חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שגריר ישראל במצרים לשעבר: המסע של בנט במצרים היה הצלחה

ד"ר חיים קורן מדבר על האינטרסים הכלכליים והביטחוניים בין ישראל למצרים ועל הרצון של ארדואן להיות "חלק מהחבורה"

שתפו :

 

ד"ר חיים קורן, שגריר ישראל במצרים לשעבר ומרצה באוניברסיטת רייכמן, אומר כי הפגישה בין בנט לנשיא מצרים התרחשה בעקבות התהליכים הפוקדים את האזור. תהליכים אלה מטרידים את הסעודיים, האמירתים והמצרים. לאור ההתפתחויות שקורות באזור הם החליטו להיפגש ולנסות לשתף פעולה במספר נושאים, במטרה להגיע להבנות מסוימות לגבי זירה שמשתנה במהירות שיא. ד"ר קורן אומר כי המוטיב המרכזי הוא ההסכם שבנט חתם עם א-סיסי לגבי הטיסות לסיני, שארם א-שייח.

הסיבה השנייה לדברי קורן היא ההתנהלות של ארה"ב כלפי איראן, ובכך שהיא רוצה להוציא את משמרות המהפכה מרשימות ארגוני הטרור ולהחזיר אותה להסכם הגרעין. אגב ארה"ב, הציפייה של נשיא ארצות הברית ביידן מהאמירויות ומסעודיה שיתמכו במהלכים שלו באוקראינה היא מורכבת, כיוון שהוא מתעלם מהצרכים של הסעודיים ובלחימה של החות'ים עם האיראנים מול הסעודיים. סיבה זו היא דבר שמטריד את מדינות האזור, וגם מטריד אותנו. בנוסף, הוא אומר כי המלחמה של רוסיה באוקראינה גורמת למחסור בחיטה במצרים והיא מחייבת חזית משותפת של מדינות האזור כדי לדעת איך להתנהל בעתיד.

https://tovnews.co.il/%d7%91%d7%a0%d7%98-%d7%91%d7%9e%d7%a4%d7%92%d7%a9-%d7%a4%d7%a1%d7%92%d7%94-%d7%9e%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%a9%d7%aa-%d7%91%d7%a9%d7%90%d7%a8%d7%9d-%d7%90-%d7%a9%d7%99%d7%99%d7%97/

ד"ר קורן אומר שצריך לזכור שלמעשה המצב האזורי השתנה מאז שא-סיסי עלה להנהגה במצרים. הוא שינה את כל היחסים בין ישראל למצרים והיה השושבין העיקרי בחתימת הסכמי אברהם. מצרים מהווה ציר מרכזי ביחסים אלה. ההתפתחויות עם מצרים, בעיקר מאז שהוסכמו על מתווה הגז בין ישראל למצרים, הפכו את ישראל ומצרים לא רק כשותפות בהסכמי שלום אלא גם כשותפות כלכליות ואסטרטגיות. הוא מדגיש: "כשמסתכלים על ציר הגז בין מצרים ישראל קפריסין ודרך יוון שאמור לעבור לאירופה, מבינים למה ארדואן רץ ומנסה לחזק את הקשרים אתנו ועם מצרים. כי הוא חושש שהוא יהיה מחוץ למתווה הגז והוא מאוד רוצה לשפר את הכלכלה שלו". לדבריו, "תוך דקות ספורות יכולת לראות כמה הדבר הזה נוגע לא רק לבנט ולא-סיסי אלא לכל מזרח התיכון".

ד"ר קורן אומר כי האינטרס של א-סיסי ברור. קודם כל יציבות ביטחונית במצרים ובאזור ולאחר מכן יציבות כלכלית. כך התחילו בעצם הקשרים בין ישראל למצרים לאחר שמורסי הודח. הוא מספר כי הקשר התחיל עם עזרה משמעותית שלנו לכוחות המצריים בסיני נגד דעאש והחמאס ונגד האחים המוסלמים. והמשיך בשיתופי פעולה נוספים, אך הקשר התחזק במיוחד בעקבות התחום האנרגטי, ייצוא הגז. כיום, אנחנו מייצאים גז למצרים וגם דרך מצרים לירדן. הרעיון להפוך את זה לציר שיכול לעזור למדינות האזור קוסם מאוד לבנט ולא-סיסי.

ד"ר קורן אומר כי למרות היחס של התקשורת לניסיונות התיווך של בנט בין רוסיה לאוקראינה, המסע שלו היה הצלחה. "מהרגע שהוא הבין את המצב האסטרטגי שישראל מצויה בו.. יש לזה משמעויות מרחיקות לכת". הוא מוסיף ואומר כי "גם הגישה שלו (בנט) אל האמירויות והמצרים טובות מאוד ומבוססות על אינטרסים אמיתיים ולא רק על נפנופים ודיבורים על כמה חשוב השלום. ולמעשה הן הופכות את ישראל שכבר הייתה כזו לציר מרכזי מאוד חשוב באזור גם מתוכו וגם החוצה".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
המכללה לחיים1

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום