חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: השלמת ההכרעה בח׳אן יונס היא קריטית

המזרחן ד״ר דורון מצא מבהיר עד כמה הכרחית הפעולה בח׳אן יונס טרם עסקת חטופים מסתמנת הכוללת הפוגה של חודשיים ופעולה בצפון נגד נסראללה

שתפו :

האם ישנה נקודת שינוי בלחימה ?
לפי דיווחים שונים צה"ל מקדם את הלחימה בח'אן יונס וקרוב להשתלטות על העיר, לפחות במה שנוגע למימד העילי של המרחב.
במקביל, איתותים מישראל בעניין היעד הבא : רפיח / ציר פילדלפי.
יתכן וזהו הרקע להאצה במגעים לעסקת שחרור חטופים הכוללת לפי פרסומים זרים שחרור של למעלה ממאה (רובם) תמורת הפסקה בת חודשיים בלחימה.
אם יתכן והדברים נכונים הרי אולי מסתמנת פה נסיגה בעמדת חמאס אבל גם שינוי אסטרטגיה.
רוצה לומר: שחרור מסה מאוד משמעותית של חטופים במטרה ליצור לחץ פנימי פוליטי בישראל להפסקה מוחלטת של המלחמה בטענת השגת יעד מרכזי, אם לא ראשי, של המלחמה.
אם לראות את מראות ההפגנה אתמול בתל אביב ואת רוח קפלן נושבת דרך הפלטפורמה של מחאת משפחות החטופים, הרי שיש לסינואר לכאורה על מה לבנות.
אבל, אם לשפוט על פי השיח הישראלי הכללי המבקש לראות את הכחדתו המוחלטת של האיום החמאסי בדרום ללא קשר לעניין שחרור החטופים, אזי יתכן בהחלט שהוא טועה.
בכל מקרה, הפוגה בת חודשיים תכניס את המערכת הישראלית לעוד מבחן דומה ואולי אף יותר קשה מזה שאליו נכנסה בהפוגה הקודמת. מבחן בגרות נוסף של החברה (שדומה כי היא עוברת תהליך של התפכחות והעצמה) ובעיקר של הפוליטיקה (שעדיין נמצאת מאחור בהפנמה ובעיכול גודל האירוע).
כך או אחרת, מבחינת ישראל, אם יושלם מהלך העסקה מן הראוי שלפניו תושלם ההכרעה בח'אן יונס. זה קריטי כדי ללחוץ על סינואר, קריטי כדי למנוע ממנו התארגנות מחדש ובריחה לדרום וקריטי כדי לשאת עיניים צפונה.
בהקשר הזה, גם נסראללה צריך להיות מוטרד. ישראל, ללא ספק, בונה איום למהלך צבאי מול חיזבאללה. דיווחים על הסטת כוחות, אימונים וכוונות לפתוח במהלך צבאי הם חלק מהעניין.
זה משרת את ישראל במשא ומתן מול נסראללה דרך האמריקנים וגם ללא קשר לכך, זה בונה אופציה צבאית שתוכל להתממש אולי בחודשי האביב – קיץ הקרובים שאחרי הבוץ של החורף.
מכאן שישראל הולכת לעוד נקודת מבחן. זו הנוגעת לעסקה מול סינואר וזו הנוגעת לעימות / עסקה מול נסראללה. הסנכרון בין שתי המערכות הוא אתגר מורכב ולא פשוט.
בינתיים, גם בשורות לא רעות מהמערכת הבינלאומית. אחרי הפיאסקו בהאג, הגיעה תגובת ארה״ב, פינלנד, אוסטרליה ועוד מדינות מערביות לפיאסקו נוסף שקוראים לו אונר״א. מדובר בהפסקת הסיוע לארגון שלמעשה הנציח בעשרות השנים את רעיון הפליטות הפלסטיני שאיתו מגיע באותה החבילה רעיון הים עד הנהר.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום