אנו בפרק השלישי בטרילוגיית "תרבות וגבולות האומנות" ובו מתייחס הרב ד"ר ראובן פיירמן לשאלה – האם ניתן לייצר אומנות חופשית לחלוטין שאינה מושפעת כלל מהחברה ומהתרבות שחיים בהן? האם כולנו קורבנות של השפעות חיצוניות בין אם במודע ובין אם לאו?
הרב עונה שאמנם כל אדם חופשי לכאורה בפועלו, אך בסופו של דבר כולנו פועלים במסגרות קיימות והמח האנושי מושפע מכך.
פירוש הדבר הוא שאין דבר כזה יצירה חופשית לחלוטין מהשפעות חיצוניות. "כל אחד מושפע", ואם לפי זה כולנו "עבדים" השאלה היא מי ה"אדונים" – מה משפיע עלינו?
עם זאת, לדבריו, קיימת גם אומנות שונה – כזו שפועלת בדרך היהדות. היהדות אינה משפיעה מבחוץ על האדם, אלא מגלה את המהות הפנימית האותנטית שלו. לכן אומנות ישראל חושפת את הפן האלוקי באדם, וכשפועלים מהמקום הזה – על פי תורה והלכה – האומן כבר אינו קורבן של המציאות אלא פועל מתוך חירות אמיתית.
נושא נוסף שעלה בראיון הוא השינויים שעוברים על עולם האומנות. ההתקדמות הטכנולוגית לא פסחה על תחום זה, והיום האומנות אינה בלעדית רק לבני אדם; ישנן תוכנות בינה מלאכותית שכותבות טקסטים או מציירות על פי למידה מתכני אומנות אחרים שהוזנו לתוכה. היצירות הללו אף מוצגות בתערוכות ומועמדות למכירה.
הרב פיירמן מקביל את התוכנות הללו להמצאת המצלמה לפני 130 שנה, אשר גרמה למשבר בעולם האומנות. כדי להתגבר עליו אז התפתחו שיטות וזרמים של יצירות שלא ניתן לחקות באמצעים אלקטרוניים.
ההתקדמות הטכנולוגית מעמידה את האומנים מול מציאות חדשה ומאיימת.
כיצד דווקא לאומנות על פי תורה יש יתרון על פני הבינה המלאכותית?
כיצד תראה האומנות בעתיד?
צפו בפרק המלא.
עילת ההשתק: "מושג לא ברור ששופטים שולפים כדי לא לשמוע אמירה מסוימת"