"וְלֹ֤א תְטַמֵּא֙ אֶת־אַדְמָ֣תְךָ֔ אֲשֶׁר֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָֽה", מי שמגדף שם שמים, מי שמבזה את ה' ואת שמו – ראוי לגינוי ועונש חמור. לא רק את ה' הוא מבזה, אלא גם את התורה וכבודם של ישראל. בזמן שבית דין היה נוהג הוא היה חייב סקילה במקרים מסוימים וניבלתו הייתה נתלת על העץ. להראות לנו שלא רק בנשמתו הוא פוגע, אלא גם את גופו הוא מבזה. אבל גם על אדם כזה נאמר בתורה: "לֹא־תָלִ֨ין נִבְלָת֜וֹ עַל־הָעֵ֗ץ כִּֽי־קָב֤וֹר תִּקְבְּרֶ֙נּוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא כִּֽי־קִלְלַ֥ת אֱלֹהִ֖ים תָּל֑וּי". מסביר רש"י, "זִלְזוּלוֹ שֶׁל מֶלֶךְ הוּא, שֶׁאָדָם עָשׂוּי בִּדְמוּת דְּיוֹקָנוֹ, וְיִשְׂרָאֵל הֵם בָּנָיו". עד כאן נראה ברש"י שאדם שביזה שם-שמים כשגופו יהיה תלוי על העץ זלזולו של הקב"ה הוא, כי גם האדם הזה נברא בצלם אלוהים.
אך רש"י ממשיך ונותן משל, "מָשָׁל לִשְׁנֵי אַחִים תְּאוֹמִים שֶׁהָיוּ דּוֹמִים זֶה לָזֶה, אֶחָד נַעֲשָׂה מֶלֶךְ וְאֶחָד נִתְפַּס לְלִסְטִיּוּת וְנִתְלָה, כָּל הָרוֹאֶה אוֹתוֹ אוֹמֵר הַמֶּלֶךְ תָּלוּי. כָּל קְלָלָה שֶׁבַּמִּקְרָא לְשׁוֹן הָקֵל וְזִלְזוּל, כְּמוֹ "וְהוּא קִלְלַנִי קְלָלָה נִמְרֶצֶת".
https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%9c-%d7%a0%d7%a7%d7%95%d7%93%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%91%d7%97%d7%9f-%d7%a9%d7%9b%d7%9c-%d7%90%d7%97%d7%93-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%91-%d7%9c%d7%a2%d7%91%d7%95%d7%a8/
ועולות כמה שאלות. שאלה ראשונה, מה מוסיף המשל על מה שנאמר קודם ברש"י? דבר שני, אם היה צריך לתת משל שאפילו בזיון המגדף הוא בזיון שם שמים, היה צריך להביא משל של אב ובנו, כשהבן מתבזה – ישראל, גם האב מתבזה – הקב"ה. שאלה שלישית אשר עולה היא מי הם התאומים שכל כך דומים זה לזה? ועוד יש לשאול, מי הוא אותו אח תאום שנעשה למלך? אם זה הקב"ה, הרי שהוא המלך בכבודו ובעצמו!
נראה שהמשל על שני התאומים בא להציג שני דמויות בתוך האדם עצמו. דמות אחת היא הדמות שנעשית ליסטים, המגדפת ופוצעת את נפש האומה, והדמות השנייה נעשית למלך, כוספת מתגעגעת ומקווה. גם אדם שכלפיי חוץ הוא מגדף, בתוכו קיימת תמיד גם הדמות השנייה, הנשמה הזכה השואפת למלוך ולעלות את האדם מעלה.
דקה תורה ליום מבית "ראש יהודי", רוצה להיות שותף להפצת התורה של "ראש יהודי"? לחץ כאן