חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"עלייה להר הבית היא אסון. בסוף מאות אלפי מסורתיים יעלו להר שלא בטהרה"

על העליה להר הבית רובם המוחלט של הפוסקים כבר פסקו, האם העליה להר היא גאולה או אסון?

שתפו :

play-rounded-fill

העלייה להר הבית בימנו – היא אסון. העלייה להר הבית בימנו – היא גאולה. הרב גיא אלאלוף בשיח נוקב עם הרב עמיחי אליאש. יחד הם מלבנים את הדברים, בכבוד ובאהבה, למרות חילוקי הדעות.

לדעת הרב אליאש העלייה כפי שהיא בימינו היא אסון. בפתיחת דבריו הוא מסביר את היחס העקרוני שלו להר הבית, "חז"ל אומרים לנו שיש 3 מחנות: מחנה ישראל, מחנה לוייה ומחנה שכינה. מחנה ישראל – זה המקום שלנו, שבו הקב"ה בא להיות איתנו. מחנה לוייה ושכינה – זהו המקום של הקב"ה, שבו אנחנו הולכים אליו. ולכן אנחנו לא יכולים לבחון את הר הבית אותו באותה צורה שאנו בוחנים את יישוב ארץ ישראל".

הרב אלאלוף מנווט את הדיון למישור ההלכתי. "מה הבעיה לפי ההלכה לעלות להר הבית?" הוא תוהה. "הרי למחנה לוויה ניתן לעלות בטהרה אחרי טבילה, וכיום אין כמעט חולק שקודש הקודשים הוא במקום אבן השתיה". לדבריו, ברור שהמחלוקת אינה הלכתית, שהרי גדולי עולם התירו – הרב גורן, הרב דוב ליאור, הרב זייני, הרב שלוש, ורבים מתלמידי הרב צבי יהודה, הרב דוד חי הכהן והרב מלמד ועוד רבים, זו תופעה רחבה.

https://tovnews.co.il/%d7%aa%d7%a9%d7%a2%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%91-%d7%aa%d7%a9%d7%a4%d7%91-%d7%9e%d7%a1%d7%a4%d7%a8-%d7%94%d7%a2%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%9b%d7%9e%d7%a2/

"זה שיש גדולים שמתירים, זה לא אומר שאין כאן שאלה הלכתית, ובהלכה יש כללים – שהולכים אחר הרוב", טוען הרב אליאש.

על כך משיב הרב אלאלוף, "רק אם הם יושבים באותו פורום".

"זה לא מדויק", אומר הרב אליאש, "זה נאמר לגבי תנאים מסוימים, שאם יושבים באותו פורום המיעוט צריך לבטל את דעתו, ואם לא – המיעוט לא צריך לבטל את דעתו, אבל אדם מן השורה, כך נפסק ברמ"א, כן צריך ללכת לפי הרוב". הוא מונה רשימה של פוסקים שאסרו לעלות להר הבית – הרב קוק, הרצי"ה, רב אברום שפירא, הרב ישראלי, הרב אליהו והרב ניסים ועוד. הרב אלאלוף לא מתרשם מהרשימה הארוכה. "רוב הפוסקים אסרו לברך בשם ובמלכות על הלל ביום העצמאות ועדיין אתה מברך, ולכן אני רוצה להוציא את השיח הזה מההלכה, כי זה לא הגון", הוא מחזיר את השיח לרמה העקרונית והרעיונית.

"כבר היום יש עולים רבים שאינם שומרי מצוות" מצר הרב אליאש. "הסיבה שמיליון אנשים מסורתיים וחילונים עדיין לא עולים להר הבית היא כי המנהג המקובל הוא להתפלל בכותל המערבי. אם היינו פורצים את האיסור, גם מאות אלפי המסורתיים היו עולים להר שלא בטהרה, וזה אומר שהחילול היה עצום. אתם לא יכולים להתלות בזה שלא הצלחתם לעלות המונים, כי אם הייתם מצליחים היה נגרם חילול הר הבית – וזה היה אסון".

הטענות על חילול הקודש והאסון שתגרום העלייה להר הבית נשמעות לרב אלאלוף מוכרות. "מה שקשה לי הוא, ששמעתי את אותן טענות על הציונות. אחת הטענות כנגד העולים לארץ ישראל הייתה שהם לא יפרישו תרומות ומעשרות. הם יחללו את המצוות בארץ", הוא מקשה.

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9d-%d7%99%d7%a8%d7%97%d7%99%d7%91%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%a4%d7%a2%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%94%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%aa-%d7%a0%d7%a8%d7%90%d7%94/

הרב אליאש חוזר לחילוק בתחילת דבריו בין הר הבית לארץ ישראל. "ארץ ישראל היא מקום שבאנו לחיות ולבנות אותה. לעומת זאת – הר הבית זה מקום קודשו.  מי יעלה בהר ה' נקי כפיים ובר לבב", הוא אומר ומצטט את התוספתא בשבועות: "קשה טומאת מקדש וקדשיו מכל עבירות שבתורה, שכל עבירות שבתורה מתכפרות בשעיר אחד וטומאת מקדש וקדשיו מתכפרת בשלושים ושנים שעירים". לדבריו על בסיס דברים אלו כתב הרב קוק כי "פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו לא שווה מיליוני יישובים מעשיים".

לטענתו, בהר הבית לא נזכה על ידי פעולות מעשיות. "בהר הבית לא נזכה בו על ידי הפעולות הרגילות הנמשלות לבניית החומה. הר הבית יבנה על ידי שישרה בו רצון ה'. אם אנו עלולים לפגוע בקדושתו, זה הדבר שינתק אותנו מהר הבית ויחליש את החיבור שלנו אליו".

הרב אלאלוף מזדעק ומטיח "אתם חרדים של הרב קוק, התחרדתם!".

"אנחנו וודאי מצפים למקדש. אפילו במובן המעשי", עונה הרב אליאש. "זה לא צפצוף הזרזיר. אבל מה שמפריד ביננו לבית המקדש זה הרבה בלבבות. חס ושלום מקדש על רקע מצעדי הגאווה, זה נזם זהב באף חזיר. המקדש צריך להיות בראש ההרים, כשכל העיניים נשואות אליו. בית המקדש לא שייך לאנשים פרטיים. אנחנו צריכים לרצות את המקדש ולהסכים לשלם מחירים עבורו". לדבריו, דגם של מנורת המקדש אינו העיקר, אלא יש צורך להכשיר את הלבבות לחפוץ בקודש, שהקודש יהיה מרכז החיים.

לסיום שואל הרב אלאלוף שאלה שדורשת ישירות וכנות: "אחת הטענות היא שאתם נוקשים, יש תחושה שקשה לכם לכבד את המחלוקת".

"מכבד עמדה, זה לא אומר מסכים איתה" עונה הרב אליאש. ומסיים את הוויכוח במימרא של חז"ל "את והב בסופה" – בתחילה הם אויבים ולבסוף נעשים אוהבים וחברים.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
מאיר
מאיר
1 שנה לפני

עמיחי אליאש מסלף את ההלכה באופן שיטתי ומצטט ציטוטי שקר בשם הרב קוק כשהרב קוק מעולם לא התייחס לעליה להר בקדושה ובטהרה לאחר טבילה . נהפיך הוא, הרב קוק אומר בתשובה צ"ד במשפט כהן שניתן להקים מקדש טרם בוא המשיח גם כשכל עם ישראל טמאי מתים. וכיצד יקימו אם לא יעלו להר? פשוט מזעזע כיצד משקרים ומסלפים בשם ההלכה והקדושה ומגלגים עיניים בצביעות נוראה. ה' יצילינו מהם ומהמונם ויגאלינו בקרוב למרות רשעותם וטמטומם

עידן
עידן
1 שנה לפני

ראיון נורא. מראיין מפריע בלי סוף דוחף את עמדתו ולא מגיש ומברר את עמדת המרואיין שהזמין

פרקי אבות
פרקי אבות
1 שנה לפני

דיון מאוד חשוב, ולכן מאיר ומעיר :חשוב לזכור מה נאמר במשנה אבות ה' ז'שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם:

  1. אינו מדבר בפני מי שהוא גדול ממנו בחכמה ובמנין,
  2. ואינו נכנס לתוך דברי חבירו,
  3. ואינו נבהל להשיב,
  4. שואל כענין ומשיב כהלכה,
  5. ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון,
  6. ועל מה שלא שמע, אומר לא שמעתי,
  7. ומודה על האמת.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום