חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוק הנבצרות: בג"ץ מוציא צו על תנאי למדינת ישראל

משמעות ההחלטה שהתקבלה היום (ראשון) בעניין הדיון בחוק הנבצרות היא שבג״ץ מוציא למדינה צו על תנאי ומרחיב את ההרכב שידון בחוק הנבצרות ל-11 שופטים

שתפו :

יונתן זינדל, פלאש 90

מדינת ישראל שנגדה הוגשה העתירה צריכה להסביר מדוע יש לדחות אותה ולמעשה לבטל בפעם הראשונה סעיף בחוק יסוד.

השופטים שידונו בעתירה הם:

1) הנשיאה א' חיות;
2) המשנה לנשיאה ע' פוגלמן;
3) השופט י' עמית;
4) השופט נ' סולברג;
5) השופטת ד' ברק-ארז;
6) השופטת ע' ברון;
7) השופט ד' מינץ;
8) השופט י' אלרון;
9) השופטת י' וילנר;
10) השופט ע' גרוסקופף;
11) השופט א' שטיין.

המשמעות, לפי הפרשן הפוליטי, עמית סגל: לא פסילה, דחיית תחולה. בהרכב: חמישה שנחשבים שמרנים, חמישה שנחשבים אקטיביסטים וגרוסקופף שנוטה לצד האקטיביסטי.

ביום חמישי האחרון, החל הדיון בעתירות שהוגשו נגד התיקון לסעיף הנבצרות בחוק יסוד הממשלה שחוקקה הכנסת בחודש מרץ האחרון. הדיון הועבר בשידור ישיר ונערך בפני הרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה השופט עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית.

סמוך לתחילת הדיון התייחסה שרת ההסברה, גלית דיסטל אטבריאן, לעצם קיום הדיון:

"בדקות אלה ממש, קבוצת אנשים מצומצמת שלא נבחרה על ידי אף אחד בקלפי, דנה בשאלה האם כדאי לבטל את תוצאת הבחירות של מליוני אנשים, מבלי שאף אחד נתן לה את הסמכות לעשות את זה. אם יש לכם בעיה עם הקונספט אז אתם אויבי הדמוקרטיה. ישראל 2023".

ראש העותרים מהתנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, הגדיר: "רה"מ אינו כשיר לשמש בתפקידו, לפני שלוש שנים באנו ואמרנו לכם ובמקום לשלוח אותנו לכימותרפיה לסרטן השחיתות שלחתם אותנו עם אדוויל".

עוד הוסיף. "אם החוק הזה לא יפסל ולא יעבור מהעולם, אני רוצה להזהיר…"

הנשיאה חיות: "אדוני לא יזהיר, אנחנו נשמע את הטיעון המשפטי או שאדוני משמיע את נבואות הזעם שלו?"

שרגא: "צריך לראות זאת כחלק מאירוע כולל של הפיכה שלטונית, כל עם ישראל צופה וצריך להסביר עובדתית".

השופט פוגלמן: "השידור לא צריך להשפיע על הדיון המשפטי".

הנשיאה חיות: "אנחנו בבית משפט, בלי טיעון משפטי אנחנו לא נוכל להתקדם, העובדות ידועות לכולם, עתירה לביטול חוק יסוד, אדוני יתחיל לדבר לגופם של דברים ובשפה משפטית!"

 

השופט פוגלמן: "מבחינת המשפט הפוזיטיבי, בית המשפט מוסמך לבקר חוקי יסוד על סמך דוקטרינות שנקבעו בפסיקתנו בהרכב מורחב. גם אם מבקשים לשנות את זה, אבל זה לא כאילו אנחנו בוואקום. נשמע כאילו אנחנו בקרקע לא חרושה, אולי עוד צריך לחרוש אותה אבל בקרקע יש כבר תלמים".
לפי השופט פוגלמן, בית המשפט מוסמך לבקר חוקי יסוד בהרכב מורחב.

ענר הלמן נציג היועמ"שית: "נאום ראש הממשלה "אני נכנס לאירוע" הוא ראיית זהב לכך שהחוק פרסונאלי. החוק בא למנוע את הצורך לעקוף הליכים משפטיים שהיו וכאלה שמתנהלים, מה שנראה כמו ברווז הולך כמו ברווז ועושה קולות של ברווז – הוא ברווז. מיד לאחר מכתב היועמ״שית שאוסר על ראש הממשלה לעסוק ברפורמה הוגשו בעניין עתירות. לאחר הגשת העתירות עלתה הצעת חוק הנבצרות והחלו הדיונים. הם ביקשו למנוע מבית המשפט לדון בנושא".

הנשיאה חיות: :טביעות האצבע מאוד ברורות".
השופט פוגלמן: "המניע הפרסונאלי הוא ברור".

במהלך הדיון הנשיאה חיות, סיפקה אמירה מעניינת: "לפעמים תוקפים אותנו שאנחנו לא יורדים 'למגרש הפוליטי'. אנחנו מתעקשים להיות א-פוליטיים, ואנחנו מדברים רק בשפה משפטית".

הנשיאה אמרה בדיון כי דבריו של ח"כ משה סעדה בדיון בוועדה על כך שחוק הנבצרות מגיע בגלל נתניהו, מחזקים את הטענה שמדובר בחוק פרסונלי.

 

‏עו"ד ראבלו שמייצג את רה"מ נתניהו הסביר מהי תכלית החוק שנחקק בכנסת.

"התכלית של חוק הנבצרות היא לא פרסונאלית. התכלית היא לקבוע שאין כזה דבר נבצרות משפטית, שאין אפשרות לפקיד לבצע חילופי שילטון ואין לכך שום מקבילה לעולם. וכי חוק יסוד לפני התיקון לא הסמיך לעשות זאת. חוק היסוד קבע העברה מתפקיד לפסק דין חלוט, איך זה מאפשר ‏ליועמ"שית על דעת עצמה להכריז על נבצרות רה"מ? הכנסת לא באה לשנות מצב, היא אומרת נאמרו אמירות ואנחנו רוצים להבהיר את המצב המשפטי. הוא לא קשור לרה"מ ספציפי, לנתניהו האדם, אלא למוסד ראש הממשלה. הכנסת אומרת: לא מוכנים הוצאת ראש ממשלה לנבצרות על החלטה של פקיד לא נבחר. האסיפה מכוננת ‏אסור לה לחוקק דבר כזה? זה אומר שלעולם אסור לאסיפה המכוננת לחוק על גבי בעיה נתונה. טובת הציבור שיהיה ברור האם ומי מוציא לנבצרות. היועמ"שית עצמה אמרה שההסדר הקיים חסר והכנסת תיקנה אותו.
אין מניע פרסונאלי, יש מניע פוליטי – שפקיד לא יוצא רה"מ לנבצרות. 64 חברי כנסת פועלים על יסוד ההתחייבות שנתניהו יהיה ראש ממשלה.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
Subs
Subs
11 חודשים לפני

או, כמה זמן לא שמענו על ״ראיית זהב״ (מאז עדות פילבר אולי?). אם זה הזהב של השמאל ועוכרי הדין שלו, אז זה כנראה רק צבע זול 🤣.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום