חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בוגי יעלון מציע ניתוח מדיני-בטחוני מפוכח, ואפילו על נתניהו יש לו מילה טובה

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר בשיחה מרתקת על ועידת הנגב, הסוגיה האיראנית ועל התפקוד הביטחוני של נתניהו

שתפו :

על מידת הכישרון של הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון בתור פוליטיקאי ממולח אפשר להתווכח. אבל גם יריביו הפוליטיים המרים של בוגי יודו שהוא מומחה לביטחון אמיתי, מהסוג הישן והטוב, כזה שניגש לסוגיות ביטחוניות ומדיניות כאיש מקצוע שמניח את עמדותיו האישיות בצד, ופועל. כעת הוא הגיע לערוץ TOV לראיון עומק אצל אלעזר שטורם, בו הוא מנתח את הזירה המדינית-ביטחונית הישראלית העכשווית.

 

מתחילים מפסגת הנגב. לדברי בוגי, הבסיס של שיתוף הפעולה בין המדינות נובע קודם כל מהצורך הביטחוני: "אמרתי אויבים משותפים אז זה שיתוף פעולה ביטחוני זה הבסיס. אם לא היינו חזקים בא נשכח מזה, במזרח התיכון אתה חייב להיות קודם כל חזק. שאני מדבר על שלום הוא קודם כל מבוסס אינטרסים. לפני הטקסים ולפני הסכמים מנוסחים על ידי עורכי דין. אינטרסים זה אם מישהו מאיים עליך אז נבוט עבה בלי חוכמות. אבל מצד שני גם לפתח את הגזרים לטובת העמים".

בוגי מספר על פעילות ממשלת ישראל בשנת 2009. הממשלה יצרה פורום שהתכנס על בסיס כמעט שבועי וגיבש את מדיניות מדינת ישראל בנושאים הבוערים: "בממשלת 2009-2013 היה פורום מאוד חשוב שקראו לו השביעייה. נתניהו ראש ממשלה, ברק שר ביטחון, היו שם שלושה בלי תפקידים משמעותיים. כמו בני בגין, דן מרידור ואנוכי. היה ליברמן כשר החוץ ואלי ישי. הייתי שר לנושאים אסטרטגים, כמובן עבדתי קשה כי מילאתי בתוכן הרבה נישות שלצערי הוזנחו ,אבל בעיקר הפורום הזה היה מתכנס ימי שישי מהבוקר ועד לפני כניסת השבת כמעט כל שבוע. הפורום היה יושב מפרק ומפרט מחדש את כל המחשבות שלנו, הקונספציות, מה מקומו של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, האיום האירני, חיזבאללה, חמאס, את זה עם הגורמים המקצועיים. בא ננתח, בא נראה מה נכון לעשות כאסטרטגיה ולכו לעשות שיעורי בית , כולל תוכניות אופרטיביות. הפורום הזה היה לדעתי מאוד משמעותי, אני עם כל צניעותי תרמתי לו משהו מניסיוני והצלחנו להסית את ישראל מדרך לא נכונה, שבגללה נכנסתי לפוליטיקה".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%aa-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%94%d7%94%d7%a9%d7%a7%d7%a2%d7%94-%d7%94%d7%98%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%91%d7%99%d7%95%d7%aa%d7%a8-%d7%9b%d7%99%d7%95/

הוא מרחיב על שינוי התפיסה החשוב שהוא קידם: "חשבתי שנוצרה פה אשליה שאם נוותר על השטח נגיע לשלום המיוחל. למרות שאני מקדש חיי אדם יותר מאדמה. הבנתי שיש פה בעיה וסדרנו את זה. מנגד, פנינו אל המדינות השכונות על בסיס של אינטרסים ביטחוניים ומשם זה התפתח. הבסיס הוא ביטחוני ומשם זה ממשיך הלאה".

בוגי מתייחס בדבריו גם לסוגיה האיראנית: "איראן יש לה שאיפות התרחבות ומאבק על הגמוניה אזורית והפצת השעיה. הם במאבק דתי נגד הסונים. ברור לחלוטין מבחינתנו שהמשטר האיראני הוא מקור אי היציבות במזרח התיכון. זה חיזבאללה בלבנון, זה מליציות שיעיות בסוריה, זה מאבק על פניה של עיראק, זה החות'ים בתימן, זה תמיכה באירועים מחתרתיים וגם תמיכה בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. אנחנו למדנו להתגונן ולגבות מחיר. אנחנו לא חצינו פה רף שהוא מסוכן ועובדה זה נמשך והם חוטפים. שמדברים על ההסכם האיראני, צריך לחזור למה שקרה ב-2015. הייתי אז בתפקיד שר הביטחון ואני חשבתי שהממשל האמריקני בראשותו של אובמה יכול היה להשיג הסכם הרבה יותר טוב ואתה מגלה פה חולשה של ממשל אובמה. אתה ראית את החולשה הזאת במקומות אחרים וזה מה שמביא את ארצות הברית למעמד הבעייתי וחוסר ההרתעה מול רוסיה כרגע. הכל קשור. אבל ברגע שכבר היה הסכם אני חושב שהיה טעות של ממשל טראמפ לסגת ממנו בלי תוכנית ב."

צפו בראיון המלא.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אולה
אולה
2 שנים לפני

מאד מעניין מה שקרה מאז!!! נתניהו,ברק, בני בגין, דן מרידור??? קשה להאמין שהיה כזה דבר פעם. אולי הוא יכול חהסביר מה בדיוק קרה שהגענו הלום??..

אברהם
אברהם
2 שנים לפני

כל המצב שחיילים שוטרים חוששים לירות זה בגלל בוגי מה שעשה אליאור אזריה

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום