חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדוקטור שחולם בלאדינו

מהמסורת המפוארת מסביו, אל הדוקטורט שבחר לעשות בנושא ועד לתזמורת המיוחדת שהקים

שתפו :

 

 

ד"ר אריאל לזרוס הוא המנהל המוזיקלי של תזמורת הלאדינו הישראלית. הוא אומר כי הסיפור שלו עם הלאדינו מתחיל מהבית. "גדלתי בארץ אבל היה לי סבא מגיברלטר שהיה חזן ספרדי, קראו לו אברהם בניסו נעים זמירות ישראל. הייתי המון פעמים בגיברלטר ועדיין יש לי סבתא בת 97 במקום. והעולם הזה של הפיוט הספרדי הוא חלק מנוף ילדותי, תיבת התהודה שהולכת איתי".

לזרוס הבין שהוא הולך לעשות מוזיקה בגיל 15 בפעם הראשונה שניגן אקורד על הגיטרה.
אותו סבא הבין לליבו, ואמר לו "אם אתה רוצה לעשות מוזיקה, תעשה את זה". "היה לי חיבור אישי מאוד חזק עם סבי וככל שהתקדמתי בעולם המוזיקה הבנתי שמעבר לנושא של הביטוי האישי שהוא חשוב, אני נושא על כתפיי את המורשת של סבי. במיוחד שהוא מגיע מקהילה מאוד קטנה".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%95%d7%96%d7%99%d7%a7%d7%aa-%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%96%d7%9e%d7%a8-%d7%95%d7%99%d7%99%d7%93%d7%99%d7%a9-%d7%94%d7%9d-%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%a7-%d7%9c%d7%9e%d7%91%d7%95%d7%92%d7%a8%d7%99%d7%9d/

את הדוקטורט הוא עשה בהלחנה וחקר הפיוט של גיברלטר, צפון מרוקו ואלג'יר. הרעיון להקים תזמורת הגיע מהמקום של זה שהרבה שנים הוא שילב בהופעות לאדינו ופיוט. ובמשך המון שנים הוא רצה ליצור פלטפורמה תזמורתית דבר שלא קיים בעולם. התזמורת נוסדה בחזון משותף יחד עם מכון רננות, מכון למוזיקה יהודית בירושלים. התזמורת קיימת ארבע שנים.

לזרוס מספר כי הם מופיעים בהיכל שלמה ושם גם עושים חזרות. בעבר הם שיתפו פעולה עם קובי אפללו, שלמה בר ,משה לוק ועוד. עכשיו הם בונים את העונה הבאה שתהיה מלאה בהפתעות. הוא מספר שהקהל הטבעי של הלאדינו הוא קהל מבוגרים, אנשים שזוכרים את השפה כמו שדיברו אותה בבית. "חלק מהעניין זה לדעת להגיע גם לצעירים, זה מתחיל מחברי התזמורת שרובם חבר'ה צעירים מוכשרים בטירוף שהרבה מהם היו סטודנטים שלי בגבעת וושינגטון ורימון".

הם מופיעים ביום העצמאות בהיכל שלמה יחד עם השחקן אמיר צבי שם הם שוזרים שירים ופיוטים בלאדינו, וחגיגות 1000 שנה לאבן גבירול, בתוספת מונולוגים של דמויות ירושלמיות שאמיר צבי ישזור בין הקטעים שלהם.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום