חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מלחמה או שלום?

פרופ' עוזי רבי על המלחמות נגד חמאס וחיזבאללה מחד וקשרים אמיצים עם מדינות המפרץ מנגד

שתפו :

 

פרופ' עוזי רבי, מזרחן באוניברסיטת תל אביב בריאיון על הסיכוי למלחמה הבאה עם חיזבאללה וחמאס מצד אחד ועל ההתקדמות ביחסים הדיפלומטיים מול מדינות ערב והמפרץ מנגד.

"אלה הם נסיבות העיתים החדשות במזרח התיכון לאחר שומר החומות". אומר רבי לגבי ההתפתחות הטכנולוגית שחווים הפלסטינים. "גם החמאס הגיע למסקנה הזו. הר הבית, אם אתה עובד עליו נכון דרך רשתות חברתיות הופך לכלי מלחמה של המאה העשרים ואחת ותיבת התהודה שלך הופכת להיות מאוד משמעותית".

https://tovnews.co.il/%d7%96%d7%94-%d7%94%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%99%d7%aa%d7%99-%d7%9e%d7%90%d7%97%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%a1%d7%9b%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%91%d7%a8%d7%94%d7%9d/

הוא מסביר כיצד ישראל "עוזרת" לחמאס "צריך לזכור חמאס בימים אלו לא חושב רק על ישראל, אלא משתמש בישראל כדי לצבור נקודות במאבק הפנים פלסטיני כנגד הפת"ח, אש"ף או הרשות הפלסטינית. לכן אנחנו מקבלים כאן סוג של היערכות שהיא מאוד זרה לקונפליקט הישראלי-פלסטיני".

על ההנהגה שנסדקת ברשות הפלסטינית רבי מסביר "מתפרסמות לא מעט כתבות על מחלתו של אבו מאזן ואנחנו רואים כל מיני שליחים פלסטיניים שיוצאים למצרים. עולים כל מיני שמות של האנשים שיכולים להחליף אותו. דבר אחד שאנשי הפת"ח סגורים עליו ואני אפילו מרשה לעצמי לומר שמתואמים עם ישראל הוא שכאשר אבו מאזן ילך לעולמו לכשיקרה. יהיה מעבר די חלק שלא יאפשר להשאיר סדק לפתות את החמאס כדי לנסות להיכנס פנימה בכוח. הכוונה היא לגדה המערבית, שומרון, מזרח ירושלים".

"מזכיר לך שממשלות ישראל בעשורים האחרונים עבדו חזק מאוד לבידול בין עזה לגדה המערבית. מתוך הנחה שכשהם נלחמים בינם לבין עצמם, הצד השלישי, ישראל יוצא נשכר", אומר רבי על המקום שישראל בסכסוך הפנים פלסטיני. וממשיך על השינוי מאז אשתקד "לדעתי הדברים השתנו לאחר שומר החומות אנחנו בעיצומו של שינוי. ישראל צריכה לנסח לעצמה אסטרטגיה יותר נכונה ומתאימה לנתונים החדשים. בינתיים אנחנו רואים שהחמאס מלקט יכולות כלכליות בין אם דרך ישראל ובין אם דרך מצרים. חשוב לו מאוד להיות מסוגל לנהל את עזה ולהראות שהוא שליט שמסוגל לשלוח. יש כאן הרבה שאלות שנותרו פתוחות".

הוא מסביר כי בניגוד לשכנותיה הערביות, מדינת ישראל נמצאת בראש הקדמה הטכנולוגית אך מסביר כי ישנם דברים שעדיין דורשים שינוי "בניגוד למה שאנחנו רואים בהרבה מאוד מקומות, ישראל עשתה הרבה מאוד הישגים בשנות קיומה. מדי פעם בפעם אנחנו גם מתבשרים על הישגים טכנולוגיים של המאה העשרים ואחת אבל יש בישראל הרבה מאוד דברים שמסתמנים ככישלון גדול בנושא של יכולת לטפל באופן מבני בבעיות מתמשכות. אפשר לראות את זה ברמה האזרחית בשאלות של הנגב והגליל וכל העניין של הסליקים שיש שם. היעדר משילות ועוד דברים שאנחנו מדברים עליהם".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%93%d7%99%d7%a4%d7%9c%d7%95%d7%9e%d7%98-%d7%94%d7%91%d7%9b%d7%99%d7%a8-%d7%9c%d7%90-%d7%9e%d7%aa%d7%a8%d7%92%d7%a9-%d7%9e%d7%94%d7%a4%d7%a1%d7%92%d7%94-%d7%91%d7%a0%d7%92%d7%91/

"ישראל צריכה לפתח אסטרטגיה בה היא קובעת סוף משחק" הוא אומר בנוגע לסוגיה הפלסטינית, "הכוונה היא לשאול איך נראה סוף המשחק. כרגע, אם אנחנו רוצים או לא מתגלגלים למציאות של מדינה אחת. קשה לי לראות מציאות של שתי מדינות נוסח אוסלו. גם על פי מה שאני שומע מהפלסטינים יש הבנה שזה כנראה הולך למדינה אחת והם מתכננים את הצעדים שלהם בהתאם. חשוב לי לומר שישראל צריכה להיות זו שמנהלת את העניין, אני לא רואה שזה בדיוק כך. בחלק מהמקרים היוזמה דווקא נמצאת בצד השני וזה אומר דרשני".

ומה עם האויבים מצפון? "חיזבאללה קיבל 'מכה בכנף' בבחירות משום שאין לו את הרוב שהיה לו לפני כן, זה דבר אחד. השאלה היא האם אותה מכה תגרום ללבנון לצאת אל עידן חדש? חיזבאללה מספיק חזק בהוראת איראן למנוע כל התפתחות בלבנון שלא לוקחת בחשבון אותו ואת האינטרסים האירניים". הוא מוסיף "הטילים של חיזבאללה מסוגלים להגיע לכל מקום במדינת ישראל את זה כל אחד יודע. אנחנו גם מבינים שזאת מלחמה שיש בה שדות קרב שהם אחרים, הרבה מאוד סייבר ורשתות חברתיות. התקיפה שלהם אם אכן תתחולל תהיה בהיקפי נזק גדולים מאוד".

לצאת למלחמה נגד חיזבאללה ועזה, אפשרי? "תמיד יש את האופציה הצבאית". הוא אומר. "היא נכונה לגבי עזה, חיזבאללה בלבנון ואפילו לגבי איראן לדעתי, אם כי באופן חלקי". הוא מוסיף ואומר כי לפעולה צבאית תהיה חייבת להיות תכלית ברורה ומחשבה ארוכה מאחורי המעשים "לעשות דבר מהסוג הזה זה תמיד 'סוף מעשה במחשבה תחילה'. וישאל אותך השואל, עשית את זה בעזה, למי מסרת את המפתחות? מי מנהל את זה מפה? ולכן יש במזרח התיכון מציאות שהיא חדשה מבחינת ישראל. מצרים, מדינות המפרץ ו'הסכמי אברהם' ואולי אפילו קצת מרוקו. מדינות שחושבות אחרת ומבינות שצריך להתנהל אחרת במזרח התיכון ואני מאמין שאם ישראל תדע לרתום אותן אולי גם מדינות העולם הגדול במהלכים שברור שהם לא 'זבנג וגמרנו' אפשר בשום שכל. במזרח תיכון כזה עם הנהגות נכונות יותר אפשר להגיע למקום טוב יותר".

https://tovnews.co.il/%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%99%d7%97%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%97%d7%a9%d7%90%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%99%d7%a9%d7%a8%d7%90%d7%9c-%d7%9c%d7%9e%d7%93%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%a8/

הוא מופתע לטובה מהשינוי שחל בחלק ממדינות ערב כלפי ישראל "מה שאני רואה היום במזרח התיכון לא ראיתי אף פעם. יש שיתופי פעולה מדהימים בין ישראל למדינות ערביות, בעיקר תוצאה של הסכמי אברהם שאני מייחס לזה חשיבות גדולה. ישראל שיש לה הבנה גדולה של השינויים שקורים פה תדע לחבר את עצמה ואת יכולותיה לצרכים של שחקנים אחרים וביחד לבנות מנוף כוח שגם לגבי עזה והפלסטינים בכלל ואולי גם במזרח התיכון תדע לייצר הסכמות שאיתם עושים את הדברים בצורה יותר אפקטיבית".

לסיום, רבי יודע בדיוק איך ישראל צריכה למנף את ההתקדמות הטכנולוגית שלה לטובת קידום קשרים עם מדינות האזור "יש לנו את האתגרים של המאה העשרים ואחת. כל אחד יודע שמחסור במים, שינויי אקלים, מעבר לאנרגיות מתחדשות זה בעצם השאיפה וההתקדמות של המאה העשרים ואחת. מדינה שלא תהיה שם תאבד את דרכה. על הרקע הזה ישראל הופכת להיות יותר אטרקטיבית ואם תדע לשחק את המשחק נכון נוכל לייצר הרבה מאוד גשרים שאיתם נצלח חלק ניכר מאתגרי האזור".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום