Search
Close this search box.

רפואת שיניים דיגיטלית, העתיד כבר כאן

שתפו :

מאיר עיניים

הקידמה ברפואה מתקדמת בצעדי ענק, וזה נכון גם בענף רפואת השיניים. וכדאי לדעת שברפואת שיניים, העתיד טמון בחידושים דיגיטליים. רפואת שיניים דיגיטלית פירושה התקדמות משיטות טיפול וותיקות לשימוש בשיטות מודרניות המשתלבות בטכנולוגיה דיגיטלית. חלק מהעניין הוא שימוש בתוכנות, הדמיות ואפליקציות ייעודיות, על מנת להעניק למטופלים טיפולי שיניים בצורה יעילה ומדויקת במיוחד. הפעם, אם כן, לא נענה על שאלות קלאסיות כמו מה זה טיפול שורש אלא נסביר יותר בהרחבה על המשמעות של רפואת השיניים הדיגיטלית.

העוצמה הדיגיטלית לאבחון שלפני טיפול

רפואת שיניים דיגיטלית עושה שימוש בהדמיות, הדפסות דיגיטליות של פתרונות דנטליים ושימוש בסורקים מתקדמים. דוגמה מרתקת לעתיד הדיגיטלי באה לידי ביטוי בכניסתם לשימוש של סורקים שמאפשרים לקחת סריקה מקיפה של פיהם של המטופלים. הסריקה הזאת מאפשרת לקבל תמונת מצב מקיפה ומלאה של מבנה השיניים, למשל לצורך הכנת שתלים או פתרונות דנטליים אחרים.

סוג חשוב נוסף של טכנולוגיה דיגיטלית בא לידי בהדמיה שבעצם לוקחת את צילומי הרנטגן צעד גדול קדימה. כלים חדשים משנים את הדרך שבה רופאי שיניים יכולים לבצע אבחון או מתכננים טיפולים. בניגוד לצילומים מהסוג הוותיק, צילומים דיגיטליים חכמים יותר פולטים הרבה פחות קרינה. כמו כן, ניתן לקבל את הצילומים באופן מהיר ומידי וכן באיכות גבוהה שניתן לשפר בתוכנות חדישות וגם לשלוח בין רופאים ומרפאות במייל.

הצילומים המדויקים יותר מאפשרים להגיע לאבחנות מדויקות ועוזרים בתכנון טיפולים אפקטיביים במיוחד. עבור מטופלים שמתעניינים בנושא, עובדה מעניינת היא כי צילומי רנטגן דיגיטליים מהדור החדש יכולים להפחית את החשיפה לקרינה בשיעור של עשרות אחוזים בהשוואה לשיטות הקודמות.

עוד דוגמא לאבחון דיגיטלי טמונה ביכולת להפיק תמונות תלת ממדיות של השיניים ואף של הרקמות הרכות. תמונת ברזולוציה מצוינת יכולות לקלוט את מיקום העצבים ומבנה העצמות הסמוכות (למשל בלסת), בפירוט ובאופן מדויק שאין כמותו. טכנולוגיה זו מועילה תהליכי תכנון של השתלות שיניים וכן בעוד טיפולים, כגון יישורי שיניים מורכבים.

יתר על כן, אבחון דיגיטלי מאפשר למטופלים להבין בצורה טובה יותר מה צפוי בטיפול ומה הרופא צפוי לבצע בהמשך. רופאי שיניים יכולים להציג למטופלים את ההדמיות המפורטות וכך לעזור להם להבין את מצב הפה ואת אפשרויות הטיפול. שקיפות זו פירושה ביטחון רב יותר, שקט נפשי ופחות חשש מפני הבלתי צפוי.

רפואת שיניים דיגיטלית והדפסות תלת מימד

טכנולוגיית תלת מימד לצד טכנולוגיית ייצור בעזרת מחשב, מאפשרים לתכנן ולייצר באופן דיגיטלי פתרונות של שחזורים לשיניים, החל בכתרים או ציפוי חרסינה וכלה בהתאמת גשר לשיניים ושתלים. אגב, הכל במהירות ודיוק חסרי תקדים. מתחילים עם סריקה דיגיטלית של הפה ולאחר מכן שימוש במכשירים שקוראים את ההדמיה ויכולים להכין את השחזורים לשיניים או העזרים הדנטליים בהדפסה תלת מימדית, בשילוב טכניקת כרסום בחומרים קרמיים או אחרים.

אחד היתרונות המשמעותיים הטמונים בכך הוא האפשרות של הענקת טיפולים מקיפים מהר יותר. המטופלים יכולים לקבל טיפולים ביום אחד, מבלי להמתין ימים ארוכים או אפילו שבועות עד שכתר או גשר יהיו מוכנים. זה חוסך לא פעם את הצורך בכתרים או שתלים זמניים ומאפשר חזרה מהירה יותר לשגרה. בנוסף, ייצור בשיטות דיגיטליות מונע אי דיוקים ומאפשר יצירת כתרים ופתרונות אחרים, בהתאמה מלאה למבנה ולצורת השיניים הטבעית של המטופלים.

יישור שיניים דיגיטלי

הטכנולוגיה הדיגיטלית רשמה כניסה חשובה ביותר גם לתחום האורתודונטיה, כלומר יישור השיניים.  יישור שיניים דיגיטלי כולל שימוש בתוכנות בזמן תכנון הטיפול, ולאחר מכן ייצור קשתיות או אמצעי יישור אחרים, תוך התאמה מדויקת לכל מטופל ולכל שלב בטיפול.

לדוגמא, בטיפול בקשתיות שקופות מסוג Invisalign, נעזרים בטכנולוגיה דיגיטלית להשגת קיצור זמן טיפול. הטיפול מתחיל בתכנון דיגיטלי, אחר כך מיצרים סדרה של קשתיות בהתאמה אישית, שישמשו את המטופלים בהדרגה תוך כדי שיפור מיקום השיניים. מתקבל תהליך יעיל ביותר, שמאפשר תכנון טיפול וירטואלי חסר תקדים בדיוקו. עובדה מעניינת לגבי יישור שיניים דיגיטלי טמונה ביכולת לחזות את תוצאות הטיפול בדיוק רב מאי פעם. המטופלים יכולים לראות מראש סימולציה של התוצאות הצפויות, עוד לפני שמתחיל הטיפול עצמו.

לסיכום, רפואת שיניים דיגיטלית מהווה קפיצת מדרגה בטיפולי שיניים. יש בה יתרונות רבים הן למטופלים והן לרופאים. יכולת אבחון משופרת, טיפולים יעילים וחווית מטופל איכותית ונעימה במיוחד.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום