חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקראת שבוע הספר: עד כמה אנחנו עדיין עם הספר?

בשבוע הבא ייערך שבוע הספר העברי והספרייה הלאומית פרסמה את דוח השנה שחלפה על שוק הספרים בישראל

תגיות

שתפו :

שבוע הספר העברי ייפתח בשבוע הבא ויתקיים בין התאריכים 15-25 ביוני. האירועים המרכזיים ייערכו בפארק שרונה שבתל אביב ומתחם התחנה בירושלים. לקראת השבוע החגיגי מפרסמת הספרייה הלאומית את דוח הספרים השנתי על שנת 2021 שמצביע על התאוששות שוק הספרים בארץ לאחר שנת הקורונה. הנתונים בדוח השנתי של הספרייה הלאומית מבוססים על ספרים שהגיעו לספרייה מכוח חיוב של המוציאים לאור יותר מ50 עותקים להעבירו לספרייה הלאומית. המשמעות היא שמספר הספרים היוצאים בפועל לאור בישראל גדול יותר מהנתונים בדוח.

צילום: הספרייה הלאומית

מעל 90% מהספרים היוצאים לאור בישראל הם בשפה העברית. השאר הם בשפות אחרות כמו אנגלית, ערבית ורוסית. 86% מכלל הספרים שיצאו לאור ב-2021 הם ספרי מקור, כמו בשנים קודמות. מבין הספרים המתורגמים שראו אור בארץ השנה מרבית התרגומים הם מאנגלית. וכן ישנם ספרים מתורגמים גם מצרפתית, גרמנית, ערבית ו-36 שפות נוספות.

מגמת הגידול בהוצאת ספרי פרוזה ושירה נמשכה גם השנה. בשנה שחלפה התפרסמו מספר שיא של 1,874 ספרי פרוזה ושירה. סוגת הפרוזה גדלה על חשבון סוגת השירה: 64% מהספרות הישראלית השנה הינה פרוזה ו-30% הם ספרי שירה, השאר יצאו בסוגת הסיפורים הקצרים. בדיקת מגדר המחברים מגלה כי לראשונה בשנת 2021, יותר נשים כתבו ספרי פרוזה ושירה מאשר גברים. בסוגת כתיבת סיפורים קצרים גברים כתבו יותר מנשים.

צילום: הספרייה הלאומית

בסוגת ספרי ילדים ונוער יצאו מעל 1,000 ספרים חדשים וזו עלייה מתונה של 5% ביחס לשנה הקודמת. מרבית הספרים יצאו לאור בעברית ומיעוטם בערבית ובאנגלית. בספרים המתורגמים תורגמו 80% מאנגלית לנוער ופעוטות ועלייה נרחבת נוספת נרשמה בהוצאת ספרי הקומיקס.  קבוצת הספרים הגדולה ביותר מיועדת לגילאי ראשית הקריאה. בספרים המיועדים לנוער בולטים ספרי הפנטזיה המתורגמים וגם לא מעט ספרים לקהל יעד חרדי, בעיקר עבור בנות. נשים הן מחברותיהן של מרבית ספרי הילדים המתפרסמים בישראל.

גם בפרסום ספרי העיון חלה עליה בשנת 2021 אך זו עדיין ירידה ביחס לשנת 2019. בתחום מדעי היהדות, שירד מאוד לפני שנתיים, ניכרת עלייה בשנת 2021, אך מדובר בירידה ביחס ל-2019. במדעי הרוח והחברה הייתה ירידה והתאוששות קלה הייתה גם לספרי אומנות וספרים שיוצאים לאור ע"י מוזיאונים וגלריות.

למרות הנגישות הגבוהה לאינטרנט יצאו לאור בשנה שחלפה לא פחות מ-381 ספרי הדרכה בנושאים שונים. ספרי טיולים ירדו ל-2% מתוך ספרי הפנאי  וספרי בישול ירדו ל- 5%. את מקומם תפסו ספרי העצמה אישית, דרכים להרוויח כסף, וספרים בנושא זוגיות, הורות ומשפחה. בתחום העצמה אישית יש כמעט שוויון בין מחברי ומחברות הספרים. לעומת זאת, גברים כתבו 84% מספרי ההדרכה בנושאי כספים ו-67% בנושאי מנהיגות. נשים כותבות יותר ספרי הדרכה בתחומי משפחה (66%) וזוגיות (59%).

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a1%d7%a4%d7%a8-%d7%a9%d7%a0%d7%94%d7%a4%d7%9a-%d7%9c%d7%a8%d7%91-%d7%9e%d7%9b%d7%a8-%d7%91%d7%9e%d7%90%d7%94-%d7%a9%d7%a2%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%91%d7%a7%d7%a8%d7%91-%d7%97%d7%a0%d7%99/

74 ספרים שיצאו לאור בשנה שחלפה במגוון סוגות עוסקים במגפת הקורונה באופן מרכזי. מעט יותר משנת 2020, שבה יצאו לאור 69 ספרים בנושא. בספרי ההלכה מעניין לציין שרובם עוסקים בשאלות בעקבות הקורונה ובהשפעותיה. למשל, הספרים עסקו בסוגיות כמו כיצד מריחים בשמים בהבדלה עם מסכה? כיצד יברכו מי שאיבדו את חוש הריח? האם מסכה נחשבת בגד נוסף שיהווה בעיה לכוהן בזמן עבודתו במקדש? וכיצד לטבול כלים במקווה כאשר יש סגר?.

צילום: הספרייה הלאומית

בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בכתיבת ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות שגדלה ב-50% בחמש השנים האחרונות. היא מהווה 6% מסך כל הספרים היוצאים לאור והמגמה הואצה מאוד בתקופת הקורונה.

77% מכלל הביוגרפיות יצאו לאור בשנת 2021 באופן עצמאי והן נכתבו על דמויות לא מוכרות. רק 17% מהביוגרפיות נכתבו על דמויות ציבוריות והשאר הינם סיפורי צדיקים, המהווים תחום נפרד בסוגת הביוגרפיות. ישנם ספרים הנכתבים לצורך הוקרה או זיכרון של בני משפחה שנפטרו, חלקם מתמקדים במשפחה ותולדותיה לאורך דורות וישנן ביוגרפיות המקבצות מספר דמויות לפי נושא המאחד אותם. הנושאים הנפוצים בספרי ביוגרפיה היו: החיים בתקופת השואה ואחריה, התמודדות עם מחלת הסרטן ורופאים וחובשים שכתבו על עבודתם בכלל ובמהלך הקורונה.

פער בין נשים וגברים קיים גם ביחס לשאלה על מי נכתבות הביוגרפיות, כאשר גברים הינם הנושא של 72% מהביוגרפיות. נתון זה כולל באופן לא מפתיע ביוגרפיות רבניות שנכתבות רק על רבנים גברים, אך כן מפתיע שגם בהוצאות לאור מסחריות ואקדמיות – רק 15% מהדמויות הציבוריות שזוכות לביוגרפיות הן נשים.

מלבד הספרים המודפסים יצאו לאור בשנה שחלפה כמעט 1,000 ספרים דיגיטליים חדשים שרובם הגדול בעברית. הנושאים העיקריים בהם נכתבו הספרים הם יהדות, היסטוריה והחברה הישראלית. במהלך 2021 הוקלטו ספרי שמע במגוון שפות. בחלוקה לקהלי יעד ניתן לראות עלייה באחוז הקלטת הספרים למבוגרים.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום