חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם יש סיבה לדאוג ממחסור במזון בארץ?

מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר עו"ד שלמה בן אליהו מסביר על החקלאים, תוצרת מקומית וייבוא; וגם, יהיה לנו מה לאכול בזמן הקרוב?

שתפו :

 

מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר, עו"ד שלמה בן אליהו שייצג את כלל האזרחים יותר מהלובי החקלאי. האם לדעתך זו אמירה נכונה? בן אליהו משיב: "דאגנו מאוד לחקלאים אך הם מהווים אחוז קטן לעומת אזרחי ישראל. אז איפה שיכולנו לדאוג לחקלאים מבלי לפגוע באזרחים, דאגנו. אך כשהיה ניגוד בין טובת החקלאים לאזרחים, העדפנו את טובת אזרחי ישראל".

לטענה כי נראה ברור שמשרד החקלאות אמור לדאוג לתוצרת החקלאית ולא לחקלאים, ענה בן אליהו: "זה לא היה ברור עשרות שנים כאשר משרד החקלאות נשלט ע"י שר או מנכ"ל מהתנועה הקיבוצית שראו באופן טבעי לנגד עיניהם את טובת החקלאים. רק שצריך להעמיד לנגד עיניך את טובת החקלאות ולא את טובת החקלאים. אני רוצה שהם ירוויחו טוב אבל יהיה מחסור בעגבניות או שהמחיר יעלה 16 ש"ח לקילו, זה לא".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%9e%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%94-%d7%9b%d7%9f-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%94%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%a7%d7%a8%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a6%d7%a4%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa/

עצם הדיון בכנסת על מחסור צפוי במזון צריך לעודד עוד ייצור מקומי כדי להעלות את הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. אתה מסכים עם הנאמר? "בצורה עדינה היא נובעת מחוסר ידיעה", קובע בן אליהו. "הם יצאו מתוך נקודת הנחה שאנחנו מייבאים גרעיני חיטה מרוסיה ואוקראינה ובעקבות המלחמה ייווצר מחסור בחיטה ולכן הם הציעו שנגדל חיטה בישראל. מבחינה עובדתית אם היינו מגדלים אך ורק חיטה בכל ארץ ישראל לא היה לנו מספיק חיטה לספק לאזרחים כך שאין ולא יהיה ביטחון מזון באספקת החיטה בישראל כמו שאין מדינה בעולם עם ביטחון מזון מושלם". על יתר התוצרת החקלאית אמר בן אליהו: "יש מוצרי חקלאות שבכלל לא מגדלים בארץ, אותם שוודאי צריך לייבא. למשל קפה, תה, קקאו וכמעט כל סוגי הקטניות. אז אין ביטחון מזון אם חלילה תפרוץ מלחמה וקווי הספנות לישראל יתנתקו, אין מספיק קמח". הוא מסביר כי: "צריך להבין שהייבוא של חיטה לישראל הוא כ-90 אחוז מהביקוש. גרעיני חיטה אינם רק לקמח אלא גם נועדו לספק את עיקר המזון לבעלי חיים. אז גם למשק החי לא יהיה מה לאכול ללא יבוא. לכן חקלאי ישראל אינם יודעים לספק את הביקוש הזה כי אין מספיק קרקע לגידול".

לשאלה מה בעצם טוענים החקלאים ענה בן אליהו: "גם אני לא מבין אותה. אם מסתכלים על פירות וירקות שכן מגדלים בישראל אחוז הייבוא הוא כ-5 אחוז במקרה הכי גבוה. צריך לזכור שאנחנו לא שחקנים גדולים בשוק העולמי בשביל שלא נתיר אף ייבוא של מוצרי חקלאות לישראל. אם נגיד את זה, אותה מדינה תגיד שגם אתם לא תייצרו עבורינו". הוא ממשיך וטוען כי: "חקלאי ישראל מרוויחים יפה מאוד מייצוא פירות וירקות. אין דבר כזה להגיד אני חוסם את הייבוא לישראל. לאף מדינה בעולם אין ביטחון מזון וכל מדינה מייבאת את מה שלא מגדלים אצלה".

לפי דבריך אנחנו בכל אופן קונים תוצרת הארץ. אז מה פשר הקמפיין קנו כחול לבן? הוא עונה כי: "אני לא יודע להסביר את אנשי יח"צ של החקלאים אבל עובדתית אין ב99 אחוז מימות השנה בעיית שימוש עם המוצרים שגדלים בארץ ישראל. בתקופות של חגים וכדומה שיש ביקוש יתר ואין מספיק תוצרת אז מייבאים, מפני שלא מקובל ולא סביר שאזרחי ישראל ישלמו 16 ש"ח על קילו עגבניות אז מייבאים מטורקיה וזה יעלה 4 ש"ח לקילו".

https://tovnews.co.il/%d7%99%d7%95%d7%a7%d7%a8-%d7%94%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%92%d7%9d-%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%9c%d7%97%d7%9d-%d7%99%d7%96%d7%9b%d7%95-%d7%9c%d7%a2/

הקמפיין אולי מיועד שהמצב יישאר כך ושלא תהיה זליגה איטית של ייבוא ואז חלקם של החקלאים הישראלים במרכולים יקטן. בן אליהו אמר בתגובה כי: "הדיון צריך להיות האם 6,000 חקלאים יכולים לייצר תוצרת של 12,000 חקלאים. איזו קדושה יש שיהיה מספר חקלאים גדול?" תהה בן אליהו. "צריך כמות תוצרת שתספק את הביקוש לאזרחי ישראל ברמה בריאותית ובאיכות טובה, מחירים סבירים ושגם החקלאים ירוויחו".

חקלאות ישראלית היא בדרך כלל ביישובי הספר, לכן אנחנו גם צריכים לדאוג שהחקלאים ירוויחו. הם מרוויחים או מפסידים? לשאלה זו ענה בן אליהו: "מאנשי יח"צ שלהם תשמע שב20 שנה האחרונות החקלאים הפסידו כסף. כמובן מי שמתמצא בדברים בסיסיים בכלכלה מבין שאדם עם עסק שעונה אחרי עונה מפסיד לא כלכלי לו לייצר". בן אליהו מספר כי: "כשהייתי מנכ"ל משרד החקלאות אמרתי בואו נבחן את זה (בהכללה) באמצעים אחרים כדי לראות האם מי שמתפרנס מחקלאות מפסיד או מרוויח כסף. פניתי למס הכנסה לראות מה חקלאי מדווח להם על ההכנסה והרווחים שלו. האם בכל שנה הוא דיווח שהוא מפסיד יותר כסף מהשנה הקודמת, והתשובה היא לא. בכל שנה דיווח החקלאי שהרוויח יותר מהשנה שחלפה ולא ראינו מקום להתערב בשוק הזה". בן אליהו ממשיך ואומר: "גם הבנקים הם גוף שמכיר את רווחיות החקלאי הבודד. אם הבנק יודע שבעונה שעברה החקלאי הפסיד וגם בעונה שלפניה, הוא לא ייתן לו אשראי. מהנתונים למדנו שהבנקים נותנים אשראי וזה לא עסק בסיכון, הם יודעים כמו בכל תחום שהחקלאים מרוויחים".

לשאלה האם אנחנו ניצבים בפני מחסור במזון בעקבות הפלישה לאוקראינה, השיב בן אליהו: "במשק העולמי אם יהיה מחסור הוא גם יזלוג אלינו ללא ספק". עוד נשאל בן אליהו על ההיערכות של ישראל להתמודד עם מחסור בחיטה, ואמר בתגובה: "למשרד הכלכלה והחקלאות יש מערך מלאי לשעת חירום. לחקלאות יש מלאי ביטחון מזון לעתות מצוקה, אבל אם המחסור יהיה לאורך זמן לא יהיה מספיק ביטחון מזון". לסיום נשאל בן אליהו מה אפשר לעשות בנידון: "עובדתית ומקצועית אין צורך אך אם מדובר מבחינת פרנסת אנשי יח"צ יהיה להם הרבה מה לעשות הוא יופיעו יצעקו ידרשו עוד תקציבים ויאשימו את הממשלה. אנחנו רגילים בזה".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום