חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ראיון מרגש במיוחד: הלחן החדש לתפילת "אל מלא רחמים"

ברוך ברלינר, המשורר והמלחין היהודי מהמפורסמים בעולם, הלחין מחדש את תפילת "אל מלא רחמים" כפסקול לסרט המתאר את רצח היהודים בבאבי יאר שבאוקראינה במהלך השואה. הוא הגיע אלינו לאולפן כדי לספר על כך

פלאש 90

ברוך ברלינר הוא מלחין, סופר ומשורר שכותב בעיקר שירה בעלת אופי דתי.

בסרט קו-פרודוקציה ישראלי-אוקראיני חדש, "הכתובת על הקיר" הלחין ברלינר את התפילה "אל מלא רחמים", המלווה אותו כפסקול. כיום הסרט משודר במדינות שונות בעולם ופס הקול זוכה להצלחה.

"ב-2016 בקייב, ניגנה התזמורת הלאומית של אוקראינה יצירה שלי על בריאת העולם", מספר ברלינר. "היצירות שלי כמעט כולן הן תנ"כיות, מלוות בקריין שקורא יחד עם התזמורת פסוקים מן התורה".

ברלינר מספר על אנשים רבים בעולם שמתאפיינים בפרו-שמיות, שאוהבים את ישראל ואת היהדות וממלאים אולמות כדי לשמוע יצירות מהתנ"ך. "התורה זה הדה בסט של כל הזמנים, היא תורגמה למעל 700 שפות, ובכל מקום הקריין יכול לקרוא בשפה המקומית".

בהופעה בקייב, הקריין היה השחקן והקריין הישראלי אלכס אנסקי עם הקול המוכר, ומשם יצא הרעיון המשותף להפקת סרט, ואיתו כאמור הלחן המקסים של תפילת "אל מלא רחמים".

הסרט מתאר את התרחשות רצח היהודים בבאבי יאר, בשנת 1941, עוד לפני הפתרון הסופי. "עלילת הסרט מספרת על בחור גרמני צעיר שמתגייס לצבא הנאצי ומקבל עידוד מהוריו. אלא שהוא עם לב אחר", משתף ברלינר, "וכשהוא מוציא יהודים מביתם הוא רואה בחורה יהודיה ומתאהב בה". בהמשך, כפי שמספר ברלינר, החייל הגרמני שם קץ לחייו לאחר שמזדמן לו להוציא את הגופה של הבחורה היהודיה בה התאהב ממשאית מלאה בגז. "זה סיפור על אנושיות בתוך האכזריות".

הסרט חזק ועמוק, ולכן היה צריך להסתיים במוסיקה יהודית מאוד ספציפית, שמקובלת כמוסיקה שמזכירה את הנפטרים ומבקשת עבורם מנוחה. ״רוב הנרצחים בבאבי יאר היו יהודים, אז החלטתי לקחת את המוטיב של "אל מלא רחמים" ולסיים איתו את הסרט״, אומר ברלינר.

בסרטון הבא ניתן להאזין ללחן החדש:

צפו בראיון המלא:

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
משה
משה
1 שנה לפני

מקסים

ZABLAWER
ZABLAWER
1 שנה לפני

זו לא שיחה. זה בילבול. ביציות!!!₪

ZABLAWER
ZABLAWER
1 שנה לפני

אין לאן

כתבות נוספות

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום