חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

צבא יהודי אמיתי או חיקוי של הגויים? צה"ל בפרשת דרכים

האלוף (במיל') גרשון הכהן בשיחה מרתקת עם הרב אביעד גדות על מקומה של היהדות והמסורת בצבא

שתפו :

play-rounded-fill

הפעם באולפן TOV האלוף במיל' גרשון והרב אביעד גדות בשיחה מרתקת על צבא ויהדות. את השיחה פותח האלוף (במיל') הכהן ואומר כי הראשון שהבין את הקשר בין צבא ליהדות היה יצחק שדה. מי שכיהן כפועל כרמטכ"ל במלחמת העצמאות.

הרב גדות מתייחס גם הוא לשילוב של צבא ויהדות ואומר: "אני חושב שיש מכנה משותף מאוד מאוד חשוב שהוא היהדות של היהודים במדינת ישראל. שהוא בעצם הכח המניע לכך שאנחנו צריכים ליטול את גורלנו בידנו כיהודים ומתוך צביון מאוד ברור לזהות מאוד ברורה, לדעת על מה אנחנו נלחמים בכלל. כאשר אנחנו לא מבינים מה הערך שלנו כעם ומה הערך שלנו כיהודים בארץ ישראל ומה המורשת שלנו, אז במילא אין לנו מה להילחם. יש שיר של משורר מסיום: 'האויב שלך הוא בדיוק כמוך'. ברגע שהזהות שלי היא לא ברורה, היהדות של היא לא ברורה, אז ממלא הערך של היהדות נשמט. ואני אצטט את בן גוריון: 'חייל צריך לדעת מה הוא יהודי'. הוא אמר את הדברים האלה בפאנל יחיד עם האלוף הצבאי הראשון, האלוף שלמה גורן. אני מסכים עם גרשון שהנקודה הזאת נשכחת".

בהמשך, מתייחסים השניים לתמונה של חייל שמניח תפילין ומתפלל. הרב גדות מדבר על המצווה החשובה – הנחת תפילין, ומסביר עד כמה חשוב שהצבא יהיה קשור ליהדות: "שאנחנו מדברים על יהדות וצבא, אתה יכול לקחת לדוגמא את מפקד חטיבה מרחבית שומרון שלפני כניסה לקבר יוסף, סמוך לחג הפסח, נותן פקודה לחיילים שלו, מדבר על הערך שלנו כעם, על הקשר שלנו לארץ ישראל והקשר שלנו ליוסף הצדיק. אני חושב שבתקופת הציונות התאפיינה בקשר עמוק מאוד לתנ"ך, למקורות היהודים, כל ספר יהוד וייחוד של בן גוריון מחינה הלכתית הו אספר שמלא במקורות קודש, חיבור עמוק לארץ ישראל, חיבור עמוק לעם כאומה. הדבר הזה הולך ונחלש ואנחנו חייבים לעמוד על המשמר".

האלוף הכהן אומר כי לרוב החיילים בצה"ל יש זיקה למסורת, והראייה לכך שבכל בסיס אפשר למצוא תפילת מנחה ותפילות שבת "הקטע הזה של תגיד לי אם אתה דתי או לא דתי כסוג של פרוצדורה לקבוע מי כן מי לא, שייך לעולם מאוד לא רלוונטי למה שקורה בצה"ל. רוב החיילים בצה"ל יש להם כבוד מסורת כי הם באים מאותו שבט שהנשיא ריבלין לא ספר אותו, השבט המסורתי. שהם אנשים מאמינים. הם המסה הגדולה. אין היום מחנה צבאי שאין בו תפילת מנחה .אין בסיס חיל אוויר שאין שם תפילה גם בשבת, גם ביום רגיל וזו תפילה שהא בנוסח של יהדות המזרח. "לכו נרננה לה' נריעה לצור ישענו.." זה יהודים שיודעים את זה בעל פה כולם. אם תסתכל צנחנים, יש תפילות, יש בית כנסת מפוצץ בליל שבת. הנוכחות היהודית בצה"ל היא בולטת והיא לא בולטת דווקא על ידי אלא שנחשבים בוגרי בתי ספר של ציונות דתית".

https://tovnews.co.il/%d7%95%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%9e%d7%97%d7%a0%d7%99%d7%9a-%d7%a7%d7%93%d7%95%d7%a9-%d7%90%d7%99%d7%9a-%d7%a9%d7%95%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%96%d7%94%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%99/

גם הרב גדות מסכים עם הקביעה של הכהן ואומר: "אני שירתתי כרב צבאי של בסיס גדול. היהדות בצה"ל לא יהדות מגזרית, אלא יהדות עממית, רחבה. לבוא ולתת מענה לאוכלוסיות שונות ומשונות זו הייתה החוויה המרכזית של השירות הצבאי, אנשים שיכולים להניח את התפילין אפילו במשרד, בחדר, לא לבוא לבית הכנסת ובוודאי אנשים שמגיעים בליל שבת להתפלל, ביום כיפור בחגים וכן הלאה. זו היהדות. היהדות נוכחת מאוד בצה"ל".

לסיום, מתייחס הרב גדות לנקודת מחלוקת שיש לו עם האלוף הכהן: "אני לא מספיק אוחז בדעותיו של גרשון בכל נושא, אני חושב היום לצורך עניין שצה"ל נמצא בשבר מאוד גדול שיש שבר פיקודי מאוד גדול שהוא נובע מהנקודה הזו שדיברנו עליה של איבוד רוח הלחימה שמגיעה עד הוראות הפתיחה באש ומגיעה עד האחריות והגיבוי שחיילים מקבלים בשטח וזה מגיע ביחד עם פגעה בציר מאוד משמעותי של הזהות היהודית של צה"ל, פגיעה ביכולת לשמור מצוות בצה"ל ובמסורת היהודית בצה"ל".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%9c-%d7%aa%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%95-%d7%9c%d7%a0%d7%95-%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%a7/

הכהן מגיב לדבריו של הרב גדות ואומר :"אני לא חושב שיש בעיה לשמור מצוות בצה"ל, בין היתר אפילו אמרתי את זה פעם לרב ליכטנשטיין המנוח, שכמובן לא הסכים איתי, כתוב במסכת ראש השנה – עם שבשדות פטור מתפילה. אלה שבעיר יתפללו בשבילם. כי הם עסוקים, צריכים לקצור, לחרוש מהר, לאסוף את היבול.

החיילים זה לא עם שבשדות? הקטע לפעמים שפלוגת הסדר יכולה לעצור לך תרגיל חטיבתי כי הם חייבים להתפלל עכשיו, בעיני זה חסר פרופורציות. זו סוג של התעקשות להמשיך את סדר היום שלהם כמו בית המדרש. בלי להבין – צבא זה דבר אחר".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום