חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"בשר טחון עם גבינה צהובה"; למה אין כשרות בפילבוקסים בצה"ל?

איך חייל שומר כשרות מסתדר בפילבוקס צה"לי? במוצב הפלוגתי? בטרקלין החלבי החדש? עדויות חיילים חושפות מצבים בלתי אפשריים

שתפו :

צילום: פלאש 90

יואל, יהודה, משה, דוד, גלעד וליאור, כולם לוחמים שומרי מצוות המפוזרים בגזרות המבצעיות השונות, מספרים על אותם מוטיבים חוזרים: אפס שליטה במצב הכשרות בנקודות הקצה, חוסר מודעות של לוחמים ומפקדים, ערבוב בשר בחלב, הכנת מזון בשבת, הכנסת מזון פרטי שאיננו כשר, ונוכחות נמוכה של גורמי רבנות.

"חיילים מכניסים מוצרים בשריים או מוצרים פרטיים לטרקלין החלבי שמספק מוצרים צבאיים ואז מתערבבים מוצרים פרטיים שמקורם לא ידוע עם מוצרים מפוקחים. ראיתי גם שמכינים מזון מבושל בשבת בטרקלין, דבר האסור לפי הפקודות וכמובן לפי ההלכה אי אפשר להשתמש בו. כמו כן הטרקלין החלבי קרוב לחדר האוכל ופתוח בזמן הארוחה הבשרית, בניגוד לפקודה. איך אני כחייל שומר מצוות יכול להנות מהטרקלין הצבאי? אין מי שמשגיח עליו." מעיד יואל. "לא רק בטרקלין יש  בעיות כשרות ושבת. וגם פילבוקסים מביאים כלים ויש המון בעיות שאי אפשר בגללם לאכול בפילבוקס" הוא חותם.

https://tovnews.co.il/%d7%a1%d7%a2%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%a8%d7%9e%d7%98%d7%9b%d7%9c-%d7%94%d7%a2%d7%91%d7%99%d7%a8-%d7%9e%d7%a1%d7%99%d7%91%d7%aa-%d7%a2%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a0%d7%90%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%91%d7%a1%d7%99/

יהודה: "המצב גרוע. היינו במוצב הר אדיר 6 לוחמים ומפקד. מתרחש שם בישול בשבת ובישול בשרי-חלבי ללא מפריע. כל המטבח טרף ואין מצב שאני צורך ממנו אוכל".

משה מוסיף: "הכשרות בפילבוקסים איננה יכולה להישמר. חיילים שמכינים אוכל מערבבים בין הכלים הבשריים והחלביים. לפעמים מחוסר יחס לנושא ולפעמים בתמימות מפני שמי שלא נמצא תמיד בראש שלו לחפש את הסימון או את החור בכלי המבדיל בין המינים מן הסתם יתבלבל. הייתי בפילבוקס אחד ושם, באמת מתמימות, חייל ערבב בין הכלים והגיע אליי מבויש ונבוך שהוא התבלבל".

"באותה מידה חייל אחר היה יכול גם להכחיש את זה. כמו במקום אחר שהייתי בו, שחיילים במכוון הכינו במחבת מהמטבחון בשר טחון עם גבינה צהובה. שם הם עשו את זה במכוון במודע שזה אסור. כמו כן עשו זאת עם מוצרים שהם קנו שלא ידועה כשרותם. במילה אחת לגבי כשרות מוצבים גדודיים: הטבחים נותנים לחבר'ה לבשל בשעות הערב וגם שם יש בעיות רבות והרבה חבר'ה שמסתובבים ואי אפשר לעקוב אחריהם. אישית, בכל פילבוקס שהייתי הכשרתי את כל הכלים מהתחלה ועד הסוף באמצעות גזייה אישית שברשותי, בכל פעם שהגעתי לשם. אלא אם כן היה באמצע חבר שיכולתי לסמוך עליו שישגיח אחרי כל בישול של שאר החיילים שם בכל הזמן שלא הייתי. גם תשובת הרב הצבאי הייתה שאי אפשר לסמוך על מה שהולך שם".

https://tovnews.co.il/%d7%a4%d7%a8%d7%a1%d7%95%d7%9d-%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%95%d7%9b%d7%a8%d7%97%d7%95-%d7%9c%d7%94%d7%a9%d7%aa%d7%aa%d7%a3-%d7%91%d7%a4%d7%a2%d7%99/

דוד מספר: "אני רואה במוצב שלי הרבה פעמים כלים חלביים/בשריים בפסים שלא שלהם כולל הפרווה, הטרקלין לוחמים איננו נעול בשבת – בניגוד לפקודה כי אף אחד לא אוכף את זה. משתמשים בארון חימום שאסור לשימוש בשבת. אני יודע בוודאות שהונח סיר החמין ללא פלטת הברזל המתחייבת לפי הפקודות, וזה מכניס אותנו לשאלות הלכתיות שאנחנו לא יודעים לפתור בזמן אמת. הטבחים בכלל לא מודעים לנושא שטיפת ירקות עלים, ומצאתי כבר כלים חלביים באיזור השטיפה הבשרי יחד עם כלים בשריים לאחר ארוחה בשרית".

"לגבי הטרקלין אני לא יודע אם אני יכול לסמוך על הכשרות בו באמת ולכן לא משתמש בטוסטר, כל הטרקלין הזה הוא לא לדתיים. בקיצור: לא הגיוני כזה דבר מוצב כשר ללא משגיח כשרות שנמצא במוצב באופן שוטף. אני כרגע מנסה לעבוד על הנושא הזה במוצב שלי, בו אני דתי בודד שבאמת חשוב לו ומעסיק אותו הנושא, אבל אם לא אצליח בהמשך להשתלט על המצב בעצמי אני לא יודע אם הגיוני שאמשיך לאכול מהאוכל המבושל במוצב".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%a3-%d7%91%d7%9e%d7%99%d7%9c-%d7%99%d7%a6%d7%97%d7%a7-%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%a7-%d7%a2%d7%9c-%d7%91%d7%92%d7%a5-%d7%94%d7%97%d7%9e%d7%a5-%d7%a9%d7%a2%d7%a8%d7%95%d7%a8/

גלעד מסביר את נקודת הכשל לדעתו: "בפילבוקס מתחלפים חיילים כל יומיים והם מקבלים מהצבא אספקה גם בשרית וגם חלבית, ואין אפשרות ללמד ולהשגיח על כל חייל. אם זה היה תלוי בי, היה אולי כדאי להביא לשם רק חלבי או רק פרווה.
בטרקלין, ההתנהלות דומה אחד לאחד לפילבוקס, כי זה מוצב קטן, ולכן מתנהל כמו משפחה, שזה טוב בהקשר החברתי, אבל זה אומר שהמקרר והמקפיא במטבח פתוחים 24/7. כדאי אולי לקבוע במטבח רק תנור בשרי, ובטרקלין רק חלבי. אולי זה יעזור. במצב הנוכחי החיילים מבולבלים כי יש גם במטבח תנור חלבי".

ליאור חותם ומשתף: "מקרה שקרה לי בפילבוקס שהוסב למוצב מחלקתי שבו אנחנו מבשלים לעצמנו ליד שכם: יום אחד הביאו למוצב סט סכום חדש, אבל היה בו רק כלים עם חור. באותו ערב הצוות שלי החליט לעשות על האש, והשתמשו בכל המזלגות שהיו. בסוף, בעיני יש הפקרות גמורה של הצבא בנושאים הללו. אני נמצא עכשיו במוצב 105 ברמת הגולן, יש פה מטבח ללא טבח שהחיילים מבשלים בו, אין פה שום הקפדה על בשר וחלב, ואגב, יש פה דרוזי קבוע במוצב הזה שמבשל. לך תספר לו על בעיית בישולי נכרים".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
11 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
מני
מני
1 שנה לפני

אני מאשים רק את החיילים הדתיים שמאפשרים את ההפקרות הזאת, אין כשרות,שלום, ללכת הביתה,אם הצבא לא מסוגל לספק את הדבר הבסיסי ביותר שיחפשו את החברים שלהם.הצבא צועד על קיבתו,אני מבטיח לכם שאם כל החיילים הדתיים ינהגו כך תוך שבוע הרמטכ״ל בעצמו יתחיל להכשיר את המטבחים.

לא מדויק
לא מדויק
1 שנה לפני
הגב ל  מני

הדבר הבסיסי זה שחיילים לא ירעבו ויאכלו אוכל מזין, כשר או לא כשר. מי שלא טוב לא – שלא יתגייס.

חייל
חייל
1 שנה לפני

אם לחיילים – ולקצינים – הדתיים באמת היה איכפת מהיהדות, מהכשרות, מעם ישראל – כבר היו מארגנים יום אחד שביתה של כל החיילים הדתיים בצהל.
אולי זה ינער קצת את זוללי החזיר

יענקל
יענקל
1 שנה לפני

בישול בשרי-חלבי? כמו אצל אברהם אבינו ודוד המלך חביבי השי"ת?

מוישהמוישה
מוישהמוישה
1 שנה לפני

תאכלו זבל או שהקב"ה יוריד לכם מן מהשמים

מש"ק דת, צאלים
מש"ק דת, צאלים
1 שנה לפני

בושה, המצב חמור יותר

חפ"ש בדימוס
חפ"ש בדימוס
1 שנה לפני

תופעה מוכרת משכבר הימים בצה"ל

שלומי
שלומי
1 שנה לפני

גם כשאני במילואים אני לא שומר כשרות , מהסיבה הפשוטה , אני לא שומר כשרות , אני לא עושה בכוונה ועובד לפי מה שרשום , אבל אם לא רשום זה לא מעניין אותי אני צריך לאכול והארוחה חלבית ויש רק צלחות אדומות אז אני יאכל בצלחת אדומה אם יש חובש כיפה שזה מטריד אותו שישטוף צלחות כחולות טו שידאג לחד פעמי , אותי זה לא מעניין אתה יכול לא להכניס מזון ללא כשרות לבסיס אבל להכריח מישהו לשמור כשרות זה לא אפשרי

ערוד
ערוד
1 שנה לפני

למה לא ישבצו במוצבים האלה חיילות בתפקיד אחראיות מטבחונים וכשרות וכיו"ב ? . . .

צדיק יסוד עולם
צדיק יסוד עולם
1 שנה לפני

צאו לי מהציז'בורגר

משה
משה
1 שנה לפני

אל תשלחו לי קישורים מסוג זה

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

11
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום