חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

עייפים מהמעבר לשעון קיץ? אתם צריכים לראות את זה

מסתבר שארץ ישראל התברכה בשעות זריחה ושקיעה שפויות, ואין לנו מה להתלונן על שעון הקיץ או החורף

תגיות

שתפו :

השבוע עברנו, די מוקדם האמת, לשעון קיץ, ומיד הדתיים התחילו בתלונות. השחרית מתחילה מאוחר מדי וממהרים לעבודה, ערבית אפשר להתפלל רק כשכבר ממש סוף היום, והשבתות ארוכות ארוכות. יצאנו לברר מה קורה במקומות אחרים, רחוקים מאתנו, בהם השעות, איך נאמר, קצת פחות שגרתיות.

שליחי חב"ד בפטרבורג משתפים על האתגרים ההלכתיים בעיר הלילות הלבנים, כשהשמש לא שוקעת והשבת מסרבת לצאת.

שליח חב"ד בפטרבורג הרב שאול ברוק מספר: "פטרבורג נמצאת במקום מאוד מיוחד לאדם שומר תורה ומצוות מבחינת שמירת הזמנים. בחורף שהימים מאוד קצרים בתשע וחצי בבוקר עדיין חשוך ואז זמן הנץ. ומצד שני השקיעה וצאת הכוכבים בסביבות ארבע אחר הצהריים. בימות הקיץ שבת יוצאת במשך כמה חודשים בסביבות אחד וכמה דקות, ושבת נכנסת בעשר וחצי בלילה".

הרב שאול מספר סיפור ביזארי שיכול להמחיש את המציאות המשונה של הזמנים בפטרבורג: "אנחנו כאן כבר 22 שנים, ואני נזכר שהיה כאן שעון חורף. חג שבועות אי אפשר לקבל מוקדם יותר משום שצריך 49 ימים תמימים וצריך לחכות לצאת הכוכבים. התפללנו ערבית והגענו הביתה בשלוש ורבע לפנות בוקר לסעודת החג. הגעתי עם כמה אורחים הביתה כמו כל שבת וחג ולא לקחתי מפתח. והרבנית נרדמה. היינו צריכים לדפוק במשך דקות ארוכות על הדלת וחיכינו בחדר המדרגות בשלוש ורבע – שלוש וחצי לפנות בוקר. בסוף כמובן שהיא פתחה לנו את הדלת וישבנו לחגוג את סעודת ליל החג בסיבות השעה 4 לפנות בוקר".

רב העיר פטרבורג, הרב מנדל פבזנר, שופך אור על התופעה וההשלכות ההלכתיות שלה: "חודש וחצי שכמעט השמש לא שוקעת. יש זמן של שקיעה אבל באותם שבועות מוצאי שבת יהיה אצלנו באחד בלילה. ובעצם הכוונה שמוצאי שבת יוצא יום ראשון. מבחינה הלכתית אנחנו לא משתמשים בנר ובשמים בהבדלה כי ההלכה אומרת שרק במוצאי שבת מברכים על הנר והבשמים וזה יוצא שאנחנו עושים הבדלה ביום ראשון בבוקר בלי נר ובשמים".

הרב פבזנר מסביר שבפטרבורג יש הפרש בין צאת הכוכבים לצאת השבת בפועל "יוצאים כוכבים בשמיים על אף שכמעט ולא רואים אותם. לפי הפוסקים, יציאת השבת זה לפי אופק של השמש. לכן אצלנו יש הפרש בין הזמן שכתוב בלוח צאת הכוכבים לצאת השבת. לדוגמא, צאת הכוכבים הכי מאוחר זה ב00:10 אבל אנחנו מחכים ליציאת השבת ב-1 בלילה. יש לנו שבת מאוד ארוכה יש זמן ללמוד, לנוח, להתפלל, לאכול פעם אחת, פעם שנייה, סעודה שלישית, מה שרוצים עד הלילה. זה זמן דווקא מעניין".

על ההשלכות של הזמנים המשונים בפטרבורג אומר הרב "צומות אנחנו מסיימים בזמן צאת הכוכבים. ויוצא שהצום הכי ארוך בדרך כלל זה בשבעה עשר בתמוז מכיוון שאז יותר הזמן של הלילות הלבנים. לפעמים הצום יוצא ב-00:10 זה קשה. הצום יותר קשה מתשעה אב מבחינה מסוימת. היו מקרים שאנשים שהגיעו ולא ציפו לזה ואז נודע להם שזה ככה".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום