Search
Close this search box.

" מתווה הגיור הוא מתווה שאיננו ראוי"

הרב ברוך אפרתי בראיון למנורה חזני על מתווה הגיור החדש והסכנות הטמונות בו.

שתפו :

 

כשאדם מתגייר הוא צריך להצהיר בלב שלם שהוא מקבל על עצמו עול תורה ומצוות.

 

 

 

חברי מועצת הרבנות הראשית חתמו על מכתב נגד מתווה הגיור וכתבו כי הוא טומן בחובו סכנה גדולה. הליך הגיור הינו כרטיס הכניסה להיות חלק מהעם היהודי. ההליך הזה נקבע על פי ההלכה. במכתב נאמר כי "כל החלטה בתחום זה חייבת לקבל את אישורם של הרבנים הראשיים לישראל ושל מועצת הרבנות הראשית לישראל וכן את הסכמת רוב מנין ורוב בנין של רבני ישראל בארץ ובתפוצות". על המכתב חתם גם הרב דרוקמן שבעבר תמך במתווה. מה גרם לרב דרוקמן לשנות את דעתו? ומה הבעיה הטמונה במתווה הגיור?  הרב ברוך אפרתי מרבני הציונות הדתית שוחח עם מנורה חזני בנושא.

 

 

קודם כל, למען הצופים שלא בקיאים בנושא, מהן ההשלכות של מתווה הגיור הנוכחי שהממשלה מנסה להעביר?

 

 במציאות הנוכחית כאשר אדם שאינו יהודי מעוניין לעבור גיור הוא עובר אותו בצורה ממלכתית, דרך המערכת של הרבנות הראשית לישראל עם רבנים שמקפידים על ההלכה כפי שהיא מופיעה בשולחן ערוך. כרגע מה שמוצע הוא להרשות גם לאנשים שהם לא דייני הגיור מטעם הרבנות הראשית לגייר. אנחנו יודעים שהצעד הזה לא נובע מצורך משמעותי בשטח, שהרי אין תורות ארוכים של אנשים שמעוניינים להתגייר, אז לחץ מציאותי לא קיים. הסיבה למתווה היא שרוצים לאפשר גיור שהוא לפי דעות שאינן מקובלות על גדולי פוסקי ההלכה בדורות האחרונים.

 

מה למשל יכול להיות מותר שעד עכשיו היה אסור?

 

 דוגמה ראשונה-גיור בלי קבלת עול תורה ומצוות מלאה. כשאדם מתגייר הוא צריך להצהיר בלב שלם שהוא מקבל על עצמו עול תורה ומצוות. סביב הנקודה הזו יש רבנים שמעוניינים לגייר בלי קבלת תורה ומצוות מלאה, אלא משהו כללי שהגר יהיה מסורתי. דוגמה שנייה-גיור קטינים. היום כשרוצים לגייר מישהי שיש לה ילדים התנאי הוא שהילדים ילמדו בתוך בית ספר שהוא מחנך לתורה, ואז כאשר הילד מגיע לגיל מצוות וממשיך במנהגים הדתיים הוא באמת נחשב גר. יש רבנים שמעוניינים לגייר קטינים באופן כזה שישלחו אותם לבתי ספר שהם לאו דווקא דתיים ויגדלו במשפחות שהם לאו דווקא שומרות מצוות ובמקרה כזה הגיור לא תופס, אנחנו מכניסים אנשים שאינם יהודים לתוך כרם בית ישראל.

 

למעשה מה שאני מבינה זה שלפי מתווה הגיור הסמכות לגיור תעבור לרבני ערים ואז בעצם כל רב יוכל להחליט על פי דעתו? זה העניין כאן?

 

 כן, אבל לא מדובר רק על רבני ערים, מדובר גם על רבנים שהם אינם רבני ערים. רבנים שהם לא בתוך המערכת של הרבנות הראשית בלי פיקוח ואכיפה של הרבנות הראשית. הרי אנחנו יודעים איך זה מתנהל בפועל. נאמר שבית דין מסויים עם דיינים שהדרך שלהם לא מקובלת על גדולי חכמי ישראל. הם יפסקו איזשהו דין, הרבנות הראשית תבוא ותאמר אתם גיירתם בצורה שהיא לא קבילה הלכתית. מיד יפנו לבג"ץ ואנחנו יודעים באיזה צד בג"ץ יהיה, והנה נכנסו אנשים שאינם יהודים לתוך עם ישראל. אני רוצה להדגיש-אין לי שום ספק שאותן דעות מיעוט שרוצות לגייר בצורה הזו עושות את זה מתוך אהבת ישראל ומתוך רצון להיטיב. אבל אנחנו חייבים לדעת שלפי התורה אנחנו הולכים לפי רוב הדעות. ובמדינה יהודית יש רבנות ראשית שהיא המזוזה על פתח ביתנו הלאומי. ולכן מתווה הגיור הוא מתווה שאיננו ראוי.

צפו בראיון המלא עם הרב ברוך אפרתי.

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום