חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מי אשם במחירי הדיור?

כשמדברים על בעיית יוקר הדיור בישראל נותנים את הסיבות שבעולם, אבל כמעט תמיד שוכחים להפנות אצבע לאשמה העיקרית

שתפו :

 

דירוג "קלות עשיית עסקים" של הבנק העולמי קובע את מיקומן היחסי של מדינות העולם ב-10 פרמטרים מרכזיים. 3 מהם עוסקים בנדל"ן – רישוי, רישום וחיבור לחשמל. בשלושתם ישראל נמצאת במקומות מאוד לא מחמיאים, במיוחד בהשוואה למדינות המפותחות.

ברישוי נדל"ן ישראל מדורגת במקום ה-35 וזה עוד טוב, מכיוון שהמדידה מתחילה רק מעת הגשת הבקשה לרישוי, אלא שבפועל המיקום שלנו נמוך הרבה יותר. ברישום נדל"ן ישראל ממוקמת במקום 75 בעולם – הרבה מתחת לכל מדינה שאנחנו שואפים לדמות לה ובחיבור לחשמל ישראל ממוקמת במקום 83. כידוע, לא מדובר בבעיה ברשת החשמל הפעם, אלא בחוק שלא מאפשר לחבר מבנים לרשת לפני שיש להם טופס אכלוס. כך שהחיבור לחשמל מתעכב בשל הליקוי החמור שיש לישראל בכל הקשור לרגולציה של הבנייה.

אז אנחנו יכולים לייחס את מחירי הנדל"ן הגבוהים לביקוש הגובר, למשקיעים, לקבלנים ולמה לא. אבל האמת כתובה על הקיר של הבנק העולמי והיא זועקת לשמיים: הממשלה היא הבעיה. אם נצלול עוד יותר לנתונים נגלה שהבעיה חמורה עוד יותר – הבעיה היא משילות. זה לא שהחלטה של שר אחד או אחר, או אפילו של ראש הממשלה, יכולה לשנות את המצב, מכיוון שהשרים לא באמת שולטים במציאות בשטח. אבל העובדה היא שיזם שקונה חלקת אדמה המיועדת לבנייה יצטרך לעבוד על הניירת 10 עד 12 שנה לפני שיוכל לעבוד בשטח – לבנות. ומי ישלם על 10 עד 12 שנים של פרוצדורות הרישוי? נכון, אתם!

https://tovnews.co.il/%d7%91%d7%a9%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%a7%d7%a8%d7%95%d7%91%d7%94-%d7%aa%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%9c-20-%d7%91%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%93%d7%99%d7%95%d7%a8/

אז עכשיו שאלו את עצמכם מה ניתן לעשות כדי להוזיל את מחירי הדירות? האם מע"מ אפס הוא הפתרון? אולי מחיר למשתכן? שמא להקים מפעל הגרלות וללמד אתכם שהחיים הם רולטה? כמובן שכל מספר זוכה ובלבד שלא תפנו אצבע מאשימה לכיוון הממשלה, כי שם עושים הכל כדי לטשטש את האחראים האמיתיים למחדלים החמורים האלה.

במקרה של מדינת ישראל לא מדובר רק במחדל שמאמלל אותנו ביוקר מחייה בלתי אפשרי. מדובר גם בחסם עלייה בפני יהודי העולם שקליטה בישראל הופכת בעבורם לקשה במיוחד. העולים החדשים, כמו גם הזוגות הצעירים, לא צריכים שום נדבה מהממשלה, הם צריכים מדינה מתפקדת, ממשלה מושלת. הם צריכים שאישור בנייה יהיה מהיר, כמו במדינות המתוקנות בעולם. הם צריכים רגולציה שאפשר לחיות אתה, הם צריכים שירות ציבורי שמשרת את הציבור ולא מתעלל בו – וזהו. זה כל מה שצריך כדי שיהיה פה שוק תחרותי של דירות ומחירים הגיוניים יותר. בלי שום סיוע ממשלתי, אלא עם תפקוד ממשלתי.

אז מהיום עקבו אחר "קלות עשיית העסקים" של הבנק העולמי ותוכלו לדעת מי אשם במחירי הדיור. לעת עתה זו רק הממשלה.

tal
Author: tal

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום