חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הבחירות היום בצרפת: מי את מארין לה פן?

רבות דיברו עליה, על עברה ואמירותיה השנויות במחלוקות, ועל התדמית החדשה אותה ניסתה להציג; סקירה על אחת הנשים המרתקות בעולם

שתפו :

בחירות בצרפת
סבב הבחירות הראשון בישראל. צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

הבוקר (א') נפתחו הקלפיות ברחבי צרפת. הבחירות היום יקבעו את עתיד אזרחי צרפת, 5 שנים נוספות לעמנואל מקרון או רעידת אדמה פוליטית. היום מתקיים הסיבוב השני בבחירות לנשיאות, ובמרכזן עומדת השאלה האם הנשיא המכהן יישאר לכהונה נוספת או שבארמון האליזה, לראשונה אי פעם, תעמוד אישה, ועוד ממפלגת ימין קיצונית. אז מי את מרין לה פן?

מרין לה פן, או בשמה הרשמי מאריון אן פרין לה פן, בת 53, משנת 2011 היא נשיאת המפלגה "החזית הלאומית" שמאז שונתה שמה ל"האיחוד הלאומי". מרין החליפה בתפקיד נשיאות המפלגה לא פחות מאשר את אביה, שכיהן כראש המפלגה במשך 39 שנים. אביה, אגב, ז'אן מארי לה פן, הסתבך לא אחת בהתבטאויות מעוררות סערה. כך למשל טען כי תאי הגזים באושוויץ הם "פרט קטן בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה", ואף הגן על אנרי פיליפ פטן, מנהיג משטר וישי ששיתף פעולה עם הנאצים.

https://tovnews.co.il/%d7%a9%d7%92%d7%a8%d7%99%d7%a8-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%91%d7%9e%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%a9%d7%a2%d7%91%d7%a8-%d7%94%d7%9e%d7%a1%d7%a2-%d7%a9%d7%9c-%d7%91%d7%a0%d7%98-%d7%91%d7%9e/

מארין לה פן
קרדיט צילום: ויקיפדיה

אין זו הפעם הראשונה שלה פן מתמודדת מול מקרון בבחירות לנשיאות. ב2017 לה פן הובסה בידי מקרון כאשר קיבל כ66% מהקולות בצרפת. מאז, לה פן מיתגה את עצמה מחדש, נושאים נפיצים כמו מהגרים, איסור על שחיטה כשרה וחיג'אב out, נושאים כלכליים in.

המיתוג החדש שלה אולי מעמיד אותה באור שונה, אך לא ניתן לשכוח התבטאויות שנויות במחלוקת שלה. כך למשל ערכה השוואה בין חסימת רחובות וכיכרות ציבוריים ברחבי צרפת עבור תפילות מוסלמים לכיבוש הנאצי על חלקים בשטח צרפת. בנוסף, בניגוד לעמדה הרשמית של ממשלת צרפת – היא אינה מכירה בחלקה של צרפת בשיתוף הפעולה עם הנאצים ובשליחת אזרחיה היהודים למחנות הריכוז.

לה פן מתנגדת להגירה, גלובליזציה ולאיחוד האירופאי. היא מתנגדת לאזרחות כפולה, ורצונה לבטל את הפנסיה לאזרחים צרפתיים שלא מתגוררים עוד בצרפת, דבר שיפגע באלפי העולים מצרפת שנמצאים בישראל ומקבלים את הקצבה אותה צברו. בנוסף, מדינת ישראל תאבד הכנסות מכך.

יתר על כן, היא מתנגדת לשחיטה כשרה, בטענה של פגיעה בזכויות בעלי החיים והתעללות. מאידך, היא אינה מתנגדת לאיסור על ציד ומלחמת שוורים הרווח בפריפריה בצרפת, כנראה בעקבות רצונה לקבל קולות במחוזות אלה. אין זה האיסור היחיד על מיעוטים אותו היא מבקשת להחיל בצרפת; לה פן כבר הודיעה כי ברצונה לאסור על לבישת חיג'אב, דבר המדאיג מוסלמים רבים במדינה.

https://tovnews.co.il/%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%97%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%97%d7%a9%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%9c%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%a8/

יחסה לישראל מורכב, היא תומכת במדיניות משרד החוץ הצרפתי, פתרון שתי מדינות עם ירושלים כבירה משותפת על פי קווי 1967, אך אינה מכירה בריבונות ישראלית בירושלים. ניסיונותיה הרבים של לה פן במשך השנים להגיע לביקור בישראל נענו בהתחמקות וסירוב. במסיבת עיתונאים ב13.4 לאחר הפיגועים הקשים שבוצעו בישראל היא הביעה הזדהות: "ידענו פיגועים באירופה, אבל בישראל הם חשופים לסכנה גדולה ויומיומית. אנחנו יכולים להיות חלוקים בעניין המדיני, אבל טרור הוא קו אדום".

נשיא צרפת מקרון
צילום: מארק ישראל סאלם\ POOL

בסבב הבחירות הנוכחי היא ממתנת את דעותיה ובוחרת להתמקד בכוח הקנייה היורד של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה. אך מתנגדיה, ובראשם הנשיא מקרון, טוענים כי המצע של מכיל שקרים, התוכנית הכלכלית שלה לא ישימה, ובעיקר, היא לא שינתה את דעותיה הרדיקליות.

היום 43 מיליון בעלי זכות בחירה יצביעו היום בקלפיות ברחבי צרפת, בטריטוריות הצרפתיות ובשגרירויות ברחבי העולם. הסקרים מראים יתרון קטן לנשיא המכהן מקרון, אך התוצאות תלויות בשיעורי ההצבעה. במידה ומתנגדי מקרון, ובעיקר מאוכזבי מועמד השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, יחליטו לשים פתק לבן או לא להצביע, סיכוייה של לה פן עולים. בעוד מנהיגי כל המפלגות מהימין המתון והשמאל המתון קראו לבוחריהם לצאת להצביע בסיבוב השני למקרון כדי לסכל את עליית הימין הקיצוני לשלטון. מלנשון נמנע מהמלצה דומה – והסתפק בקריאה לבוחריו שלא להעז להצביע ללה פן.

כך או כך בצרפת יצטרכו לבחור בין שני המועמדים שהציבור סולד מהם. מקרון נתפס בקרב רבים כנשיא מנותק מהעם שאינו מבין את קשייו של האזרח הפשוט. ואילו לה פן עדיין מיוצגת בעיני רבים, על אף ניסיונותיה לשנות את תדמיתה, עם עמדות אנטישמיות וגזעניות של המפלגה אותה ייסד אביה.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום