חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

זו הדרך שהדתיים והמסורתיים ילמדו סוף סוף לחיות ביחד

הרב אהרון אגל-טל, ראש המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית, מנסה לפתח את הקשר הלא פתור ביו דתיים למסורתיים

שתפו :

play-rounded-fill

לפעמים יש הרגשה שהציבור הדתי לאומי מזלזל בזלזול ובהתנשאות כלפי הציבור המסורתי. הרב אגל-טל לא מכחיש את הקביעה ומנסה להסביר מאיפה הדברים מגיעים. "ציבור שיצא מהערים ועלה אל ההרים והקים במסירות נפש ישובים, ובנה תיאוריות ואסטרגטיות ובנה שטחים, בסופו של דבר הוא מתקשה לתקשר עם אנשים שלא נמצאים שם". הרב אגל-טל מסביר שצריך לתקן את חוסר התקשורת שקיים בין הדתיים למסורתיים "במאמרים באחרונים שלי דיברתי על העניין הזה. אני חושב שיש לנו הרבה מאוד מה לקבל".

למרות דבריו, הרב אגל-טל מדגיש כי אין לו יכולת להבין מבחינה רציונלית, כאדם דתי, את התרבות שדוגלת בלעשות קידוש בערב ובבוקר ללכת למשחק כדורגל "מבחינה רציונלית, כאדם דתי, אני לא מבין את הדבר הזה. זה נראה לי זיוף".

הרב אגל-טל טוען שהרבה דברים השתנו  מאז ימי שנות השמונים בהם הוא היה ילד. באותה תקופה, ההסתכלות על המזרחיות הייתה כסטיית תקן. שצריך להחזיר את את המסורתיים למסלול. בהקשר הזה, הרב אגל-טל מפרגן לבנט וטוען שהוא גרם למסורתיים להוציא החזוה ביתר שאת את הזיקה שלהם למזרחיות: "אותם אנשים שהמשקל הזהותי שלהם הוא עצום ביחס לעבר. הם משמרים אותו, הם מכבדים אותו, לא ידענו להעריך את זה כביכול אנחנו כבר מעבר לזה. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות תיקון. לא כפיצוי למקופחים".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a4%d7%a2%d7%99%d7%9c-%d7%94%d7%97%d7%91%d7%a8%d7%aa%d7%99-%d7%99%d7%92%d7%90%d7%9c-%d7%9e%d7%9c%d7%9b%d7%94-%d7%9e%d7%a1%d7%a4%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%97%d7%99%d7%93%d7%95%d7%a9-%d7%91%d7%a8/

הרב אגל-טל טוען כי הציבור הדתי יודע לנהל דיאלוג מול עמוס עוז וא ב יהושע, בעוד הם לא יודעים לדבר בשפה של המסורתיים. "אין לנו יכולת להבין את התכונה המזרחית. אנחנו יודעים לנהל דיאלוג מול עמוס עוז, א ב יהושע. המזרחיות הכח שלו זה בטבעיות. זה החיים עצמם. אנחנו לא יודעים להכיר את החיים עצמם".

לדבריו, הפתרון ליישב את המחלוקת בין הדתיים לחילונים הוא לייצר בינהם תקשורת: "אנחנו צריכים לחזור לאחור, להיכנס לתודעת הדיכוי ולנתח אותה. אבישי בן חיים עשה מזה ספר, פרנסה וכל הכבוד לו.אתה אומר דבר נכון ואני חושב שאנחנו צריכים השלמה של שני הצדדים. זה כמו שני צדדים במוח. צריכים לייצר ביניהם תקשורת. עד נפתלי בנט, אתה בעולם שלך ואני בעולם שלי לא קרה שום דבר. אין לי שום סיבה לבוא לעולם שלך, אין לך שום סיבה לבוא לעולם שלי. פתאום התעורר איום אמיתי על היהדות. אנחנו מתחילים להבין שיש פה קבוצה אמיתית בעם ישראל שמתחילה לפנות החוצה למדינת כל אזרחיה, למדינת כל לאומיה ופתאום אותם מסורתיים שזה היה אצלם מובן מאליו מתחילים להתקומם ולהגיד: אנחנו יהודים. אם אתה אומר את זה, אני רוצה ללמוד ממך".

https://tovnews.co.il/%d7%92%d7%9d-%d7%9e%d7%99-%d7%a9%d7%9c%d7%90-%d7%97%d7%95%d7%91%d7%a9-%d7%9b%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%9c%d7%a8%d7%90%d7%a9%d7%95-%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%9c-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%97%d7%95/

בניסיון להמחיש את התכונות שצריכים לקחת מהיהודים המזרחיים, הרב אגל-טל מספר סיפור. הרב מספר שהוא התארח אצל חמיו, יהודי אמריקאי בן קרוב לתשעים שמתפלל בבית כנסת ספרדי. הם הלכו יחד לבית הכנסת והוא ראה מקרה שהוא לא ראה בחייו:  "אנשים נגשים אליו, מנשקים אותו בלחי, מנשקים אותו ביד, קמים אליו, נגשים להתברך ממנו. זה דבר שלא ראיתי. עמדתי שם פרצתי להתפרץ בבכי, זה כל כך ריגש אותי. אמרתי איפה אני ואיפה האנשים האלה. והיום אני מבין שיש פה משהו שאנחנו צריכים לקבל אותו, ללמוד אותו. זה לא לימוד שנעשה על ידי ספרים. האשכנזים רגילים ללמוד דברים על ידי ספרים. הנקודה של כבוד הדת, אני חושב שיש לנו הרבה מה ללמוד. צריך לדעת ללכת לשם. פתאום אתה שומע חברי כנסת שמתחילים לומר אנחנו יהודים קודם כל. לא ביטחון, לא כלכלה, קודם כל אנחנו יהודים".

לרב חשוב להסביר בכל זאת את נקודת המחלוקת שיש בין הדתיים למסורתיים: "המריבה בסוף היא השאלה לאין היעד הסופי. אני אומר לך שאם אתה בערב שבת עושה קידוש ובבוקר שבת הולך למשחק כדורגל, אני אומר לך: 'תשמע קודם כל אנחנו אחים, אבל אני הולך לריב איתך. אתה משקר, אתה עושה עבודה שאתה לא אמיתי. אבל אני אלמד ממך את הדברים הטובים שלך'. ברגע שיש לנו כבוד לעבר ולמקום ממנו אנחנו באים, אנחנו נמצאים על אותה פלטפורמה. יש תקווה".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
דניאל
דניאל
1 שנה לפני

הגזענות היא חלק אינהרנטי בקרב אחינו האשכנזים. היום ספרדים למדו. התגברו על הפערים של התשלומים מגרמניה ואנחנו נושאי הדגל של החיבור ליהדות ולמדינת ישראל. כאשר האשכנזים הסרוגים היתה להם הברירה לבחור בין להתחבר לעם ישראל ולתורת ישראל או מצד שני להתחבר לאשכנזים השמאלנים : בחרו חלק מאחינו האשכנזים להתחבר לגזענות שלהם. אבל לא אלמן ישראל, ואנחנו ניקח את הלפיד מכאן !

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום