חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרופ' אלישע האס: הלוחמים הצילו את מדינת ישראל – לא הפיקוד העליון ולא הממשלה

במלחמת יום כיפור היו ניצחונות מזהירים בקרב אבל תבוסה תודעתית של העם: "לפתע התחוור לציבור הישראלי שהוא נרדף כמו אבותיו בגטו"

שתפו :

ויקיפדיה – משה מרלין לוין

פרופ' אלישע האס הוא ביופיסיקאי מאונ' בר אילן, לשעבר יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי. במלחמת יום כיפור, שכעת מציינים 50 שנים לפריצתה, הוא לחם כמפקד פלוגה.

לדבריו, המלחמה הזו הייתה אירוע מרכזי בתולדות מדינת ישראל, ממש כמו מלחמת 48' – והשפיעה רבות על הדורות שבאו אחריה.

לפני המלחמה נמנעה ישראל מהכנות לקרב, מיעטה בהערכת כח האויב והפריזה בזה שלה. לדברי פרופ' האס, השאננות הזו נבעה מהרצון לנורמליות: "סירבו לקבל את העובדה שאנחנו חיים במדינה לא נורמלית המנוגדת להיסטוריה ולטבע ולעולם ועד תהיה מאוימת". מה שתרם לכך היה חילוף הדורות שהתרחש באותה עת – הדור הראשון היה בעל זהות יהודית ונכון למלחמה, אך הדור הבא כבר לא רצה לקבל זאת.

יחד עם זאת, הקרב המדמם של יום כיפור היה של כולם: בין הלוחמים לא היו מעמדות והייתה להם נכונות עילאית להקרבה. "הדרג המסתער הוא הכוח שהציל את מדינת ישראל – לא הפיקוד העליון ולא הממשלה", מבהיר פרופ' האס.

הוא מוסיף כי מחיר המלחמה היה כבד מאוד, אך בסופה דווקא המורל של הכוחות הלוחמים היה גבוה, בעוד שמורל האזרחים בעורף היה "מתחת לאדמה". היה כאן פרדוקס אדיר.

הסיבה לכך, הוא טוען, היא שהמלחמה סימלה את מותו של "היהודי החדש" – זה שלא יצטרך להתמודד עם פוגרומים. לפתע התחוור לציבור הישראלי שהוא נרדף כמו אבותיו בגטו. אז התפצל העם לשני וקטורים הפוכים שנאבקים ביניהם עד היום.

עוד מוסיף פרופ' האס כי הפיקוד שחש מובס לא ביצע תחקירים ולא ניתח את הקרבות – "זרקו לפח ניסיון צבאי חשוב מאוד ללא לקחים". הבכירים למעשה עצמו עיניים: הם לא רצו לקבל את המסקנה לפיה נצטרך תמיד להתכונן למלחמה ולהשקיע בכך משאבים רבים, וסירבו להגדיר את זהותם היהודית, "אבל זאת אשליה", מבהיר האס.

לסיום, הוא אומר כי אנו נמצאים היום בנקודה בה הדור השלישי מתפכח מהאשליה ומבין שאי אפשר להמשיך במצב הקיים וכי אין מנוס מהגדרת הייעוד שלנו כאן.

צפו בראיון המלא

Emuna Frid
Author: Emuna Frid

כותבת

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

https://tovnews.co.il/114996
עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
5 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
קצין בדימוס
קצין בדימוס
7 חודשים לפני

לא מדויק. היו גם החלטות טובות ונכונות של הפיקוד העליון. לדוגמה
א. החלטתו של דדו להפעיל את כל חיל האויר לטובת הלחימה ברמת הגולן בימים הראשונים של המלחמה ולהשאיר את הטיפול במצרים לסוף המלחמה
ב. ההחלטה לדחות את הצליחה עד לאחר מעבר 2 דיביזיות מצריות לסיני

המלך עופר המשיח
המלך עופר המשיח
7 חודשים לפני

ומי זה הדרג המסתער? מה פילוח האוכלוסיה שלו? ערוץ TOV תומך במחבלים יהודים ומאשים את היהודים המשכילים באנטישמיות. בושה לכם.

מיכה
מיכה
7 חודשים לפני

שטויות של פרופסור. הלוחמים אכן הם שעשו את עבודת הלחימה. אבל הם מלאו את הוראות הפיקוד . עובדה, ידוע לכול שהרמטכ"ל , דוד אלעזר , יזם את הפעילויות ששינו את מצב הלחימה לטובתנו.

גיל
גיל
7 חודשים לפני

קניבלית בחסות משרד הבטחון
https://www.docdroid.net/sMv1KDN/document

תוהה
תוהה
6 חודשים לפני
הגב ל  גיל

איך נותנים לחולה נפש הזה לפרסם פה

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

5
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום