חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדור שמרגיש גם פה וגם שם

העלייה הגדולה מברית המועצות בשנות התשעים הביאה איתה התמודדויות רבות, ביניהן תרבות אחרת ויהדות בסימן שאלה

תגיות

שתפו :

 

"דור אחד וחצי" היא סדרה חדשה בכאן 11, הסדרה מציגה את סיפורם של ילדי העלייה הרוסית בשנות ה90. יונתן דובוב הוא ילד של דור אחד וחצי. הוא נולד בקישינב בשנת 1987, ובגיל שנה וחצי הוא עלה לארץ ביחד עם אימו, סבו וסבתו. אביו לא עלה איתם כי הוא נהרג מהפיצוץ בצ'רנוביל כאשר היה בן חצי שנה. דובוב אומר כי הסיפור שלו של העלייה הוא בעיקר סיפור של בושה והדחקה, הוא רק רצה להיות ישראלי, לדעת את הסלנג ולשלוט במילות השירים שהיו אז.

דובוב מספר כי 90% מהעלייה הרוסית לא היו דתיים ולא ידעו מה היא יהדות, והיכן הם נמצאים בסיפור. אך להם היה מזל, מי שקלט אותם בארץ היו אנשים דתיים, ובניגוד לאחיו לעליה אותו קלטו בצורה נהדרת. "לא ניסו לגייר אותנו או להראות לנו את האור, אלא בעיקר לתת משפחה ובית. בזכותם אגב יש לי את הכיפה על הראש".

https://tovnews.co.il/%d7%97%d7%9b-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%90%d7%9d/

רק כשהוא היה מספיק בטוח בישראליות שלו ו"ביצע את הצ'ק ליסט" של הישראליות והדתיות שלו הוא הצליח לחזור לסיפור שלו. הוא אומר כי זהו המקום של לובי המיליון, (ישראלים דוברי רוסית עושים שינוי, תנועה המאמינה בשילוב התרבות של יוצאי ברית המועצות לחלק מהתרבות הישראלית, י.ק.) להפסיק להתבייש בהיותו רוסי. לפני הפעילות שלהם הוא אומר שזאת הייתה בושה גדולה. הוא מספר כי כשהיה ילד ואמא שלו הייתה לוקחת אותו לגן, הוא היה מבקש ממנה שלא תדבר כדי שלא יקשרו אותה אליו.

אך גם היום הוא אומר שזה לא השתנה למשל עכשיו כאשר הוא נכנס לאולפן ויודעים שהוא מברית המועצות יש שאלה מרחפת באוויר, גם אם היא לא נשאלת. "השאלה הראשונה אליי היא לא מה הסיפור שלך? אלא אתה בכלל שייך לפה? אתה בכלל יהודי?". הוא מסביר כי יהודי ברית המועצות מגיעים משלטון קומוניסטי שמחק אפילו בתוך הבית עצמו את הדת.  ולכן הבעיה אינה מתחילה ונגמרת בענייני קבורה או חתונה. אלא בעיות בזהות.

לדבריו "השאלה המרכזית היא פגיעה בזהות, אתה מגיע לפה ואתה לא כמו כולם. רק עולי ברית המועצות היו צריכים לעבור  הליך בירור יהדות. הרבנות הראשית הייתה צריכה להיות הפנים היפות של היהדות והיא באה ואומרת לך שאתה לא יהודי".

צפו בראיון המלא

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום