חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אמונת צדיקים, פתח לניצול מיני?

רבנים שמנצלים מינית נשים בקהילותיהם מערערים את כל נושא אמונת הצדיקים והסמכות הרבנית

שתפו :

 

השבוע נעצר הרב יזדי בחשד לעבירות מין בשבע נשים מקהילתו. בנוסף, תחקיר של ערוץ 13 מגלה שהסדרה הבדיונית "ריקוד האש" לא כל כך בדיונית, אלא נכתבה במטרה להלבין את דמותו ומעשיו הבעייתיים של הרב ברלנד, שהורשע בעבירות מין בנשות קהילתו. הסיפורים האלו מעמידים אותנו, הנשים, במבוכה. מצד אחד אנחנו מאמינות בצדיקים, בסמכות של רבנים שהם עמודי התורה שבעל פה. מצד שני, האמון הגדול שלנו עלול להביא לניצול. אלירז פיין, יועצת הלכתית ורפואית ומרצה לענייני נשיות, שוחחה אתנו על הנושא והעניקה פרספקטיבה ועצות מעשיות.

"מבחינתי" אומרת פיין, "כל הרבנים צדיקים, ואפשר להתייעץ איתם גם נושאי טהרה. אבל, לעולם לא לכבות את התחושה הפנימית שלך! אם משהו מרגיש לך לא נכון, לא ראוי, פולשני- הרבה לפני שמגיעים למעשה אסור, מותר לך להתרחק, לצעוק, לומר שמשהו לא בסדר, להקשיב לגוף כשמרגישים שמשהו לא בסדר. לדבר על זה עם חברה או מישהו קרוב. התנהלות לא ראויה של רב כלפי נשים יכולה להיות אצל כל רב כי אין אפוטרופוס לעריות, נשים צריכות לסמוך על עצמן ועל האינטואיציה שלהן ולא להצדיק כל התנהגות תחת חותמת הגומי של התואר "רב". עדיף להתרחק לפני, מאשר להצטער כשמגיעים למשהו חמור. כמובן, אין כאן האשמה כלפי הנשים שנוצלו, אלא טיפ מכאן ולהבא כדי שלא נגיע למעשים כאלו"/

https://tovnews.co.il/%d7%93%d7%95%d7%95%d7%a7%d7%90-%d7%91%d7%92%d7%9c%d7%9c-%d7%a9%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%93%d7%95%d7%a1%d7%99%d7%aa-%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%93%d7%91%d7%a8-%d7%a9%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%9c%d7%90-%d7%aa/

אלירז מביאה כדוגמא את הסיפור על התנא רב עמרם חסידא, שכמעט נכשל בפגיעה בנשים השבויות שהיו בביתו. סיפורו מהווה דוגמא להתמודדות עם היצר: לצעוק בקול לפני ההידרדרות, ובכך להימנע מחטא. תלמידיו התביישו  ונבוכו מכך שרב חסיד כמותו מתפתה לחטאים, אך הוא הוכיח אותם שמוטב להתבייש ולהודות בחולשת האדם אף אם הוא צדיק, מאשר  לחטוא בסתר ללא הבושה הנלווית. נשים לעיתים מגוננות על מעשים רעים של רב כי מעדיפות לא להתאכזב ולגלות שצדיק כמוהו נכשל בעבירות, אך מוטב לחיות עם האכזבה והבושה מאשר להגיע לידי עבירה, פגיעה וניצול מיני. 

"הסיפור של ברלנד עצוב במיוחד", אומרת פיין, "כי רבי נחמן עצמו אמר שאפשר לקמט את התורה שלו כמה שרוצים רק אל תעברו על סעיף אחד בשולחן ערוך. והנה בשמו יש רבנים שעוברים על השולחן ערוך כביכול בשם מושגים מתורת הקבלה. יכולנו לחשוב שלפחות בטלוויזיה לא נראה את זה כי שם אין בכלל מושג של אמונת צדיקים- והנה הסדרה ריקוד האש מוכיחה שיש מי שמשתמש גם בכלים הללו הטלוויזיוניים כדי להלבין מעשים שלא ייעשו, וגם בפריים טיים נפלו לשדר דברים בעייתיים מאוד.

אני עצמי חסידת ברסלב ומאמינה בצדיקים. אבל אני אומרת לנשים, רב שהתנהג כך הוא מראש לא רב. כי אם הוא היה רב, הוא היה מתנצל ועושה תשובה, ורואה בזה נפילה. להצדיק את המעשים שלך בכסות תורנית כשמעשיך הם  מהיצר הרע, זה לא יכול להיות חלק מהתורה.  התפקיד שלנו הנשים הוא לשמור על החושים שלנו מחודדים, עדיף לשים את הגבול הרבה לפני שהוא נחצה. 

לגבי אנשי חינוך גברים, אין מקומם כלל להעיר לבנות על צניעות. יש חוסר הבנה בציבור שעצם הסיטואציה של גבר מעיר לאישה על צניעות היא עצמה לא צנועה ולא מכבדת. רבינו זרחיה הלוי כותב בשער הקדושה "ואין מוסרים דברי צניעות כי אם לצנועים". יש בדורנו מספיק נשים בחינוך ובהנהגה שיטפלו בזה. צניעות היא קשורה במהות לנשיות, לכוח המשיכה הגדול שיש באישה. ובכלל צריך לדעת שהצניעות היא קודם כל עבור האישה, לא בשביל הגברים. הצניעות שומרת אותנו לא מגבר, קודם כל שומר אותה מעצמינו שלא נתפזר לבקש תשומת לב מיותרת. ולכן הסיפור של צניעות הנשים לא צריך להיות במרחב גברי כלל. גם אם הגבר אחראי על חינוכה, הוא לא זה שצריך להעיר לה. ורק ככה נשמור באמת על צניעות. לדבר על צניעות בצניעות. 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אחינועם רז
אחינועם רז
1 שנה לפני

אלופה אלירז,כמו תמיד,שהשם יתן לך כח להמשיך להפיץ טובבב

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום