חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היכולת הישראלית להתמודדות עם האויבים מדרום ומצפון

ד"ר גבי אביטל מומחה אווירונאוטיקה וחלל על איום הרקטות ועל היכולת להתמודד במלחמה שעלולה לפרוץ בכל רגע

שתפו :

 

ד"ר גבי אביטל מומחה לאווירונאוטיקה וחלל בראיון על מערכות ההגנה האוויריות, הקשר הצבאי עם ארה"ב והחשש ממלחמה מול האויבת הגדולה ביותר של ישראל – איראן.

אביטל מסביר על מערך ההגנה האווירית: "זה תהליך, לא ביום אחד לוחצים על הכפתור. כל הנושא של הגנה מפני טילים לא נולד במלחמת העולם הראשונה, השנייה וכדומה. אנחנו יודעים שעד אז היו מערכות נ"מ ומאז טילים. בעולם של אז לא דיברו על הפלת טיל או רקטה. הדבר הזה בא לידי ביטוי בשנות ה-70 שכל אנשי האקדמיה שאיישו את המקומות בבית הלבן הייתה להם תפישה שצריך להתעסק רק עם טילים ארוכי טווח, 12,000 ק"מ והלאה ולא בטילים לטווח קצר. במלחמה של ארצות הברית בשנת 86 היה פסיק קטן ובו היה כתוב שישראל תוכל לפתח טילים נגד טילים".

הוא ממשיך: "במחשבה הבסיסית אם יש לך מערכת הגנה טובה והתוקף יחליט להפתיע אותך אז אתה הצלחת להגן. ככה אפשר גם להרתיע אבל ההרתעה הזו אני שם קצת בספק. במלחמת המפרץ נוצר מצב שבו ישראל נלחצה לקיר ואמרו שאסור להם לתקוף בעירק. המטוסים היו מוכנים אבל לבסוף שמיר ביטל את הפעולה. בתמורה לכך ובתגובה האמריקאים שלחו לנו מיד את טילי הפטריוט. מדובר בטילים נגד מטוסים מהירים שפיתחו אותם בשנות השבעים".

https://tovnews.co.il/%d7%92%d7%a8%d7%a9%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%9b%d7%94%d7%9f-%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%a8%d7%94/

על היחס מול בת בריתנו הוא מוסיף: "האמריקאים רצו שנבלע את הגלולה המרה שבעצם 'כשאתה לא תוקף אתה גם לא שותף'. אתה נהיה מאוד פסיבי ואתה גם סופג. מעבר לכך נוצר מירוץ של כל מדינות ערב לכמה שיותר טילי סקאד שונים ודברים שונים שנחשפנו אליהם בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה. זילזל ופאג'ר, אלו טילים שהלכו מקו לבנון-ישראל ועד תל אביב".

אביטל מספר על כיפת ברזל והמיירטים ההגנתיים השונים שיש לישראל: "כשאתה משקיע הון עתק במחשבה ליירט כל רקטה, אנחנו מדברים על קטיושות ודומיהן שנועדו לעצור גייסות במלחמת העולם השנייה, לא משהו כל כך מדויק. כיפת ברזל למעשה נתנה למנהיגים יכולת תמרון ואני לא צריך להגיב מיידית על כל ירי וירי מכיוון שהוא מיורט. הכל כל כך פשוט ונגיש".

"אני לא הולך להיות פה פסימי לגמרי. אם נעבור יחד על שכבות ההגנה שיש למדינת ישראל שזה הדבר הכי חשוב יש לנו את 'כיפת ברזל' לטווחים הקרובים, 'שרביט קסמים' לטווחים בינוניים ו'חץ 1,2' לטווחים ארוכים ממש. ככל שטווח הטיל גדול יותר אתה יכול ליירט אותו רחוק יותר משטח ישראל".

גם על מה שקורה בעזה יש לו מה לומר: "את הנושא של עזה המשלתי לפני כחמש עשרה שנים לרשת דייגים. אפשר לפתור את הסוגיה הזו אם יש לך רשת דייגים חדשה אתה תופס בה הכל ואז יופי. אבל ברגע שמישהו עשה ברשת הזו כמה קרעים הלכה הרשת. המצב בעזה הוא בלתי הפיך אתה לא יכול להנחית את כל האש שלך שמה. אם שמת לב לפני שנה בשומר החומות הייתה סברה שלא רצו לקבור אלפי מחבלים בתוך המנהרות".

https://tovnews.co.il/%d7%a8%d7%a2%d7%9e-%d7%90%d7%99%d7%9e%d7%a6%d7%95-%d7%90%d7%aa-%d7%9b%d7%9c%d7%9c%d7%99-%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%97%d7%a7-%d7%9b%d7%93%d7%99-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%9b%d7%a0%d7%a1-%d7%90%d7%9c%d7%99/

ומוסיף על איום הרקטות: "הניסיון היום הוא לשפר את הרקטות לרקטות מדויקות. כל ראש יש לו מה שמנחה אותו 'ראש מונחה', מה שהופך את הטיל לטיל מדויק. המאמצים לסכל אותם זה דבר חשוב אבל זה קיים ואז אתה צריך להתמודד עם אלפי רקטות בצפון ובדרום. בהערת סוגריים אגיד שעד היום לא היה שיתוף פעולה בין הצפון לדרום. כשהדרום היה פעיל, הצפון לא וכן להפך".

ומה בנוגע למלחמה מצפון? "אם חלילה תהיה מלחמה בצפון יש לצה"ל יכולת לנטרל את כל התשתית כולל סוריה ולבנון בבת אחת. כשאתה תוריד את כל התשתיות בבת אחת אז הם ישקלו פעמיים. אני חושב שמאז מלחמת לבנון השנייה החיזבאללה יודעים את המחיר, הם שילמו מחיר מאוד כבד".

אם יש לאביטל חשש צבאי מרכזי הרי שמדובר ביריבתה הגדולה ביותר של מדינת ישראל: "איראן זו סוגיה מפחידה. כי הרי מה זה הסכם הגרעין? הוא בא מנכונות וטוב לבו של האדם. הגופים אמרו שאם הם יורידו את הסנקציות מאיראן הם יעברו מטיפול בטילים לטיפול בדברים אחרים. אבל זה לא קרה. היו לנו תקוות, אבל עם תקוות אתה לא בונה את תפישת הביטחון. מאז שביידן עלה לשלטון יש נכונות להגיע להסכם בכל מחיר. האיראנים בשנה האחרונה הגבירו מאמצים בכדי שיוכלו להגיע לפצצה. אותי מדאיג שיש לנו יכולת 'מכה שניה', זאת להגיב לאחר שיורים עלינו. אותי זה מפחיד מאוד, כי אז זה אומר שיש להם פצצה והם שיגרו אותה עליך, איפה ההרתעה שלך? הבעיה של הממשלה הנוכחית היא שהאופציה הצבאית לא קיימת בכלל".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
כרמית סילוק
כרמית סילוק
1 שנה לפני

כל הכבוד כל כך ברור אחרי הראיון, באמת מה כל העניין של האיום האירני/גרעיני. תודה גדולה

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום