חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד משנים את נקודת המבט במאבק התורני בפרוגרסיביים?

הרב ינון עזרא שרים מספק לנו נקודת מבט של עומק על המאבק ועל הדרכים שיש לנקוט בו; וכמובן, שלא נשכח את התורה שמובילה אותנו

תגיות

שתפו :

להעביר את חובת ההוכחה לצד השני

בדיחה מפורסמת מספרת שבהרצאה בנושא העם הפלסטיני וארץ ישראל פתח המרצה ואמר "משה מנהיג היהודים הגיע עם עם ישראל לשפת הירדן, משה רצה לטבול בנהר הירדן להצטנן מעט, פשט את בגדיו וטבל, כשעלה לא מצא אותם ומדוע לא מצא אותם? כי עבר שם פלסטיני וגנב את הבגדים…" אחד הסטודנטים הרים את היד ושאל בנימוס "איך יכול להיות שפלסטיני גנב את הבגדים הרי בזמן שבני ישראל הגיעו לכניסה לארץ לא היה עם פלסטיני?" חייך המרצה ואמר "כאן אני רוצה להתחיל את ההרצאה…"

מעשה זה ממחיש לנו כיצד כאשר אנו מנהלים שיח על דעות מסוימות עלינו לצאת מנקודת הנחה שדעתנו היא הנכונה ומי שמשנה עליו חובת הראיה.

דוגמא נוספת היא סוגית הלהט"ב, הרי ברור ופשוט ומגובה במחקרים שאדם שנולד עם נטיות מיניות נורמליות ויזכה להקים משפחה נורמלית ולהביא ילדים בדרך טבעית יהיה אדם מאושר וחייו יהיו נעימים יותר מאשר אדם שבגיל ההתבגרות צריך לעשות מסע מפרך לברר לעצמו מי הוא ומה זהותו המינית לנסות להשלים עם זה ולמצוא לעצמו דרכים להקים בית ולנסות להעמיד צאצאים. לא סתם שיעורי ההתאבדויות בקרב הלהט"ב הם גבוהים מאוד וזה לא כי החברה לא מקבלת אותם אלא כי זוהי סיטואציה קשה מנשוא בהמון היבטים ולא הוכח עדיין שכדי להקל על האדם עלינו לעודד אותו להחצין את נטיותיו המיניות.

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%97%d7%99%d7%99-%d7%94%d7%93%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%a6%d7%90%d7%95-%d7%9e%d7%94%d7%90%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%9b%d7%91%d7%a8-%d7%90%d7%9c/

אבל עובדות אלו אינן מפריעות כלל לתרבות המערב לקדם באגרסיביות אג'נדות להט"ביות גם על חשבון הפרט ומי שמנסה להרים את הראש ולהראות שהמלך ערום מיד נדרס בזלזול תוך כדי שמפטירים לעברו כינויים סתמיים כמו 'חשוך', 'הומופוב', 'איראן' וכדומה. כמובן אותם אנשים אינם רואים כלל את הגיבנת שלהם, כיצד הם עצמם אינם מוכנים כלל לנהל שיח ולהבין באמת מה מפריע ומרתיע את האנשים שחושבים שאל לנו להחצין נטיות מינית או שמוטל עלינו לעזור לאנשים לברר את זהותם בשקט ובצניעות וגם מי ששלם עם הצורה שהוא בחר לחיות את חייו עליו להבין שצורה זו אינה טבעית במובן הביולוגי, החברתי, המוסרי (שהרי תא משפחתי שאינו מעמיד צאצאים יש בו פגם מוסרי), המסורתי והתורני ועליו להיות מוכן לחיות את חייו בשקט מבלי לנסות לכפות על הציבור את דעותיו ולהטריד את המרחב הציבורי בהעדפותיו המיניות.

עלינו ללמוד מהתרבות הדורסנית את סגנון הדברים, בשעה שהיא באה לכפות עלינו את דעתה עלינו לומר בעדינות ובביטחון 'כל המשנה ידו על התחתונה'. ארץ ישראל כולה שייכת לעם ישראל מאז ומעולם ומי שמעוניין לוותר על סנטימטר ממנה שיסביר למה. ואילו אנו מצדנו לא נפסיק לשאוף ולהתפלל לראות את ברכת השם לאברהם "כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם" וממילא שתי גדות לירדן זו שלנו וזו גם כן.

גם בסוגיות ההתבוללות בארצנו, תופעה שהולכת ומתרחבת וקונה שביתה בפרהסיה התקשורתית עלינו לדעת לומר בפה מלא ולשנן לעצמנו ולהזכיר לאחרים שיסוד קיום עם ישראל הוא הקמת משפחות יהודיות, וכל מי שבוחר לתת מגופו וכוחו לעם אחר הרי שהוציא את עצמו מעם ישראל ואינו רשאי לדבר עוד בשמו כל עוד שלא עשה תשובה (לפחות במחשבה ודיבור) וממילא החברה רשאית לראות אותו כבוגד וככורת את הענף שעליו אנו יושבים.

https://tovnews.co.il/%d7%99%d7%93%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a7%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%94/

חלון אוברטון

חלון אוברטון  או חלון השיח הוא מושג שמבטא את קשת הדעות בציבור. בכל חברה ישנה קשת של דעות, מהימנית שמרנית לשמאלית ליברלית, ובמרכז הקשת נמצא רוב הציבור. מובילי דעת קהל מבינים  שכאשר רוצים להטות את דעת הציבור כל שיש לעשות זה להזיז את הקצה לכיוון שאתה רוצה שהציבור יזוז, כמובן יש לעשות זאת לאט ובעדינות מבלי שהציבור ישים לב שלאט לאט קונות אצלו שביתה דעות שלפני כמה עשרות שנים היו נחשבות כהזויות וכקיצוניות. כל אדם עם מבט מעט רחב יכול לראות כיצד השתנה השיח בעם ישראל ותופעות שבעבר הלא רחוק היו נחשבות כלא לגיטימיות נחשבות היום למקובלות. למשל הזדהות עם הערבים, נישואים עם גויים, פירוק התא המשפחתי, מסירת אדמות בלב מדינת ישראל לטובת הקמת מדינה פלסטינית וכן גם מהצד השני דברים  כמו נקמה באיוב שפעם היו נעשים בפומבי ובגאוה היום נתפסים כלא לגיטמיים או מציאות שבה אדם או זוג בוחרים למות עריריים ("אל-הוריים" במונח המכובס) נתפשה כהזויה והיום במקומות מסומים נחשבת כמקובלת ביותר עוד ועוד.

הרבה פעמים יש לנו חשש להיתפס כקיצוניים ולכן אנחנו משתדלים להביע את דעתנו בצורה שהיא נתפסת  כ'מרכז' וכך אנו חושבים שנצליח להילחם בדעות השמאל הקיצוני אולם בפועל קורה בדיוק ההפך, כאשר אנחנו מתמרכזים מיד השמאל מושך את קשת הדעות שמאלה ואנחנו שוב נמצאים בימין תוך הזנחה של הדעה שממנה התחלנו את המאבק ומיד אנו מארגנים את עצמנו למרכז (כדי שלא נתפס חלילה כקיצוניים) ומבלי משים אנחנו שוב מאבדים את הימין וחוזר חלילה. כדי למנוע מהשמאל להזיז את החלון לשמאל כל שעלינו לעשות הוא למשוך לימין ולהיצמד לדעות הפשוטות והאמיתיות שלנו ולא לנסות 'להתמרכז' כדי שקולנו ישמע אלא להפך להישאר בימין ולקרוא בקול גדול אל מי שמנסה למשוך לשמאל: 'הזויים' 'קיצוניים' אתם מנתקים מגע מעם ישראל וממדינת ישראל, בואו אלינו ונסביר לכם את סוד ויסוד קיומנו ומה היא הדרך שבה נלך כדי לפרוח ולשגשג.

דוגמא עכשווית לכשל הזה היא בנימין נתניהו שכל שנותיו כראש ממשלה חשש לגעת בסוגיות מערכת המשפט מתוך הנחה שהיא נמצאת בקונצנזוס, ובינתיים מערכת המשפט ברחה לו שמאלה והוציאה על הראש שלו חוזה והוא נשאר מבלי יכולת לתקוף אותה, כיון שכל חייו הגן עליה כדי שלא להיתפס כקיצוני. כמובן שישנן דוגמאות לרוב מההיסטוריה אבל נראה שהעיקרון ברור.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%9e%d7%9b%d7%aa%d7%91-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%a0%d7%a9%d7%99%d7%90%d7%94-%d7%97%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%90%d7%9e%d7%a1%d7%9c%d7%9d-%d7%9e%d7%a2%d7%99%d7%93-%d7%94%d7%90%d7%a6%d7%99%d7%9c/

תורה ונצח ישראל

בשיבת ציון היו בארץ הרבה יהודים שדיברו על החשיבות של שאיפות לאומיות, חלק גדול מהם עשו זאת במנותק מהתורה. לצערנו אותם הדעות והדיבורים של השאיפות הלאומיות של היהודים לפני מאה שנה כיום נמצאות אצל הערבים, דבר שמבלבל הרבה יהודים וגורם להם להזדהות עם האויב שלהם שרוצה ברעתם, כמובן שכאשר אתה מזדהה עם האויב אתה לא יכול להילחם בו ולהגן על עצמך… אנחנו מוצאים לא מעט הקבלות בין גיבורי המחתרות לבין המחבלים וכו' וכו'. דבר זה מגיע מכיוון שאין חיבור לתורה.

עלינו לזכור שהשאיפות הלאומיות שלנו הן שאיפות רוחניות תורניות ורק כך נוכל לשמור על עצמנו מבלבול.

מי שיגן על ערכי המשפחה מבלי חיבור לתורה ימצא את עצמו נבוך מול ערכי המתירנות ומי שהקים מדינת לאום ליהודים במנותק מהמסורת יכול למצוא את עצמו מקים מדינת לאום לערבים, ומי שנלחם בחירוף נפש על אדמת ארץ ישראל ימסור אותה לאויבים תוך התבשמות בחזיונות שווא.

לכן עלינו לא לחשוש להיות מחוברים למסורת ישראל ולערכי התורה לברר אותם וללמוד עליהם ולדעת ש'היא חכמתכם וביתכם לעני העמים', ולהזכיר לעצמנו שעלינו להיות אור לגויים לתקן את העולם 'וכל בניך למודי השם' 'ונהרו אליו כל הגוים'.

הערת שוליים

עד כאן דיברנו על תוכן הדברים, אולם בד בבד עלינו לזכור תמיד שכל יהודי ויהודי הוא אוצר גדול, ועלינו לאהוב אותו להבין את המקום שממנו צומחות הדעות המוטעות שלו ובאהבתנו לבריות נוכל לקרבן לתורה.

 

הרב ינון עזרא שרים הו ר"מ בישיבת דימונה

tal
Author: tal

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
טהר לוי
טהר לוי
1 שנה לפני

תודה על זה. הרב ינון 🙏 עושה סדר ובהירות. מחזק מאוד.

פרוגרסיבי לשעבר. היום הולך אחורה ב"ה.
פרוגרסיבי לשעבר. היום הולך אחורה ב"ה.
1 שנה לפני

אשריך צדיק!
איזו בהירות!
מזכיר את שירו של מוהר"ן על הפיל המפחד מהעכבר מכיוון שאינו מכיר בכוחו.
שנלמד להכיר בכוחנו העז!

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום