חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כמה עולה לנו משבר כוח האדם בענף הבנייה?

יו"ר ארגון המעסיקים של כוח אדם זר בענף הבנייה מגלה כיצד ניתן להוריד את מחירי הדיור

שתפו :

 

אלדד ניצן, יושב ראש ארגון המעסיקים של כוח אדם זר בענף הבנייה, מספר על המשבר בענף: "המשבר נובע ממחסור בכוח אדם. בבנייה יש עבודות רטובות ויש עבודות יבשות. יבשות הן עבודות כמו אינסטלציה ומיזוג שהמון ישראלים רוצים לעבוד, אבל הם צריכים עובדים זרים. ברטובות נכללות עבודות כגון טיח, ריצוף, טפסנות וברזלנות. אין עובדים מקומיים בענפים האלה וגם לא יהיה". לכן, ממשיך אלדד, "המדינה הבינה שהפתרון הוא כוח אדם זר וצריך להביא אותו. אולם, לא מביאים כי יש מורכבות של החלטות הזויות. הממשלה הזאת שמה דגש על היצע: הפשרת קרקעות בתהליך יותר מהיר (שלא קורה) והקצאת 30 אלף עובדים במקום 15אלף שהיו עד עכשיו. יש החלטת ממשלה כבר שנה וחצי ושום דבר לא זז. אנחנו באותה כמות. חסרים עוד 15 אלף עובדים". אלדד אומר שכדי להגיע לכמות דירות נדרשת לקצב גידול האוכלוסייה צריך לייצר 100 עד 120 אלף יחידות דירות דיור על מנת להתגבר על המחסור והדפיציט ממקודם. "בשביל זה צריך 50 אלף עובדים זרים. מה שקורה היום זה שהמדינה מביאה את העובדים על ידי הסכמים בין מדינות אבל המדינות מאוד מוגבלות".

לגבי עובדים ערבים הוא מסביר: "יש מכסה של 80 אלף עובדים ולא מנצלים את המכסה בצורה נכונה. יש המון בעיות בהעסקת עובדים פלסטינים. למשל, בעיית שיטות בנייה – הם עובדים בבנייה נמוכה ולא בבנייה של מגורים מודרניים לגובה. ובעיה ביטחונית – אי אפשר לדעת מתי הם לא יגיעו בעקבות סגר. אלדד מספר שקבלנים רבים מעדיפים עובדים זרים בגלל הבעיות בהעסקת ערבים. וזאת למרות שמחירו של עובד זר יקר פי 1.5 מעלותו של עובד ערבי. "המדינה אמרה נייקר את עלותם של העובדים הזרים וזו טעות נוספת. השכר הוא היצע וביקוש כי ברגע שיש צורך ב50 אלף ויש רק 15 אלף אז העובדים מעלים את המחיר".

https://tovnews.co.il/%d7%93%d7%99-%d7%9c%d7%a8%d7%99%d7%a6%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%95%d7%a7-%d7%9c%d7%a8%d7%9b%d7%99%d7%a9%d7%aa-%d7%93%d7%99%d7%a8%d7%94/

לדברי אלדד, בעיה נוספת שדורשת טיפול היא שיש איסור לעובד זר לשהות בארץ יותר מחמש שנים אבל צריך לשלם לו פנסיה. "היו עובדים בארץ שרצו להישאר וכרגע האריכו להם בשנה שזה צעד בכיוון הנכון אבל מעט. צריך להסביר שעובד זר לא נישאר בארץ להשתקע. על הפנסיה הוא אומר: "עובדים זרים מקבלים היום את כל התנאים פנסיה, מגורים הולמים ושכר גבוה. מדינות אחרות באירופה לא משלמות להם תנאים סוציאליים ואינן מתערבות בהבאתם".

אלדד נשאל איך המחסור במעל 15 אלף עובדים משפיע על מחירי הדירות והסביר כי :" זה היצע וביקוש. מחירי העסקת העובד עולים דרמטית. כשקונים דירה היום משלמים פרמיה בגלל משבר העובדים הזרים. ע"פ מחקרים, ממשיך אלדד, "כוח אדם מהווה 36 אחוז מעלויות הבנייה. אפשר להוריד את מחיר העובד על ידי כמה צעדים- ביטול אגרות העסקת עובד זר, הגדלת היצע, לתת ליותר עובדים להישאר בארץ ואז אפשר להוריד את מחירי הדיור ב10-15 אחוז".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום