חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היתכן שמרד בר כוכבא שהיה האסון הגדול ביותר של העם היהודי עד השואה – היה גם אירוע חיובי?

הרב חגי לונדין, ראש ישיבת ההסדר בחולון, בשיחה עם אלעזר שטורם על משמעות ל"ג בעומר, והאם מרד בר כוכבא הוא אירוע חיובי או שלילי בהסטוריה היהודית

תגיות

שתפו :

דוד כהן פלאש 90

סביב דמותו של בר כוכבא ישנו ויכוח ארוך שנים, כשהתוצאה של מרד כוכבא ידועה, ויש אף מי שמתאר את תוצאות המרד כאירוע הדמים הגדול ביותר שעבר על היהודים עד השואה.

"בשנים הראשונות למדינה, וגם בשנות ה-60 וה-70, הויכוח הסעיר את אמות הסיפים", מספר הרב חגי לונדין. "חוץ מהצד ההסטורי שצריך לדון בו, צריך לשאול האם מרד בר כוכבא הוא הצלה מבחינת האתוס שנבנה בעם ישראל לדורות".

הרב לונדין יודע אמנם כי מבחינה הסטורית תוצאות המרד היו הרות אסון, אך מבקש להסתכל עליו גם מנקודת מבט רחבה ואפילו אמונית: "ישנה דעה שהמרד הזה מנע מהרומאים להשמיד לגמרי את הישוב היהודי. הוא נתן לקיסר הבא את האפשרות לעשות שלום עם היהודים מתוך חשש שהמרד יימשך". כלומר, ישנה אמונה שהמרד הזה הביא להתפתחות הישוב היהודי בארץ ישראל.

בהתייחסות לדמויות בעייתיות או אף קנאיות בהסטוריה היהודית, כדוגמת אלעזר בן יאיר, מציע הרב לונדין לא לשפוט את הדמויות ברמה הפרסונלית מנקודת מבט של אז, אלא לחשוב מה הם יצרו להמשך וכיצד הם תרמו ליהודים ולמסורת. "אני מלמד את תלמידיי שגם אם המרד הזה נכשל, הלוחמים העניקו משהו לעם ישראל. הרעיון של ל"ג בעומר במסורת היהודית הוא ההמשכיות, כל דבר במסורת שלנו, בהסטוריה שלנו – זה חלק מתהליך גדול".

צפו בראיון המלא

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום