חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"אם היה היום סנהדרין, היו הורגים אותו"

עזרא שיינברג היה רב מקובל ונערץ. הגילוי של מעשיו השפלים גרם לרעידת אדמה בעולם התורני. אחת מנפגעותיו בוחרת לדבר

שתפו :

play-rounded-fill

לפני חמש שנים הורשע עזרא שיינברג בתקיפה מינית של שמונה נשים. שיינברג היה ראש ישיבה בצפת והיה נחשב לאחד מגדולי הצדיקים והמקובלים. מיכל דנינו הכהן יצאה בהחלטה אמיצה ולא פשוטה לדבר בפנים גלויות על הפגיעה שעברה ממנו. היא מספרת שהעובדה ששיינברג היה דמות סמכותית גורם לשבר ופגיעה באמון בעולם בכלל. "כל דמות סמכותית שיש לה טיפה יותר ידע ממך זה דמות מאיימת שיכולה לקחת את הידע שלה למקום רע. כמובן שיש אנשים שזה גם פגש אותם בעניין שזה רב ולא רק דמות סמכותית. מהמקום של תורה, של מה קיבלת ממנו, היית בישיבה שלו וכל התורה שלמדת היא דרכו ואיפה אתה עומד מול זה. אותי זה פחות פגש העניין של הרב, אבל המקום של סמכות תופס אצלי המון מקום. וזה שבר גדול מאוד וממש משפיע על כל תחום בחיים".

מיכל מסבירה שהפגיעה מורכבת יותר כאשר היא מגיעה מניצול רוחני, "אני מרגישה שהיה יותר קשה להבין שיש פה פגיעה. כשכל הפגיעה היא בשפה רוחנית ובמושגים קבליים ויש פה קבלה מעשית והכל בשפה של קודש. אני לא הבנתי שנפגעתי עד שהרב שמואל אליהו התקשר להגיד לי שעזרא פגע בי. וגם אז לקח לי יומיים להבין שהוא מדבר עליי. שהאנשים שהוא פגע זה בעצם אני. אני חושבת שזה הופך את זה ליותר מורכב".

https://tovnews.co.il/%d7%9b%d7%9a-%d7%9c%d7%90-%d7%9e%d7%98%d7%a4%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a4%d7%92%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%aa%d7%9c%d7%9e%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94/

מה שעזר לה להתמודד עם הפגיעה זה הבחירה לספר למשפחה ולחברים הקרובים. זה משהו שעזר להם מאוד. אך היה להם גם לא פשוט, לדייק את העזרה שהם צריכים. היא אומרת שזה דבר שעוזר מאוד ונדרש, "כי כל אחד מאיתנו מתמודד אחרת עם האתגרים בחיים". היא מספרת שאחד היה רוצה שיבכו אתו והשני היה רוצה שיגידו לו שזה קטן עליו והוא יתגבר על זה. והדיוק של הצורך משמעותי בתמיכה.

מיכל הכהן דנינו בפתח בית המשפט

הדבר השני שעזר לה מאוד שאחרי שנה וחצי מהפגיעה, הייתה עבודה עם נערות בסיכון. "לשבת מול הנערות שלי לשמוע מול מה הן מתמודדות זה משהו שגרם לי לדרוש מעצמי לא להרים ידיים, להתמודד, להאמין. אתה רואה את הנערות ואת מה שהן חוות, המקומות החשוכים והמאתגרים וכמה שהן נלחמות. וזה גרם לי כל הזמן להרים את הראש ולא להפסיק להילחם בעצמי".

כאשר מתרחשת פגיעה בחברה לדעתה יש כמה רבדים בהם החברה צריכה להגיב. יש רובד של פוגע ונפגע. מבחינת הנפגע צריך לא לבקר ולא לשאול שאלות. לא להיכנס לרבדים האינטימיים של היכן הפגיעה. "עצם זה שמישהו נגע בגוף הפרטי שלך, במקום שהוא הכי שלנו, וחילל אותו. זה כבר פגיעה. וזה לא משנה מה הוא בדיוק עשה, זאת באמת לא הנקודה. לשאול שאלות כאלה זה לא רלוונטי". מה שבאמת לדעתה צריך לעשות זה לחבק ולאהוב, ולהגיד שאנחנו פה ולא משנה כמה אתה נופל אנחנו נהיה פה כדי להרים אותך. "זה המסר שקיבלתי מהמשפחה והחברות שלי זה מה שעזר לי לצלוח את הדבר הזה".

https://tovnews.co.il/https-tovnews-co-il-%d7%9c%d7%90-%d7%9c%d7%91%d7%93/

מבחינת הפוגע, צריך לפנות לרבנים שעוסקים בזה כמו הבית דין של הרב שמואל אליהו ולשאול מה הדין של אותו פוגע. "בסוף חשוב להבין שאם היה סנהדרין עזרא שיינברג היה חייב במיתה. פגיעה מינית זה רצח וזה לא איזה שהיא מטאפורה מוגזמת. זה ממש כתוב בתורה בספר דברים "כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה". אומר רש"י כמו שבן אדם משתמש בכוח כדי לרצוח פיזית בן אדם, גם באונס זה אותו דבר בדיוק".

לדבריה, הציבור צריך להבין שפגיעה מינית היא רצח לכל דבר. אנשים כאלה לא יכולים להיכנס למניין, לא צריך למכור להם במכולת, בעצם צריך להחרים אותם. "הם לא צריכים להיות חלק מהקהילה שלנו, כשאנשים יבינו שזה המחיר של זה, הם יבקשו עזרה על הדחפים והיצרים שהם לא שולטים בהם והם לא יפגעו".

העובדה ששיינברג אמור להשתחרר בעוד כחצי שנה מחדד לה את הנקודה של הציבור. היא אומרת שהסדר הטיעון שנחתם עם שיינברג הוא מהסדרי הטיעון המגוחכים שהיו במדינה. וזה מראה לה שהכוח הוא בידיים של הציבור. "כשעזרא שיינברג יבוא לקצרין ב1.1.23 יגידו לו שלום ברחוב? הוא יעלה לתורה בבית הכנסת? ימכרו לו במכולת ויגידו לו מה נשמע? או שכולם ינדו אותו? אני חושבת שזה הכוח, הציבור. הציבור ייתן את הדעת באיך יתייחסו לעברייני מין ולא בית המשפט".

לגבי כך ששיינברג כבר אוסף חסידים מתוך הכלא, היא אומרת שיש אנשים טיפשים. ושיינברג אדם חכם, כריזמטי ומניפולטיבי, "הלכו אחריו יותר מכמה נשים". היא משתפת על זה סיפור מערב פורים לפני שהתפוצצה הפרשה. הייתה לה מחשבה שמשהו בהרפיות מוזר "ולא סבבה". באותו שבוע הגיעו אליו כמה חברי כנסת מהבית היהודי להתייעץ, וגם מספר רבנים. היא אמרה לעצמה "כולם טיפשים ורק אני חכמה?. נו באמת מיכל כנראה את לא מספיק קדושה כדי לקבל את העזרה הזאת. בסוף הרב מרדכי אליהו סמך עליו את ידיו. אם יש חסידים שנופלים ברשת שלו? בסדר גם אני נפלתי שם". ומדגישה שזה קורה בעקבות זה שאנחנו לא מספיק מוקיעים כחברה עברייני מין, ויש לנו סלחנות כלפיהם.

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%aa-%d7%a6%d7%93%d7%99%d7%a7%d7%99%d7%9d-%d7%a4%d7%aa%d7%97-%d7%9c%d7%a0%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%9c-%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%99/

מיכל אומרת אמירה קשה על אובדן האמון שלה, "איבדתי את האמון בעולם, גם הרבני. הרבני נכנס בתוך הדבר הזה, זה לא בנפרד. האמון בעולם שלך אובד, זה עצוב להגיד את זה אבל זאת המציאות. עבורי ללכת לרופא, לראיון עבודה, לקניון לכל דבר שבשביל אנשים רגילים זאת פעולה פשוטה בשבילי זה כוחות נפש שאני לא עומדת בהם ואני לא יכולה לעשות את זה לבד. יש מקומות שאני לא אלך אליהם לבד אף פעם. פגיעה מינית זה דבר קשה, זה רצח".

צילום: יונתן זינדל, פלאש90

אך יש גם בעיניה גם תקווה. היא קראה לשיחה שלה "שחר חדש" כי היא חושבת שהעולם עובר תהליך ניקיון מתוך תהליך של גאולה. העולם עובר טיהור ותיקון, "העולם מתנקה לכבוד בואו של משיח, וכול הג'יפה יוצאת. עבירות מין תמיד היו, הסיפורים האלה זה לא סיפורים חדשים שאת אומרת פעם העולם לא היה ככה, זה תמיד היה ככה. פשוט עכשיו העולם לא שותק".

היא מוסיפה שהילדים שלנו יגדלו בעולם בריא יותר, "עצם זה שהילדים שלי יודעים שהפגיעה יכולה לבוא מכל מקום זה נותן להם עמוד שדרה וחוסן נפשי לדעת לעמוד מול הדברים. כשאני הלכתי עם הילד שלי לרופא והרופא נגע בו באיבר המין. הוא אמר לו "סליחה זה איבר פרטי למה אתה נוגע?" כי זה ברור לו שזה יכול להגיע מכל מקום".

לדבריה, היום המצב יותר טוב, היום מדברים על ניצול שהוא הדרגתי, על כך שזה יכול להגיע מכל מקום, על תחום אפור, שהפוגע לא חייב להיראות בצורה מרושעת, אלא יכול להיות האדם המוכר ממול. "בסוף הרעים נמצאים בכל מקום, וכשאתה יודע את זה אתה גדל עם חוסן לעמוד מול הדברים. הילדים שלנו ידעו שיש להם כלים, כי כמו שהם שומעים על הדברים האלה הם מקבלים כלים".

להזמנת השיחה של מיכל, התקשרו לליאת- 0525665601

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום