חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"באלעד יש כמות זיקוקים שאין בשום מקום בישראל"

ראש עיריית אלעד מציע לציבור הכללי לא להתערב בהחלטות של הציבור החרדי ומתאר מה קורה בעירו בימי הזיכרון והעצמאות

שתפו :

 

ראש עיריית אלעד ישראל פרוש מספר מה הוא הוא עושה בזמן הצפירה, מתאר איך נראית עירו ביום העצמאות ויום הזיכרון ומפנה אצבע מאשימה למשפחת לפיד. בתחילת דבריו, מתייחס ראש העיר פרוש לשאלה האם במהלך השנים החרדים הופכים ליותר ויותר ישראלים: "אני חושב שהחברה החרדית היא חברה ישראלית. אני לא מדבר על אלו שנמצאים בקצוות. ככל שאנשים יקצינו לכיוון השני, החברה הישראלית תקצין לכיוון השני. המלחמות לא התחילו היום. אני חושב שבצד השני אין הרבה אנשים שרצו לאורך השנים לחבר, כי יש הרבה יותר דברים שיכולים לחבר מאשר לפרק".

פרוש טוען שיש הרבה יותר נושאים שיכולים לאחד בין החברה הכללית לחברה החרדית מאשר נושאים שיכולים לפלג: "אני חושב שדבר ראשון כולנו יהודים. כולנו רוצים מדינה יהודית. ויש הרבה יותר דברים מאחדים מאשר דברים מפרקים. אני חושב שלאורך השנים הרבה מאוד בחלק הישראלי או באלה שהקימו אותו עסקו באיך לפרק. נכון שאני יכול לתת לך פה מאות דוגמאות למה אי אפשר לחיות ביחד. אבל אנחנו נמצאים בארץ ישראל, מדינה שהוקמה אחר השואה, ואנחנו יודעים מה היה בשואה – כל מי שהיה יהודי נהרג בגלל היותו יהודי וזה לא משנה מאיזה מגזר הוא היה. אני לא נכנס לחלק הזה של ציוני או לא ציוני. אני נכנס לחלק הזה של בוני ארץ ישראל. ובבניית ארץ ישראל יש כל כך הרבה דברים טובים שחבל שמתעסקים בדברים שלא טובים".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%94%d7%95%d7%9c%d7%9b%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%a8%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%9c%d7%aa-%d7%a8%d7%91%d7%99-%d7%a9%d7%9e%d7%a2%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%a9%d7%a0%d7%94/

סוגיה מרכזית בה מתרכזים בחברה הכללית היא לימודים אקדמאיים לחברה החרדית. פרוש אומר שמי שאמור לדון בנושא הזה אלו הרבנים שמנהיגים את הציבור החרדי, ואם אנשים מבחוץ ינסו לדחוף ולהשפיע על הנושא – לא יתקדם שום דבר: "ככל שיתעסקו פחות בנושא הזה, הרבנים ידעו לדבר עם הציבור איך לעשות את זה. אני מציע לתת לחברה הפנים-חרדית שיתעסקו במה שהם צריכים להתעסק. ותאמין לי, הרבה יותר חרדים לומדים היום. מוקמים היום דברים. אבל צריכים לתת לרבנים להחליט מי יכול ומי לא. מתי צריך לעשות את זה ומתי לא".

פרוש מפתיע ומספר שהוא בעצמו למד לימודים אקדמאיים באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה בירושלים ואפילו מזמינים אותו להרצות בפני המגזר החרדי בנוגע ללימודים. גם בנוגע לגיוס לצבא יש לו הרבה מה להגיד: "אני הייתי בצבא, ואני רוצה להגיד לך שגם אבא שלי היה בצבא, וגם סבא שלי היה בצבא. אתה שואל אותי אם אני יאמר לילדים שלי להתגייס לצבא? התשובה היא לכאורה לא. כי קורה משהו. יש איזה מפץ בשנים האחרונות שקורה בין המגזר הכללי למגזר החרדי".

את הקרדיט להתרחקות שיש בין המגזר החרדי למגזר הכללי נותן פרוש לטומי לפיד ובנו, שר החוץ יאיר לפיד, שכידוע התעמתו עם החרדים פעם אחר פעם במהלך השנים: "אם יש בנאדם שתרם לאי-קיום בין המגזר החרדי למגזר הכללי קוראים לו טומי לפיד. ואם יש בנאדם שמוסיף את זה ביתר שאת וביתר עוז זה הבן שלו". לדבריו, יש הרבה מאוד דברים מאחדים שהם לא נוגעים בהם ומעדיפים להתעסק במה שמפרק  את היחסים בין המגזרים.

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%99%d7%a9-%d7%a9%d7%91%d7%90-%d7%9c%d7%a0%d7%a4%d7%a5-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a1%d7%98%d7%99%d7%92%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d/

בשעות הערב יחלו בישראל חגיגות יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל. רבות דובר על היחס של החרדים לימי הזיכרון ויום העצמאות. פרוש מפתיע ואומר שלמרות שאלעד היא עיר חרדית, חוגגים בה ביתר שאת את יום העצמאות: "יש אצלי ציבור דתי לאומי שחוגג את יום העצמאות וכשהוא מגיע ומבקש אני צריך לעשות את זה בצורה הכי טובה. אני חושב שבאלעד יש כמות זיקוקים שאין בשום מקום במדינת ישראל. אנחנו עושים את הטקסים. אנחנו עושים את טקס יום השואה, עושים את טקס יום הזיכרון וקוראים כל שנה למשפחות שחוו את הדברים האלו. אנחנו עושים גם את טקס יום העצמאות עם אלפי אנשים".

בשנת 2014 קרה אירוע שטלטל את מדינת ישראל. שלושה נערים נחטפו בגוש עציון. במשך 18 ימים  מדינת ישראל הפכה כל אבן על מנת לאתר אותם עד שלבסוף נמצאו השלושה ללא רוח חיים. אחד מהנערים שנרצחו הוא אייל יפרח ז"ל שהיה תושב העיר אלעד: "צריכים גם לזכור אני תקופה אחרי שנהייתי ראש עיר חוויתי את רצח שלושת הנערים. שאחד הנערים, אייל יפרח הוא תושב אלעד. אני באותה תקופה 18 ימים לא ישנתי יום ולא לילה עם המשפחה. חוויתי את כל מה שהם עברו. יש אצלנו עשרות משפחות שהם משפחות שכול שאנחנו צריכים לכבד אותם ואנחנו נמצאים איתם. ביום הזיכרון אני עולה לבית העלמין. בשנים האחרונות אני בוחר לעלות עם משפחת יפרח. לפני זה הייתי עולה עם משפחות אחרות. יש את מנהלת האולפנה שהבן שלה נהרג ואני מדי שנה משתדל לעלות".

ומה הוא חושב על עמידה צפירה? פרוש מסביר שיש בעייתיות עם הצפירה כי זה מנהג שמקורו לא ביהדות, הוא טוען שהנופלים היו מעדיפים שיגידו פרקי תהילים על מנת להנציח אותם, אך מוסיף שהוא מכבד את המדינה וכמובן עומד בצפירה: "אם אתה שואל אותי, אותם נרצחים היו מעדיפים אם היו אומרים שני מזמורי תהילים או עשרה מזמורי תהילים. ואני רוצה להגיד לך שבציבור החרדי אומרים. אתה תופתע שכמעט כל בנאדם במגזר החרדי בימים האלו חווה את הימים האלה ומבין מה שמדברים. הם אומרים תהילים, לומדים משניות. אני חושב שהצפירה הוא סוג של מנהג שהוא אינו יהודי. אבל אם החליטו שצריך לעשות זה, 'דינא דמלכותא דינא' וצריך לכבד את זה. אני עומד בצפירה ואני אומר מזמור תהילים באותה דקה".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
גאיה
גאיה
2 שנים לפני

באלעד יש עוד כמה דברים הזויים שאין בכל העולם כולו לבושת מדינת ישראל

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום