חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מאיגרא רמא לבירא עמיקתא": המפסידים הגדולים מהתפזרות הכנסת | פרשנות

ההודעה המפתיעה של בנט ולפיד אתמול נתנה מכה אנושה לכמה חברי כנסת שעד אתמול היו על גג העולם

שתפו :

לכולנו היה ברור שהממשלה הנוכחית הייתה בגסיסה ארוכה, אך אין אחד שצפה שאת המוות יקבע דווקא החולה עצמו. בסופו של דבר, ההחלטה של בנט ולפיד הביאה לצניחת המניות של חברי כנסת שעד אתמול היו בשיא כוחם עקב המצב הפוליטי הקשה.

ניר אורבך

השם שהיה החם ביותר בשבועות האחרונים במסדרונות הכנסת היה של ניר אורבך. חבר הכנסת מימינה שהצטרף לממשלת השינוי לאחר לבטים רבים, היה במשך שבועות, כמו שהתרגלנו לומר עליו: על הקצה. אמנם אורבך הוא חבר כנסת טרי וחסר ניסיון פוליטי משמעותי, אבל גם הוא הבין את מה שבכנסת הבינו מאז פרישתה של סילמן: אם לא יקרה משהו קיצוני, הכנסת בדרך לפיזור. בתחילה ניסה אורבך לנצל את פרישתה של סילמן על מנת לייצר הישגים ימניים שיהיו רשומים על שמו. באולטימטום שנתן לבנט לפני כחודשיים וחצי הוא התנה את הישארותו בקואליציה בביטול מתווה המעונות, חיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל וכינוס המת"ע האחראית לאישור בנייה ביהודה ושומרון. אך לאחר נפילת חוק תקנות יו"ש לפני כשבועיים בכנסת, הבין אורבך שהסיפור נגמר. אורבך החל במשא ומתן מתקדם עם האופוזיציה, תוך הבנה שהמנייה שלו בנסיקה. מחבר כנסת אנונימי הפך אורבך לזה שמדברים עליו בכל התקשורת, והוא ניסה לתרגם את המנייה שלו לשריון בליכוד והבטחת תפקיד שר. מה שעיכב את אורבך בסופו של דבר מלחצות באופן סופי את הרוביקון הייתה הנאמנות והחברות עם בנט שביקש ממנו לחכות מספר שבועות עם ההחלטה. אך בנט כמו בנט לא שמר על נאמנות מצידו כלפי אורבך והחליט לפזר בעצמו את הכנסת, ובמציאות לא מבוטלת אורבך יראה את הכנסת הבאה מהסלון בביתו שבפתח תקווה, ואף אחד לא יחכה לו שם בחצר הבניין כדי לשכנע אותו במשהו. הוא יהיה הערת שוליים פוליטית-היסטורית עבשה.

 

ניר אורבך עד אתמול כולם חיזרו אחריו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ג'ידא רינאווי-זועבי

ח"כ ג'ידא רינאווי זועבי הייתה דמות אלמונית לחלוטין עד שהחליטה במהלך חודש ינואר השנה להפיל במפתיע את חוק הגיוס. מאז, בקואליציה סימנו את זועבי כחברת כנסת שעלולה לעורר בעיות, ושר החוץ יאיר לפיד החליט לשלוח אותה להיות קונסולית בשנחאי על מנת להסיר את האיום. אך חלומות לחוד ומציאות לחוד. לפני כחודש, הודיעה זועבי כי היא פורשת מהקואליציה ומוותרת על המינוי בשנחאי. מאז הפכה זועבי למחוזרת במיוחד על ידי ראשי הקואליציה. חברי כנסת, שרים וראשי מועצות הגיעו לזועבי והתחננו שתשנה את דעתה. זועבי הבינה את הסיטואציה וניסתה לשפר עמדות. היא סחטה מילוני שקלים עבור החברה הערבית, הציגה שורה של דרישות בוטות, ובשיאם אף דרשה מלפיד להחזיר את תושבי הכפרים איקרית ובירעם שגורשו מהגליל בשנת 48. היום הודיעה זועבי כי היא לא תתמודד בבחירות הבאות, לא קשה לנחש למה.

 

ח"כ רידא זועבי.במצר לא יתגעגעו אליה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
ח"כ רידא רינאוי זועבי.במרצ לא יתגעגעו אליה. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מאזן גנאים

גם חבר הכנסת מאזן גנאים מפסיד את כל נכסיו כתוצאה מההחלטה ללכת לבחירות. רק אתמול דווח על משא ומתן מתקדם בינו לבין יו"ר מפלגתו מנסור עבאס על מנת שגנאים יפרוש מהקואליציה ויפנה את מקומו בכנסת לטובת נציג רדיקלי פחות. בדומה לזועבי, גם לגנאים הגיעו במהלך השבועות האחרונים שורה של הצעות מפתות בתמורה לפרישה מהקואליציה. גנאים נהנה מאוד מהמעמד שלו כממליך המלכים וחשב שהוא יכול לשדרג את ההצעות שהוא קיבל על בסיס יומי. חשוב לציין, את גנאים לא מעניין המצב בכנסת אלא להגשים החלום המתוק שלו לחזור לראשות עיריית סכנין. לא בטוח שפיזור הכנסת ללא הישגים משמעותיים הרשומים על שמו יעזרו לו במאבק על ראשות העיר בצפון, וכמובן שאובדן מנוף הלחץ שהיה לו בכנסת לא יועיל לנושא.

 

מאזן גנאים.עיריית סכנין מתרחקת ממנו. צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום