בחודשים האחרונים התפרסם בעיתון "בשבע" סדרת מאמרים מאת הרב אליעזר מלמד, ראש ישיבת הר ברכה ורב היישוב. בסדרת מאמריו הרב מלמד כותב שניתן ואף צריך לגייר מתגיירים שמראש לא מקבלים על עצמם עול תורה ומצוות בשלימות, אלא רוצים לחיות את חייהם כיהודים "מסורתיים". בטור מהשבת האחרונה אף טען שזו היא שיטתם של ההולכים בדרכו של הרב קוק זצ"ל. במכתב חדש עליו חותמים 50 רבנים מהציונות הדתית מצוטטים מקורות מהרמב"ם, הרב קוק, והרב סולוביצ'יק זצ"ל השוללים את שיטת הרב מלמד מכל וכל.
את המכתב הרבנים פותחים בהסבר על כך שקבלת מצוות היא לא רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור ואומרים כך "הלכה פשוטה וברורה בישראל היא שכדי להתגייר יש צורך בקבלת עול תורה ומצוות. קבלת עול התורה והמצוות איננה רק תנאי הכרחי בגיור, אלא היא עיקר מהות הגיור".
https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%99%d7%9f-%d7%97%d7%a8%d7%9d-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%9e%d7%9c%d7%9e%d7%93-%d7%99%d7%a9-%d7%95%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%97-%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%aa%d7%99-%d7%95%d7%a0%d7%95/
לצורך כך הם מביאים את דברי הרמב"ם "וכן לדורות, כשירצה הנוכרי להיכנס לברית ולהסתופף תחת כנפי השכינה ויקבל עליו עול תורה – צריך מילה וטבילה…". בנוסף הביאו את דבריו הרב דב יוסף סולוביצ'יק זצ"ל "יודעים אנו כי הגיור דורש קבלת מצוות, כמו גם טבילה במקווה טהרה וברית מילה. למעשה המילה והטבילה הן ביטויים טכניים, בעוד שעיקר הגירות מתבטאת בהתחייבות הבלתי מותנית והמוחלטת לקיום המצוות".
בהמשך מכתבם מביאים הרבנים את דברי הפוסקים שאין לגייר את מי שלא מקבל על עצמו את כל המצוות: "יתר על כן, הלכה פסוקה היא שאין לגייר אדם שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן, כפי שהובא בגמרא (בכורות ל:) ונפסק ברמב"ם: "אפילו קיבל עליו כל התורה כולה חוץ מדקדוק אחד – אין מקבלין אותו"". ומתייחסים לדעת גדולי הפוסקים מאז ומעולם כי לא מקבלים גרים שמתגיירים רק בשביל חומריות ותאוות, "כי גרים כאלה ודאי קשים לישראל כספחת, והם מביאים קוצים בכרם בית ישראל. והרי מפורש אמרו חז"ל: 'נכרי שבא לקבל דברי תורה חוץ מדבר אחד אין מקבלין אותו', רבי יוסי ברבי יהודה אומר: 'אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים', ואיך אפשר לקבל גרים באופן כזה שיודעים ברור שאחר גירותם יעברו על דברי תורה".
לסיום הם אומרים כי הדבר שהביא אותם לעסוק בנושאים אלה הם סדרת מאמריו של הרב מלמד עם השלכותיה החמורות "היות ולדברים אלו השלכות חמורות מאוד, מפני שאם דעה זו תתקבל – יכנסו גוים גמורים לעם ישראל, תוך מחשבה שכביכול הם כבר יהודים, לכן הרינו להודיע כי לדעה זו אין כלל מקום בהלכה. לפי ההלכה – קבלת מצוות מעכבת בגיור, ואין לגייר אדם שלא מקבל על עצמו את עול המצוות כולן, ולגיור שכזה אין תוקף כלל".
https://tovnews.co.il/%d7%a2%d7%a9%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%a8%d7%91%d7%a0%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%9e%d7%9b%d7%aa%d7%91-%d7%a0%d7%92%d7%93-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%a2%d7%96%d7%a8-%d7%9e%d7%9c%d7%9e%d7%93/
וחתמו בהבהרה על כך שאין מחלוקת בנושא זה, ולדעתו של הרב מלמד אין כלל תוקף ומשקל, "יובהר, אין בענין זה מחלוקת, והדעה שהוצגה שכביכול יש לאפשר גיור ללא קבלה מוחלטת של המצוות היא דעה שאין לה תוקף ומשקל כלל וכלל. והאמת והשלום אהבו".
על המכתב חתומים רבנים רבים, בין היתר, הרב אביגדור נבנצל, הרב צבי טאו, הרב דב ליאור, הרב אברהם יצחק כלאב, הרב דוד חי הכהן, הרב שלמה אבינר, הרב שמואל אליהו, הרב מיכה הלוי רב העיר פתח תקוה, הרב שלמה לוי ראש הכולל בישיבת הר עציון ונשיא הישיבה בקרית גת, הרב יהודה עמיחי המשמש כדיין במערך הגיור הממלכתי, ורבני העיר מעלה אדומים – הרב יהושע כ"ץ והרב מרדכי נגארי.