חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך הולכת להראות הילולת רבי שמעון השנה? ראש מטה ההסברה של ההילולא בראיון מיוחד

ראש מטה ההסברה של הילולת רבי שמעון במירון אבי בלומנטל בראיון מיוחד לTOV; הוא מספר על המתווה המתגבש ומסביר איך רותמים את הציבור החרדי למהלך

שתפו :

אבי בלומנטל
אבי בלומנטל. צילום: עמוד הטוויטר של המצולם

אבי בלומנטל הוא יועץ תקשורת מוכר ומוערך במגזר החרדי. בתקופת הקורונה הוא החל לשמש כראש מטה ההסברה החרדי במשרד הבריאות. כמי שמעורה היטב בציבור החרדי, היה עליו לייצר את ההסברה בכל מה שקשור לקורונה לציבור החרדי ולרתום אותו למאבק בנגיף.

אחרי האסון הקשה במירון שהתרחש בל"ג בעומר בשנה שעברה, מונה בלומנטל לפרויקט ההסברה של ההילולא במירון. בכל מה שקשור להסברה כלפי החרדים בנושא הקורונה, היה לאבי כלים כבדים שעזרו לו להנגיש לציבור את החשיבות של המאבק בקורונה; הפוליטיקאים החרדים היו בתפקידי מפתח בממשלה וזכו לאמון הציבור החרדי, וכוח נוסף ומשמעותי בהסברה היה בדמות תמיכתו של הרב חיים קנייבסקי זצ"ל בשמירה על כללי הקורונה ועידוד ההתחסנות.

אבל בכל מה שקשור להילולא במירון המצב שונה: בממשלה נמצאים נציגי ציבור שהציבור החרדי לא שלח, והרב קנייבסקי כבר לא איתנו ולא יכול 'למשוך' את הציבור במילה אחת שהוא אומר. שוחחנו עם בלומנטל בנושא:

השבוע מונית לראש מערך ההסברה של הילולת הרשב"י  במירון. איך הולכת להראות ההילולא השנה?

"חשוב לציין קודם כל שההילולא מתקיימת השנה. זה לא היה דבר מובן מאליו לנוכח האסון שהתרחש, אבל באמת נעשו מאמצים גדולים הן ברמת הפעילות התשתיתית בשטח והן ברמת בניית המתווה על מנת לאפשר לכל מי שרוצה לחגוג בשנה הזאת".

בלומנטל מסביר איך הולכת להראות השנה ההילולא. ימכרו כרטיסים מראש, ואנשים ישהו בזמן ובשעות שיוקצו להם על מנת לווסת את כמות האנשים שלא יקרה מצב שיש כמות עצומה של אנשים בו זמנית – דבר העלול לגרום חלילה לאסון כפי שראינו: "בראש ובראשונה חשוב להצהיר שכל מי שרוצה להגיע יוכל להגיע ,רק שהשנה היא תתקיים עם סדר בכמה וכמה היבטים. ראשית, ההגעה להר תיעשה באמצעות כרטיסים שאותם רוכשים מראש, שהם בעצם כרטיסים לתחבורה ציבורית. גם מי שמגיע עם רכב פרטי עולה להר עם שאטל, ואת הכרטיס לשאטל הזה הוא יצטרך לרכוש מראש. המטרה היא בעצם לווסת את הנוכחות של האנשים לפי שעות. כל מי שיגיע, הכרטיס בעצם יאמר לו לאיזה שעה הוא רכש את הכרטיס שלו, והוא בעצם יצטרך להיות בהר בהתאם לשעות כדי לאפשר לכולם באמת להגיע".

לדבריו, על מנת שהתוכנית תצליח חייבים את ההתגייסות ושיתוף הפעולה של הציבור: "מעבר למתווה צריך להבין שחובה שתהיה פה אחריות וערבות הדדית של כולנו על מנת לאפשר באמת לכל עם ישראל באמת לבוא ולעלות למירון בל"ג בעומר. חלק מהשינויים כבר פורסמו. כמו למשל שיש רק הדלקה אחת של האדמו"ר מבויאן, בשונה מהשנים הקודמות. אבל, מעבר להנחיות האלו יהיה כמובן מתווה מסודר מאוד שאנחנו נפרסם אותו כאשר כרגע מתמקדים בקשר עם כל החצרות של החסידויות והקהילות שעולות להר מירון בשביל להבין מבעוד מועד מה השאיפות והרצונות שלהם מבחינת כמויות של אנשים שרוצים להגיע מאותה חסידות.

רשב"י
הילולת הרשב"י במירון. צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

כחלק מהפקת הלקחים של הממשלה, החליט שר הדתות כהנא למנות את ניצב בדימוס צביקי טסלר לפרוייקטור של ההילולא במירון. המינוי הוא יישום של המלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית שדנה באסון מירון. "הפרויקטור הוא אדם עתיר ניסיון, זוכה להערכה גדולה מאוד בכל המפגשים. אנחנו רואים גם אצל האדמו"רים, גם אצל הרבנים וגם עם אנשי המקצוע. באמת רואים שהוא מגיע ממקום מאוד מאוד טוב כאשר כל המטרה של המתווה היא להגן על החגיגות ושכל אמא ששולחת את הילד שלה תדע שהילד שלה חוזר הביתה בעזרת ה' בשלום. זה הדבר החשוב ביותר".

אתה מדבר על מתווה שיופעל באמצעות כרטיסים, אתם כבר יודעים לכמה כרטיסים אתם מתכוונים להיערך?

"אני לא יודע להצביע כרגע, אנחנו יודעים לפי נתוני משרד התחבורה כמה הגיעו בשנים קודמות. בערך סדר גודל של 200,000 איש. ההילולא מתפרסת על פני שעות. אם אתה מווסת את זה בצורה מסודרת – אין שום סיבה שכולם לא יוכלו להגיע. אנחנו מזמינים את כולם ורוצים שכולם יבואו ויחגגו ויהנו, והמשימה שלנו היא לדאוג שהמידע יהיה נגיש ויגיע לכולם ושכולם ידעו איך מגיעם למירון, איך חוזרים למירון, איך מתנהלים במירון, ומה השתנה משנים קודמות. אנחנו עושים את כל המאמץ להגיע לציבור הכללי, לציבור החרדי, לציבור הדתי-לאומי אפילו לתושבי חוץ, יש אנשים שמגיעים כל שנה במיוחד מחו"ל להילולת רשב"י, חשוב לנו מאוד להגיע עם המידע לכולם שבאמת הכל יתנהל למישרים".

באסון העצום במירון שהתרחש בשנה שעברה, נהרגו 45 אנשים, מה שהפך את האסון לאסון האזרחי הגדול ביותר מקום המדינה. בלומנטל מספר שכחלק מההיערכות להילולא השנה, יתקיים טקס מרגש לזכר הנספים באסון. "יש עוד שינוי אחד – במוצאי ל"ג בעומר, בחמישי בערב ושישי, יתקיים אירוע זיכרון להרוגים משנה שעברה, 45 הקדושים".

אתה מדבר על אירוע שיכול להגיע לסדר גודל של 200,000 איש. אירוע בסדר גודל כזה מחייב תמיכה ציבורית, ופה רוב הציבור הוא ציבור חרדי. לציבור החרדי יש ביקורת מאוד גדולה על הממשלה בכל הקשור להתנהלות מול הציבור החרדי. אתה חושב שיהיה לך יותר קשה להנגיש את המתווה לציבור החרדי על רקע הביקורת שלהם על הממשלה?

"אני מכיר את המצב ואת העמדה הזאת. אנחנו בראש ובראשונה מתנהלים בצורה מקצועית ואנחנו לא פועלים משום מניע פוליטי כזה או אחר. לנו יש אחריות גדולה מאוד על הכתפיים שלנו, שאנחנו רוצים לראות את כולם באמת מגיעים ושמחים ומאושרים וחוזרים הביתה בריאים ושלמים".

בלומנטל מאמין שאם ידעו לדבר עם הציבור החרדי בצורה מכבדת, שמכילה ומנסה לפתור את הבעיות, אין סיבה שהציבור החרדי לא יתגייס לטובת העניין: "היות ואני מנוסה כי אני גם כן מנהל את מסע ההסברה של הקורונה, בסופו של דבר זה עניין של הידברות. צריך לדבר עם הציבור החרדי בגובה העיניים, בכבוד, להבין את הרגישויות, להבין את הצרכים, לזהות ולתת לזה מענה. צריך לדאוג לעמוד בקשר מול ההנהגה. אתה יכול לראות שלמרות העובדה שהציבור החרדי לא חלק מהממשלה, בכל מה שקשור לזהירות ולבטיחות יש לגדולי ישראל גם כן אחריות ציבורית. בראש ובראשונה יש להם אחריות כלפי הציבור. הם נותנים הנחיות ואתה רואה שהציבור מגיע, אנחנו רואים את זה בחיסונים ובדברים האלה. הם קוראים לציבור ומעודדים את הדבר הזה. אף אחד מהציבור החרדי לא רוצה חלילה שיתרחש אסון".

הרב קנייבסקי זצ"ל. ההתגייסות שלו עזרה רבות למאבק בקורונה

הרב קנייבסקי זצ"ל נפטר לפני שבועיים. עשית עבודה מדהימה בכל מה שקשור להסברה לציבור החרדי בקורונה דרך משרד הבריאות. אז היה לך 'כלי נשק' מרכזי בדמות התמיכה של הרב קנייבסקי, אתה חושב שכעת יהיה לך קשה יותר לגשת לציבור החרדי בכל מה שקשור להסברה?

"הציבור החרדי יש לו את האחריות בפני עצמו. אני לא יודע אם יש עוד אוכלוסייה במדינת ישראל שיש כל כך הרבה פעילות שנובעת מתוך מקום של ערבות הדדית, גמ"חים, עזרה לזולת, זאת תכונה שמאוד מאוד חזקה. נכון שהכל נעשה מתוך ציות לגדולי ישראל. וגדולי ישראל גם בהקשר של מירון, וזה לא משנה קואליציה או אופוזיציה ,הם רוצים בסופו של דבר את טובת הציבור. הרי כולנו יודעים שבשנים הקודמות האירוע במירון התנהל בצורה שהיו ניסים. כל שנה היו ניסים".

"ולכן אני מעריך שקודם כל לציבור יש אחריות מצד עצמו, מעבר לזה שאנחנו כן מבקשים את עזרתם של גדולי ישראל בעניין הזה. נכון שלמרן הרב חיים קנייבסקי הייתה השפעה עצומה ואדירה על הציבור. אבל כל קהילה וקהילה יש לה את האדמו"ר שלה שמורה לה ומכוון אותה ומתאמים איתם צפיות מראש, אז אני מאמין שגדולי ישראל יתנו לנו את כל הגיבוי לדאוג לשלמות ובטיחות הציבור".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אולה
אולה
2 שנים לפני

אשרי המאמין,200,000 לא חצי מליון??? תהיה הצגה טובה. תכנון הזוי לגמרי.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום