חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אם לא נטפל במערכת הכשרות הממלכתית ורק נחפש אלטרנטיבות – העסק יקרוס

מנכ"ל כושרות מסביר שהפרטת מערך הכשרות לא תשפר את רמת הכשרות, מכיוון שכשרות היא ממש לא רק עסק כלכלי. בינתיים, הכשרות הממלכתית עלולה להתמוטט.

שתפו :

play-rounded-fill

הרב תומר בן צבי הוא מנכ"ל ארגון כושרות. בשיחה על מצב הכשרות כיום הוא אומר כי המצב הולך ומשתפר, אבל זה לא אומר שהמצב טוב. יש עדיין מקומות שבהם צריך לטפל. וזאת העבודה שהם עושים בכושרות, להפשיל שרוולים להתאמץ לגלות מה קורה בשטח.

אך הרב גיא אומר שהרבנות הראשית כרגע נותנת כשרות בצורה מוזרה: אין סטנדרט אחיד, כל רב עיר הוא בעל הבית לעצמו ולפעמים זה אפילו ראש מחלקת הכשרות שקובע את הנהלים. האדם הפשוט שרוצה לאכול כשר, מה הוא צריך לעשות בשביל זה?

הרב תומר מסכים עם דבריו, ומרחיב כי מערכת הכשרות היא מערכת פרה-היסטורית שהוקמה בקום המדינה. העולם השתדרג, האוכל הפך להיות מתועש, וחומרים מיובאים התרבו, התעשייה השתכללה, אבל מערכת הכשרות לא השתכללה בהתאם, ולא קיבלה את הכלים כדי להתמודד בצורה יעילה, טכנולוגית ומתקדמת כדי לתת מענה למאה ה-21. יש פה כשל ארגוני, וחייבים לתקן אותו.

הרב גיא מקשה – אז מי אחראי עליו? על השאלה זאת הרב תומר אומר שזאת שאלה קשה. הרבנות הראשית היא האחראית הכוללת ויש גם רבנויות מקומיות. ורוב הרבנויות המקומיות נצמדות לנהלי הכשרות, אבל יש גם רבנויות שלא מקפידות על הנהלים ולמשל משתמשות בירק עלים רגיל ונמצאות במצב לא תקין וצריך לטפל בהן. "יש רבנויות שאנחנו ממליצים עליהן, ויש כאלה שצריכות שדרוג".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%aa%d7%94-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%90%d7%95%d7%93%d7%99-%d7%a9%d7%95%d7%95%d7%a8%d7%a5-%d7%a2%d7%a0%d7%a3-%d7%94%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%94-%d7%91%d7%a6%d7%94%d7%9c-%d7%9e%d7%97/

הרב גיא ממשיך להקשות, אבל האדם הפשוט רוצה לאכול כשר, הוא צריך בכל פעם להיכנס לבדוק באתר של כושרות? על כך עונה הרב תומר כי ברגע שיש מורכבות במקום זה לא שחור ולבן. אם אתה מגיע למקום ואתה שואל איפה המשגיח ואתה לא יודע איפה המשגיח, והוא לא היה שם. אז אל תאכל במקום זה, ותפנה אלינו וננסה לעזור כדי שיהיה משגיח ויעשה את העבודה שלו. יש מחלקת הונאות בכשרות, יש גורמים ברבנות הראשית שמטפלים בזה. "אתם כצרכנים יכולים  להפוך את הכשרות לרמה טובה יותר", אומר הרב תומר. "צריך לטפל בזה, וזה באמצעות הדיווח של הצרכנים".

לטענת הרב גיא, השאלה הגדולה היא למה לא להפוך את הרבנות לרגולטור, כך שהכשרות תופרט, בדיוק כפי שמשרד הבריאות הוא רגולטור על בתי החולים הפרטיים. לא צריך תקציבים גדולים וזה יהיה מוצר צריכה שכל אחד יציע את המוצר הטוב ביותר.

אלא שלדבריו של הרב תומר המציאות מוכיחה שאין בכך תועלת. הוויכוח הזה היה נכון לפני ארבע שנים, בחוק רפורמת הכשרות שעבר בתחילת השנה נוצר מצב שכל רב מקומי יכול לתת כשרות בכל הארץ. כושרות עשו בדיקה וראו שכ-20 עסקים עשו את זה בארץ, אך לא היה חיסכון עלויות כי המחיר הוא מחיר אחיד של חוזר מנכ"ל וזה יצר רק ריבוי שחיתויות. למשל, היה משגיח שלא היה מגיע לעבודה, התלוננו עליו אז הוא העביר את העסק לכשרות אחרת שלא ידעה שהוא לא מגיע לעבודה. הרפורמה של כהנא יצרה יותר שחיתות מכפי שהייתה פה.

הרב גיא ממשיך להקשות, אבל שוב הרפורמה הזאת מאפשרת תחרות אך ורק בין הרבנויות. נכון, היא גם מעלה חשד שהיא תפורה לרבנות צהר ויש רב עיר מסוים שהוא בכיר מאוד בארגון רבני צהר כך שאפשר יהיה להעניק דה-פקטו כשרות דרך מערך הכשרות העירוני שלו. אין חולק בכך שהרפורמה בעייתית ומוטב לה שתתבטל בהקדם. אבל אנחנו מדברים על פתיחת השוק, למה לא לתת לבד"צים המובחרים להתחרות?

https://tovnews.co.il/%d7%9b%d7%a9%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%a6%d7%94%d7%a8-%d7%9b%d7%a9%d7%a8-%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%90-%d7%9b%d7%a9%d7%a8-tov-%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%a1%d7%93%d7%a8/

על כך עונה הרב תומר, "הפתרון הוא חולה. תאגיד עסקי – מה שעומד בראש מעייניו זה לא הצרכן שיקבל מזון כשר. מה שעומד בראש מעייניו זה לעשות כסף, זה מה שחשוב, זה מה שהוא רוצה, ולשם זה מוביל". נכון שהוא צריך להיצמד להלכה במובן כלשהו והוא לא יכול למכור טרפות, אבל האינטרס שמוביל את השוק זה אינטרס כספי. רוב המסעדות בארץ כמו בנתיבות, צפת או חיפה – הבד"צים לא מובילים שם בכשרות כי אין אינטרס כספי. הפיקוח יותר קשה. אם האינטרס הכספי יוביל את מהלך הכשרות הצרכן הוא זה שיפסיד. במדינה יהודית צריך שיהיה מאחורי הכשרות כיסוי, מישהו שעומד ובודק שזה תקין. זה לא מצב תקין שאתה רואה תעודת כשרות ואתה לא יודע מה המציאות הכשרותית האמיתית בעסק.

ובכל זאת, הרב גיא מצביע על מה שקורה עם כשרות הרבנות. בכל שבוע מפורסם סיפור בפייסבוק על ההתעמרות של הרבנות בעסקים, אז איך היא נחשבת כמתפקדת? אין מערכת ממלכתית.

התשובה לכך, אומר הרב תומר, היא שהרבנות היא ציבורית. אתה יכול לפנות למבקר המדינה. המצב בכשרות משתפר במדינה. בשנת תשפ"ב המצב יותר טוב. לרבנות אין בעיה לפרסם במידה ומצאה טרפות בעסק. אף פעם לא נראה בד"צ שמודה שנכשל או תפס טרפות, כי משנה להם להפסיד כסף. בעיני הארגון צריך לנתק בין יחסי המשגיח-מושגח. והם הציעו לפתוח חברה ממשלתית לכשרות, שתאחד את כל משגיחי הכשרות בארץ, אם צריך מצלמות, עם שעוני נוכחות.

כשרות
צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

 

בנושא אחר, הרב גיא מספר כי ארגון כושרות קיים כבר למעלה מ-15 שנה. הוא היה בקבוצת הווטסאפ הראשונה של הארגון (היום יש למעלה מ-50). אותה תקופה, הייתה שאלה גדולה על הארגון והאמירה שלו על הבעיות במערכת הכשרות. הוא היה הארגון האזרחי הדתי הראשון שהפך להיות אימפריה בתחומו.

הרב תומר מספר, "ארגון כושרות התחיל בראשות הרב אליקים לבנון, הרב משה כ"ץ שהוא הרב ההלכתי שלו. הסיפור התחיל בישיבת אלון מורה כשהתחתן הבחור הראשון והגיעו אל החתונה וגילו כל מיני בעיות כשרותיות למרות שיש תעודת כשרות. נוצר מצב שהתחילו לעשות פינג פונג של לא לאכול את השניצל, לאכול את העוף וכן הלאה. והמון ישיבות הצטרפו ועלו על הנקודה שיש פה בעיה. ככה התחילו להגיע חברים לחתונות מהארגון כדי לוודא שבאמת הכשרות תהיה טובה ונכונה. זה דבר ששדרג, כי הגיע משגיח מטעמם ולימד את המשגיח והעשיר אותם. וזה עבר לשדרוג של מומלצים ומשחטות".

הרב תומר ממשיך ומרחיב על הסיפור הנפלא של כושרות שהתחילו כארגון קטן ומקומי ובחלוף הזמן עשו מהפכה של ממש בעולם הכשרות בכלל, ובתודעת הכשרות בציבור הדתי והמסורתי בפרט.

 

צפו בשיחה המלאה

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום