חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היכן היה חיל האויר בבוקר שמחת תורה?

באומץ רב שואלים שני טייסי הקרב לשעבר סא"ל בדימוס עופר שלו ואל"מ בדימוס מאיר מוסט את השאלות שאף אחד לא שואל בקול

שתפו :

הקדמה

הדברים נכתבים בזמן המלחמה, אחרי כ-3 חודשי לחימה שכנראה תימשך עוד זמן רב. למרות שנכון היה להמתין עם התחקירים עד לסיומה חשוב להציף את הדברים מוקדם ככל הניתן. הנכתב כאן הוא מנקודת ראות הכותבים ועל סמך מידע חלקי בלבד, יחד עם זאת חשוב לנו להציף את השאלות והתהיות. הנכתב מתמקד במערך הקרב אשר בו נמצאים רוב טייסי חיל האויר בסדיר ומילואים.

יחד עם השאלות והתהיות ראוי לציין ולהעריך את יכולת שיתוף הפעולה הן המסיבי והן הכירורגי  בין חיל האויר לבין כוחות הקרקע והמודיעין בהמשך המלחמה, שיתוף פעולה שהביא להרס תשתיות לחימה של החמאס ובעיקר להרג מסיבי של אויבים. אך זו שאלה אחרת שצריך לדון בה.

פתח דבר

ביום שבת בֵּבוקר שמחת תורה כאשר פרצה המלחמה לקחו מפי"ם, מג"דים,מפקדים זוטרים ובכירים בשריון, חטיבות הרגלים והחרמ"ש של צהל טנקים ונמרים וללא כל פקודה הסתערו, ירו במחבלים וכאשר נגמרה להם התחמושתשעטו קדימה ודרסו בשרשראותיהם מחבלים. הדוגמא המרשימה, מיני רבות, הם 3 טנקים בפיקודן של מֵפַקְדוֹת ומטקי"ות שדהרו עשרות ק"מ, הגיעו, ירו ודרסו 50 מחבלים. גיבורים וגיבורות, חיילים ואזרחים שהבינו את חומרת הארוע ולמרות תמונת הקרב המעורפלת והחלקית לקחו סיכון אישי כדי להציל את תושבי העוטף ולוחמים שהופתעו הפתעה גמורה. רבות הדוגמאות בהן ראינו תושיה ויוזמה אישית מרשימה של לוחמים, שוטרים, ואזרחים אחרים שללא תמונת קרב, וללא שום הנחייה/פקודה מפורשת לקחו את נשקם האישי וטסו לאזור העוטף לחלץ ולהציל מתישבים וחיילים שהותקפו במיטותיהם.

איפה היה חיל האויר?

למרות ההפתעה וחוסר המודיעין, האם חיל האויר הנחשב לאחד מחילות האויר הטובים בעולם ומחזיק מערך מטוסי קרב מתקדם ביותר, האם חיל האויר פעל בשעות הראשונות כמצופה ממנו?

כפי הידוע חיל האויר היה בסוכות ובשמחת תורה ב'הדממה', דבר שהוזכר באמצעי התקשורת ע"י גורמים כסיבה אפשרית לתגובה מאוחרת. 'הדממה' פירושה- אין טיסות אימונים ומתבצעות פעילויות מבצעיות בלבד כולל פ"מים וכוננות. ב'הדממה' אין טיסות אימונים דבר שאולי היה מאפשר להפנות מטוסים מהאויר לאזור העוטף. חשוב להזכיר כאן שהכוננות וזמני התגובה לא אמורים להיפגע כהוא זה בהדממה,

חיל האויר מחזיק בכל רגע נתון מטוסי קרב בכוננות. מטוסי הכוננות חמושים בטילי אויר אויר ותותחים בעלי קצב אש רצחני שיכולים להפיל מטוסים בקרב אויר וכמו כן לחולל שמות בשדה קרב כפי שראינו במצלמות הירי של המסקרים בטלוויזיה.

בשעה 08:00 ביום שבת ידעו כבר כנראה במטה חיל האויר שקורה משהו חריגבעוטף כי כבר הוזנקו זוג מסקרים מרמת דוד וכתמ"מים לגזרת העוטף. אפילו מצפיה בערוצי הטלוויזיה אפשר היה לראות שפרצה מלחמה ויש כאוס כמו בכל מלחמה שפורצת בהפתעה.

לפי הידוע לנו הוזנקו מטוסי קרב, למה אם כן אף מטוס קרב לא ביצע מעבר על הישובים בגובה 1000-2000 לסיור אלים לצורך איסוף מודיעין עצמי של הטייסים והעברתו ממבנה למבנה, ובהמשך יזום סיוע, הפגנת נוכחות וביצוע יעפי הפחדה/ צליפה על ריכוזי חדירה?

למה אף מטוס ברק לא צלף, אף מטוס בז או רעם לא ירה ואף מטוס אדיר לא הרעים באותן שעות?

מדינת ישראל שיעבדה חלק ניכר ממשאביה לחיל האויר מתוך ידיעה שביום פקודה בהפתעה, באותם שעות קריטיות עד גיוס צבא המילואים והצבא הסדיר,חיל אויר יבלום את כוחות הקרקע של האויב לכמה שעות בעזרת סד"כ מטוסי הקרב העוצמתי  והמתקדם שלו ומסק"ר. 

למה לא הוזנקו כבר בשבת בבוקר כמה זוגות מטוסי קרב שהיו בכוננות לסיור אלים לטיסה בגובה של 1000-2000 רגל להבין מה קורה ולהשאיר להחלטת כל מוביל להגדיר מטרות ולצלוף עליהם, במיוחד מטרות הסמוכות לגדר. חיל אויר לא נראה בשטח עד סביבות הצהרים וגם אז שלח מטוסים לעזה להפצצות, דבר שלא עזר במאומה לטפל בבעיה של פריצת הגדר והיישובים. חיל אויר ידע על פריצת הגדר מדיווחי המסק"רים והכתממי"ים כבר ב 8 בבוקר.

שאלו עצמכם מה היה קורה אם ב08:15 מטוס קרב בגובה נמוך היה צולף על משפכי החדירה? מה היה קורה אם היו עוברים בגובה נמוך עם מבערים מלאים וגורמים לכאוס על הקרקע שכתוצאה מכך חלק מהחטופים בפסטיבל נובה יכלו לברוח? בשנות ה 70 מטוסי חיל האויר עשו זאת כמה פעמים מעל קהיר.

מה היתה התוצאה אם מטוסי הקרב היו מחסלים במבערים ובזרם הסילון שלהם את מצנחי הרחיפה שעולים עשרת אלפים דולר? ככה עשה חיל האויר למסוקים מצריים שחצו את התעלה במלחמת יום כיפור.

מה היו קורה אם במקום טנק שירה בתוך בארי היו טסים מטוסי קרב בגובה נמוך עם מבערים מעל כפר עזה, נחל עוז, בארי וניר עוז והיו גורמים לבומים על קוליים? מה היה האימפקט על הרוצחים בחוץ?

נכון, ייתכן והיו נפגעים גם מכוחותינו כמו שקורה לצערנו במלחמה, אבל כמה מאות מתוך ה 1400 נטבחים היו ניצלים מהטבח? כמה עשרות מתוך 240 החטופים היו בורחים מהחטיפה? אפילו רק להיות באויר ולתת תמונת מצב כדי שידעו בצה"ל מה קורה?

לצערנו כלום מהנ"ל לא קרה, והשוחט שחט ואנס ורצח וירה, ולא שמענו שוםרעם מרעיש אוזנים של מטוסינו בשמיים,

בחירום ובמצבים מעורפלים כמו בבוקר ה- 7.10 אין ולא צריך פ"מ כדי להפעיל מטוסים, גם המסק"רים שהוזנקו לשטח אספו לבד מודיעין ותקפו. כךפעלו בעבר לוחמי צוות אויר במקרים דומים. האם קיימת פקודה כזו למצבים כאלה? אם אין למה לא קיימת? אם קיימת למה לא הופעלה?

המסק"רים מתוך צי המסקרים המדולדל של חיל האויר היו צריכים לטוס לרמון כדי להתחמש, מטוסי הקרב בזמן טיסה של דקות יכלו להיות מוזנקים זוג אחרי זוג אחרי זוג במיוחד שתצורת החימוש של תותחים היא הקלה ביותר ודורשת זמן חימוש קצר מאוד. וכאשר נגמרת התחמושת עוברים בגובה נמוך עם מבערים מעל כנופיות השוחטים ושורפים ומבריחים אותם.

אין אירוני יותר מהמטס של מטוסי ה F-15 מעל מחנה המוות בירקנאו כאשר מוביל המבנה קרא את המשפט בקשר- "אנו טייסי חיל האוויר הישראלי, בשמי מחנה הזוועות, קמנו מאפר מיליוני הקורבנות. נושאים את זעקתם האילמת, מצדיעים לגבורתם, ומבטיחים להיות מגן לעם היהודי ולארצו – ישראל" תוך אמירת הערה צינית שהפר את ההוראה והנמיך מתחת לגובה הטיסה המורשה מעל למחנה בירקנאו.

למה אף F-15 לא הנמיך מעל כפר עזה ומעל נחל עוז, בארי וניר עוז כאשר התחוללה שואה בשטח מדינת ישראל. 

וכאשר יוצא מכתב למשרתי חיל האויר ממח"א על 'חירוף נפש', למה הכוונה חירוף נפש? לתקיפות אוויריות מגובה רב באזור שאין בו בכלל איומים? איך אפשר להשתמש במילים אלו של 'חירוף נפש' שמתארות היטב גיבורים מגולני,גבעתי, נח"ל, חטיבות השריון ושאר לוחמי צהל, כוחות הבטחון והמשטרה שהסתערו וחרפו נפשם.

האם הנחישות ורוח הקרב בחיל האויר נשארו כבעבר?

האם יחד עם הטכנולוגיה המתקדמת ומסכי המטוסים המתקדמים נפגעה רוח הקרב?

כאשר בטייסות הקרב הורידו את לוח ההפלות של טיסות האימונים, לוח אשר מעודד אגרסיביות מבוקרת ותחרות בין לוחמים שהיכולות האישיות שלהם חייבות להיות מחודדות כמו של ספורטאי על, אז אין לוחמים עם סכין בשיניים.

כי כאשר תוקפים רק מהגובה ומרחוק כדי לא להיפגע ויהיו הסיבות אשר יהיו, וסומכים רק על טכנולוגיה ולא מעודדים את הטייס לתמרן את המטוס קרוב למגבלות כאשר הדבר נדרש מגיעים לתוצאות דומות למה שראינו בעבר וגם כיום בחיל האויר האמריקאי. דוגמה לכך ראינו בנפילת מטוס ה F-16 ליד שפרעם ב2018 מפגיעת טיל כאשר המטוס טס בטיסה ישרה ואופקית בלי שום תמרון לאחר קבלת התראה על שיגור.

כאשר חלק נכבד מהאימונים קורים בתאי הסימולטורים אז אולי חוסכים קצת בקצוות אבל מפסידים הרבה ביכולות. האם המינון בין אימוני סימולטור ובין טיסה נכון?

כאשר מראים בגאוה שיתופי פעולה עם חילות אויר אחרים זה תורם המון ליח"צ ואולי יעזור במבצעים רחוקים אבל בוודאי לא עוזר באירועים דמויי שואה כמו בשבת ההיא .

חיל אויר אימץ לחלוטין את מלחמת המסכים של מלחמת לבנון השניה שזכתה לכל ביקורת אפשרית על היעדרות המפקדים מהשטח וניהול הקרב מרחוק.

האם כל אלה לא מרדדים את רוח הקרב של הטייסים ויכולותיהם האישיות?

אתוס הגבורה של חיל האויר נבנה במלחמת ששת הימים ובמלחמת יום כיפור ובמיוחד במילותיו של בני פלד בשיר "את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק לנגן" כפי שכתב יאיר רוזנבלום,

יש לנו שתי דרכים לנגן
אחת לפי תווים כתובים מראש
ולפעמים אין תווים
אין תווים וצריך לנגן בלי תווים

וחיל האויר הפעם לא עשה זאת.

לצורך הבנת האירועים והפקת לקחים מיידית יש לקיים תחקיר מעמיק עכשיו,כולל הפקת לקחים מיידית בשיתוף גורמים מחוץ לחיל האויר. תחקיר זה חייב להתבצע מייד ולהתפרסם לגורמים רלוונטים ולציבור, ועוד לפני סיום המלחמה.

סיכום

למתאר של יום שבת חיל האויר היה חייב להתכונן, ראינו מהומות כאלו ונסיונות פריצה של אלפי סורים ברמת הגולן ב- 2012 , ראינו עשרות אלפי עזתים על הגדר בשנים האחרונות. חיל האויר הכתובת היתה על הקיר, חיל האויר היה חייב להתכונן למתאר זה.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
4 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוסי
יוסי
3 חודשים לפני

שאלות נוקבות, ללא תשובות מניחות את הדעת
אולי זה קשור למה שספגו הטייסים בשנה האחרונה?

גבי
גבי
3 חודשים לפני

היכן המכתב ?

Pini
Pini
3 חודשים לפני

במלחמת יום הכיפורים המזימה (קונספירציה בין דיין, קיסינג'ר וסאדאת) היתה לתת למצרים ניצחון קטן שיעלה במעט אבדות כדי להחזיר את הכבוד לצבא מצרים ולהגיע להסכם שלום. ב-7 באוקטובר המזימה היתה לאפשר לחמאס הישג קטן שהתגלגל לקטסטרופה כדי לסלק את נתניהו מן השלטון. ובשתי המלחמות המזימה יצאה משליטה בגלל ליקויים אג"מים וצבא ישראלי לא מקצועי.דיון בשאלה: האם התפקוד של צה"ל בשבת השחורה, 7 באוקטובר נבע מחוסר מקצועיות או ממזימה (קונספירציה) אצל אורי מילשטיין. טרום המלחמה: הפסיקו פעילות חצב (איסוף מידע גלוי מעיתונים וכ"ד). הפסיקו להאזין לטלפונים של האויב מבחוץ והכל הלך על מנת להאזין לראש הממשלה. כל שלושת הבלונים של מודיען פתאום ברחו. על אחד שלחו מטוס כי הוא נסחף לכיוון עזה.  לפי עדויות התצפיתניות הן הושתקו ואף איימו עליהם בכלא באם ידווחו על תרגול האויב. ארבעה פרצות בגדר לא תוקנו. סיירי גולני קבלו פקודה להפסיק את הסיור 40 דקות לפני פרוץ המלחמה. טלי גוטליב קבלה מידע ממקור אמין שלושה ימים לפני והתריעה וכל מי שהתעלם אשם. האמריקאים הוציאו, מספר ימים לפני, התרעה חריגה: להתרחק 7 מייל מהדרום. לאחר פרוץ המלחמה. אין תגבורת. גדוד סמוך אמר לקציני הבטחון השטח לא סטרילי. כוחות מצאלים לא הגיעו. טייס מסוק התראיין בשמו ובתמונתו ואמר שלא נתנו לו להמריא במשך ארבע שעות. מה חלקו של קובי שבתאי. צוות טקילה של שב"כ, נשלח לדרום לאחר ישיבה לילית והמשטרה לא בטלה אירוע של 4000 ללא ממ"ד. לא הופעל נוהל מחוז משטרה שכן. משטרת המרכז לא קבלה אישור או פקודה לחבור לחבריהם בדרום. על המחבלים נמצאו מפות אם מקומות אסטרטגיים. הפעלת צוות טקילה מחייב הגנה של כוחות מיוחדים למקומות אלו. גם בזה באופן מפתיע נכשל או לא נכשל, אם מסתכלים ממבט המחאה בקפלן. חוזק השרשרת נקבע על פי החולייה החלשה. אם נקרעו שתיים זה לא סביר. אם נקרעה כל השרשרת זה מראה שיש פה יותר מרשלנות

פנחס קרנגל
3 חודשים לפני

איך החמאס ידע על הקורה בבסיסים השמורים והמסווגים ביותר ברמות פירוט שגם מי שמשרת שם לא בקיא? איך הם ידעו מה צריך כדי לפרוץ כל דלת וכל כספת ואיך עוברים כל מכשול? יש כל כך הרבה דברים לא אפשריים שקרו מבלי עזרה מבפנים. ברור שהיו בוגדים ברמת הפרט ולכן יש מה לחשוש על בוגדים ברמת הכלל.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

4
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום