חפשו אותנו גם ב

מיעוט זניח או הרוב הדומם? יוסף חדאד מספר על הלך הרוח ברחוב הערבי בישראל

יוסף רוסו
פעיל ההסברה הערבי-ישראלי המפורסם מדבר על היחס לערבים-ישראלים, על ההתפרעויות במבצע שומר החומות; וגם, מדוע הוא מסרב להגדיר את עצמו "ציוני"?
play-rounded-fill

יוסף חדאד הוא ערבי-ישראלי המכהן כמנכ"ל עמותת "ביחד ערבים זה לזה". בנוסף הוא עיתונאי בתקשורת הבינלאומית ודמות מוכרת בעולם ההסברה הישראלי. בראיון על היחס לערבים-ישראלים הוא מדבר על על ההתפרעויות של חלק מערביי ישראל במבצע "שומר החומות", על המצב הפוליטי והחברתי ברחוב הערבי-ישראלי, ואף מסביר מדוע הוא לא מגדיר עצמו כציוני.

"אני חייב לציין משהו לפני הכל, אני נכה צה"ל, התגייסתי לצבא ואני נמצא בחזית ההסברה הישראלית. אני ממש לא בא בכדי לומר שכל הערבים-ישראלים הם ככה. אני מייצג את אותו קול שפוי שרוצה לחיות חיים משותפים עם היהודים פה במדינת ישראל. הבעיה היא שהקול השפוי, מפוחד ומאוים על ידי גורמים קיצוניים משני הצדדים, אך כמובן אלו הערביים יותר. אני אישית מקבל כל יום הודעות נאצה ואיומים. אז אני מבין מאיפה הפחד של אותו רוב שפוי מגיע", אומר חדאד.

לא חוק הלאום – זה החוק שבאמת פוגע בחברה הדרוזית

רוב שפוי? "חד משמעית. ההבדל ביני לבינם הוא שאני אומר את הדברים בקול רם, אגב מצטרפים אלי לאט לאט עוד ועוד אנשים. ברור שעדיין ישנה עבודה בגלל אותו מיעוט קיצוני שיעשה הכול בכדי להפחיד אותנו".

הוא מסביר מדוע למרות הפעולות לטובת מדינת ישראל הוא מסרב לקרוא לעצמו ציוני: "בסוף אם נחזור לשורש ההגדרה של 'ציוני' ושל 'ציונות' ולמה קמה, נגיע למסקנה שאני בכלל לא הייתי המטרה. הרי למה התנועה הציונית קמה? בכדי להעלות את יהודי העולם למדינת ישראל ולהקים מדינה יהודית. אני ערבי שנולדתי בארץ, גם אבות אבותיי נולדו פה, מצד שני אני לא יכול להגדיר את עצמי ציוני אם הציונות לא פונה אלי".

כרע"מ ביום בהיר – האמת מאחורי המפלגה שמשגעת את המדינה

איך היית  מגדיר את עצמך?

"אני קודם כל 'ערבי-ישראלי', גאה להיות גם זה וגם זה. אם אני באהבתי למדינת ישראל ובהכרתי בה כמדינה יהודית ודמוקרטית אתה רוצה להגדיר אותי בצורה מסוימת? תגדיר, אבל אני רואה את עצמי ערבי-ישראלי. אז נשאלת שאלה נוספת, האם שתי הזהויות הללו יכולות להתקיים ביחד והאם מדינת ישראל יכולה להיות יהודית ודמוקרטית? התשובה היא כן לשתי השאלות".

הוא מסביר מדוע ישנה חשיבות לכך שמדינת ישראל תהיה "יהודית ודמוקרטית": "על העוצמות של מדינת ישראל אף אחד לא יכול לחלוק וגם החברה הערבית-ישראלית שותפה לכך, גם שישראל היא יהודית ודמוקרטית. זה רק מוכיח שהחברה הערבית-ישראלית יכולה להצליח בתוך כל הדבר הזה. אנחנו עשרים אחוזים ממדינת ישראל אבל שלושים אחוזים מהרופאים כאן, ולמשל מנהל בית החולים בנהריה – פרופ' מסעד ברהום".

חדאד מבהיר מדוע טוב לו בישראל ולא ילך למדינות הערביות מסביב ובכלל: "בוא נסתכל מסביב מה קורה, בלבנון, עירק, סוריה, ירדן ומצרים. גם אם אני מדבר על המקומות הטובים במדינות הערביות כמו למשל במפרץ עדיין הן לא דמוקרטיות. אדם כמוני למשל, איך יתקבל במדינה אחרת? איך אגיד את דעותיי? אותם פוליטיקאים מהרשימה המשותפת שגם תומכים במחבלים הם צבועים וכולם רואים את זה. הם מקבלים כסף מכספי משלם המיסים וגם מדברים בגנות המדינה, לא יכול לקבל את הצביעות הזאת".

"מין אינתום"? מי אתן המפלגות הערביות? סקירה מקיפה

הוא מספר כי ההצבעה למשותפת היא לא חזות הכל ומביע כאב על אחוזי ההצבעה של ערביי ישראל: "רוב החברה הערבית לא מצביעה לרשימה המשותפת, רובה לצערי לא הצביעה כלל – 52%. מתוך אלו שכן יצאו להצביע, רובם הצביעו למשותפת ולרע"ם. אגב זו אמירה מטורפת שלהם כי רע"ם אמרה שהיא מזניחה את נושא הלאומניות והיא למעשה המפלגה הערבית הכי גדולה, זאת משום שהמשותפת מורכבת מכמה מפלגות ביחד. אפילו נוצרים מהתנועה האיסלמית הצביעו לה כי רצו לטפל בעניינים הפנימיים. יש לי הרבה דברים שאני חולק בהם על מנסור עבאס אבל אני רוצה גם להגיד לו כל הכבוד שהוא רצה להיכנס לקואליציה בכדי להשפיע באמת על מצבם של הערבים-ישראלים".

הוא מספר על "ההישג המשמעותי" ביותר של הרשימה המשותפת: "יש דבר מאוד חשוב שהרשימה המשותפת עובדת עליו והיא עושה את זה עם הצלחה מסחררת, היא דואגת שהחברה הערבית-ישראלית תהיה מוחלשת. בפועל, מצבה של החברה הערבית-ישראלית לא היה יותר גרוע על פי איך שהרשימה המשותפת מציגה זאת. היא מדברת על הדברים השליליים בכדי להחליש. חברה חלשה היא חברה נשלטת, חברה כזאתי תצביע פעם אחר פעם למה שיגידו לה. בשביל שתהליכים יקרו צריך סבלנות מצידם. אבל אני מוכרח לומר שהסבלנות והסקפטיות מצד החברה היהודית לא עוזרת".

הוא יוצא כנגד אלימות וגזענות מכל צד שהוא: "מבחינתי גם אם מדובר ביהודי שתקף ערבי וגם אם ערבי תקף יהודי – שניהם צריכים ללכת לכלא ולא לראות אור יום, על זה אנחנו מסכימים. כבר הבנו שאין מקום לגזענות ולאנטישמיות, חד וחלק. ערבים-ישראלים התפרעו ומקומם בכלא. אבל אי אפשר לבוא בפני שני מיליון ערבים-ישראלים ולומר שהמעשה שהם עשו זה כולל בתוכו את כולם. יותר מכך, ראש עיריית לוד סיפר לי שמי שהצית את האש תרתי משמע הם ערבים שהגיעו ממזרח ירושלים. יש פער עצום בין ערביי מזרח ירושלים ללא תעודת זהות כחולה לבין שני מיליון ערבים-ישראלים שחיים במדינת ישראל. אני לא מתעלם, אותו נשק שהופנה כלפי יהודים מיד לאחר מכן חזר להיות מופנה כלפי ערבים-ישראלים. דווקא לא מעט קולות לאחר מכן חשבו שצריך שותפות".

מה שהתקשורת מנסה להסתיר: הדרוזים שבעד חוק הלאום

חדאד משתף בסיפור עוצמתי על המלחמה בגזענות ובאנטישמיות: "הפעילות הראשונה שעשינו הייתה להפגין נגד אנטישמיות בירושלים. יצא לי לנאום שם ובתחילת הנאום אמרתי 'מרחבא' שזה שלום. הסתכלו עלי כאילו טעיתי במקום, אבל לא טעיתי, הפגנו נגד האנטישמיות כי זה נכון וגם זו הדרך שלנו להיאבק בגזענות. כשהיינו שם והפגנו סולידריות זה עשה המון הדים, לאחר ההפגנה קיבלתי המון הודעות בסגנון 'שלום אני יהודי, ימני אפילו גזען שונא ערבים, אבל לאחר שראיתי אתכם שם הרגשתי מטומטם להיות גזען'. ככה אנחנו נאבקים באנטישמיות ובגזענות".

ישנה סכנת התבוללות? "מתוקף היותה של מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית כל אחד רשאי לעשות מה שירצה. אבל אסביר משהו אחר, לא החברה היהודית ולא הערבית מעוניינת בכך, בטח ובטח אם אתה מחלק את זה לקהילות. למשל החברה הדרוזית שהיא קטנה וגם הנוצרית. יש פה עניין מאוד קשה מבחינת מסורת ותרבות. אני לא אגיד לכל אחד מה לעשות אבל זה משהו שלא הייתי עושה באופן אישי וגם האסלאם לא תומך בזה".

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש? הצטרפו לניוזלטר:

4 3 דירוגים
דירוג הכתבה
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

חיות ומנדלבליט

אומרים "לא" לפסקת ההתגברות

אין בסמכות בית המשפט לבטל חוקים, בפסקת ההתגברות אנחנו מעגנים בחוק את היכולת שלו לבטל חוקים. לכן עלינו להתגבר ולומר – ביטול חוק זוהי פסיקה לא חוקית

איך לחוות כל רגע בשבת!

מה יש בשבת מעבר למנוחה הגופנית? כיצד עושים שהשבת תהיה ממלאת ולא מרוקנת? איך מתחילים את השבוע מתוך תחושה של עוצמה ורוממות? הרב דוד גבירצמן מציע לכם לחוות את השבת כפי שמעולם לא חוויתם.

חוקי הנגב: נסיעה נגד כיוון התנועה

יהודה בננו, יו"ר התנועה למשילות בנגב, מספק תמונה מדאיגה לגבי הנעשה בנגב: פרוטקשן, נהיגה מופקרת, אונס – ומשטרה מפוחדת. "אנחנו חיים במדינה בתוך מדינה. החוק בנגב הוא בגדר המלצה בלבד", הוא אומר

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום

המכללה לחיים2
דילוג לתוכן