חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם הבינה המלאכותית תשים סוף לאומנות אנושית?

הרב ד"ר ראובן פיירמן, מרצה לשעבר במכללת "בצלאל", משוחח עם גילי כהן בתכנית "שובר שורות" על אומנות ועל השפעות חיצוניות ביצירה

שתפו :

אנו בפרק השלישי בטרילוגיית "תרבות וגבולות האומנות" ובו מתייחס הרב ד"ר ראובן פיירמן לשאלה – האם ניתן לייצר אומנות חופשית לחלוטין שאינה מושפעת כלל מהחברה ומהתרבות שחיים בהן? האם כולנו קורבנות של השפעות חיצוניות בין אם במודע ובין אם לאו?

הרב עונה שאמנם כל אדם חופשי לכאורה בפועלו, אך בסופו של דבר כולנו פועלים במסגרות קיימות והמח האנושי מושפע מכך.
פירוש הדבר הוא שאין דבר כזה יצירה חופשית לחלוטין מהשפעות חיצוניות. "כל אחד מושפע", ואם לפי זה כולנו "עבדים" השאלה היא מי ה"אדונים" – מה משפיע עלינו?

עם זאת, לדבריו, קיימת גם אומנות שונה – כזו שפועלת בדרך היהדות. היהדות אינה משפיעה מבחוץ על האדם, אלא מגלה את המהות הפנימית האותנטית שלו. לכן אומנות ישראל חושפת את הפן האלוקי באדם, וכשפועלים מהמקום הזה – על פי תורה והלכה – האומן כבר אינו קורבן של המציאות אלא פועל מתוך חירות אמיתית.

נושא נוסף שעלה בראיון הוא השינויים שעוברים על עולם האומנות. ההתקדמות הטכנולוגית לא פסחה על תחום זה, והיום האומנות אינה בלעדית רק לבני אדם; ישנן תוכנות בינה מלאכותית שכותבות טקסטים או מציירות על פי למידה מתכני אומנות אחרים שהוזנו לתוכה. היצירות הללו אף מוצגות בתערוכות ומועמדות למכירה.

הרב פיירמן מקביל את התוכנות הללו להמצאת המצלמה לפני 130 שנה, אשר גרמה למשבר בעולם האומנות. כדי להתגבר עליו אז התפתחו שיטות וזרמים של יצירות שלא ניתן לחקות באמצעים אלקטרוניים.

ההתקדמות הטכנולוגית מעמידה את האומנים מול מציאות חדשה ומאיימת.

כיצד דווקא לאומנות על פי תורה יש יתרון על פני הבינה המלאכותית?

כיצד תראה האומנות בעתיד?

צפו בפרק המלא.

 

עילת ההשתק: "מושג לא ברור ששופטים שולפים כדי לא לשמוע אמירה מסוימת"

 

 

 

 

 

Emuna Frid
Author: Emuna Frid

כותבת

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום