חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האיש שבא לנפץ את הסטיגמות על החרדים

"החרדים לא עובדים ולא מתגייסים לצבא", "החברה החרדית רק רוצה לקחת ולא לתת"; דוד רוזנטל מסביר את כל הטענות

שתפו :

דוד רוזנטל הוא יועץ תקשורת ואסטרטג, פובליציסט חרדי וממייסדי הפורום הרעיוני הליברלים החרדיים. בראשית דבריו הוא אומר כי ההנחה שחרדים לא עובדים ולא מתגייסים לצבא היא מספרית לא נכונה. "לא שזה לא נכון לחלוטין, אלא שזאת תוצאה של הפרזה במספרים. יש אחוז מן החרדים שאיננו עובד. אלה אנשים שמקדישים את עצמם, חייהם ומשפחתם ללימוד תורה. יש גם חרדים שלא ממצים את כושר ההשתכרות שלהם כי הם עובדים במקצועות כפיים או דברים שלא דורשים השכלה גבוהה. וישנם גם חרדים שלא עובדים באופן רשמי, זאת אומנם בעיה, אבל לפחות התקדמנו צעד קדימה, הם עובדים".

 

הוא מוסיף שהוא לא זוכר את האחוזים המדויקים, אבל 50% מהגברים החרדיים עובדים באופן רשמי. לגבי הנשים החרדיות הוא אומר שכ70% מהנשים החרדיות עובדות, כלומר האחוזים קרובים לממוצע הכללי בחברה, הפער איננו גדול. הוא מדגיש "אך השאלה היא לאיפה הולכות המגמות".

הוא אומר כי מקור הבעיה בחברה שלנו זה שהמדינה היא מדינת רווחה. "אין לי בעיה שאדם יממש את ערכיו, כמו למשל אדם שהולך ללמוד באוניברסיטה מדעי הרוח והוא אינו ממצה את כושר ההשתכרות שלו ובכך פוגע בכלכלת המדינה. אף אחד לא בא אליו בטענות בגין זה. דבר נוסף זה אנשים שנוסעים לטייל בחו"ל ואף הם לא תורמים לכלכלת המדינה. לאנשים האלה לא באים בטענות כי מקבלים את זה שמיצוי הפוטנציאל החומרי של האדם לא זה היעד החשוב".

הוא מדגיש שרק בגלל שאנחנו מדינת רווחה אכפת לנו מה אדם אחר עושה, כיוון שיש פה קופה ציבורית גדולה שכולנו מקבלים ממנה וישנה ציפייה גם שכל אחד ייתן את חלקו כדי למלא אותה בחזרה. "אילו לא הייתה קופה כזאת או הייתה מאוד מצומצמת, רוב האנשים לא היו לוקחים ולא היו נותנים וכך לא היו לנו טענות כלפי אנשים על בחירתם.

https://tovnews.co.il/%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%93%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9-%d7%a1%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%99-%d7%9c%d7%a9%d7%99%d7%aa%d7%95%d7%a3-%d7%a4%d7%a2/

דבריו אלה מרמזים על פעילותו בפורום "הליברליים החרדים". דבר ראשון הוא רוצה לדייק ולמנוע את הטעות במושג  ליברליזם שהשתרשה. האנשים בפורום מחזיקים בתפיסות ליברליות שחשוב להם עצמאות הפרט אל מול המדינה, והם חרדים לכל דבר ועניין. לאחר מכן הוא אומר כי "לומר שלא תהיה מדינת רווחה בכלל זאת אמירה יומרנית". אבל מטרתם לצמצם את מדיניות מדינת הרווחה, שהמדינה פחות תתערב לך ותיקח לך גם פחות. "אני לא רוצה שהמדינה תגבה ממני מיסים כדי לתת לי חינוך חינם, "לא מדובשך ולא מעוקצך". אל תיקחי ואל תתני, כל דבר שהוא חינם עולה ביוקר".

הוא מדגיש שהבעיות בחברה הישראלית ייפתרו ככל שהקופה הציבורית תהיה קטנה. "עם השכנים שלי בבניין למשל אני לא מתעמת על שום דבר למעט ניקיון בחדר המדרגות". ההטענות כלפי החרדים זה שהם רוצים לקבל מתקציבי המדינה אבל להיות חסינים מפני השפעתה. הוא מוסיף "המדינה תממן חינוך חרדי אבל לא יהיה לה אמירה לגבי זה". אך הוא בא להביא צד אחר למשוואה. מצד אחד הוא אומר "בעל המאה הוא בעל הדעה" והוא לא יכול לבטל את זה. אבל הוא מחזיק בטענה קשה על כך ש"למה המדינה בכלל היא בעלת המאה? כיוון שהיא לוקחת ממנו, ולוקחת מאיתנו את חירות הפרט שלנו. ומשם מגיע החיכוכים והוויכוחים למי נותן ומי לוקח יותר ומי תורם יותר. ככל שנצמצם את מדינת הרווחה נצמצם את מרחב הוויכוח. כי כל אחד עושה את הדברים על חשבונו ולא פוגע בשני".

רוזנטל שחשוב להעלות את המודעות לנושא ולהבין איך הגענו למצב שאנחנו רבים ומתעמתים אחד עם השני. הוא מחדש ואומר כי אי ההבנה כלפי טענות החרדים נובעת מטעות שיווקית שעשו. במשך שנים החרדים עשו טעות בכך שכאשר ניסו להסביר את אורח חייהם הם שיווקו את ערכיהם. לדבריו בדרך כלל אנשים לא משתכנעים אחד מהשני ערכית. הדגש של החרדים היה צריך להיות שלכל אחד יש את הערכים שלו, ועלינו ללמוד לחיות נכון. " לכל אחד יהיה את החירות וזכויות הפרט שלו כדי שנוכל להסתדר יחד".

https://tovnews.co.il/%d7%99%d7%95%d7%a2%d7%a5-%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%a9%d7%95%d7%a8%d7%aa-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%98%d7%91%d7%a2%d7%9d-%d7%9c%d7%99%d7%91%d7%a8%d7%9c/

לגבי הגיוס לצבא הוא לא מיתמם. "הנושא של הצבא יוצר הרבה חיכוך, ושני הצדדים צודקים. הבעיה נוצרה מזה שיש צבא עם גדול, רחב ושמן, כי הרי אנחנו מדינה מוקפת אויבים. אך יש טענה נוספת שהיא לא רשמית, צבא העם הוא כור ההיתוך. זהו תהליך ומוסד חינוכי. אותם החרדים ששילמו הרבה מחירים חומריים ותדמיתיים כדי לשמור על עצמאות החינוך החרדי, כעת באים לכפות עליהם הליך חינוכי נוסף בטענה שזה חשוב לביטחון המדינה".

הוא מוסיף כי הצבא הוא מוסד חינוכי לכל דבר ועניין, המחנך במובהק לערכים הסותרים את החברה החרדית. היום הצבא הפך לצבא שוויוני ומקדם ערכים פמיניסטיים שהחרדים לא מקבלים אותם. "לכפות עליהם ערכים שהם לא מאמינים בהם, ומתנגדים אליהם זה לא הוגן". הוא מוסיף כי גם כיום שגיוס החרדים לצבא מתרחב וחרדים רבנים יותר מתגייסים, "אני לא יודע מה הערך הצבאי שלהם, אלא בעיקר בשביל תחושת השוויון בחברה".

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום