חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נוסטלגיה עגומה: האם הפוליו חוזרת?

פרופ' נדב דוידוביץ' בשיחה מרתקת על מגפת הפוליו שאולי חזרה לחיינו; וגם, מה הסיכוי למגר את הקורונה סופית?

תגיות

שתפו :

 

על רקע התפרצות מגפת הפוליו בישראל, מדבר פרופסור נדב דוידוביץ', מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, על המחלה הנוראה שחזרה לכותרות לאחר שנים שהייתה מתחת לרדאר. הוא אומר מה צריך לדעתו לעשות ומתייחס גם, איך לא, לנגיף הקורונה.

דוידוביץ' פותח את דבריו ואומר: "המונח 'מגפה' צריכים להיות מאוד זהירים בו. מגפה ההגדרה שלה ממש המקצועית כאשר יש מספר מקרים של תחלואה מעבר לצפוי. במקרה של פוליו אם יש מקרה אחד של תחלואה אנחנו לכאורה במגיפה".

פרופסור דוידוביץ' מספר על מחלת הפוליו: "מחלה מדבקת. מחלה שנקראת 'לקראת ביעור', ורוצים להגיע בפוליו לאפס מקרים. אם יש מקרה אחד שלצערנו יכול להתפשט ולחבל בכל המאמצים האלה אז צריך להתייחס לזה מאוד ברצינות. בפוליו, יותר מהקורונה, רוב המקרים לא-סימפטומטיים. אדם נדבק בפוליו אין לו מושג אפילו והוא מעביר את זה הלאה. יכול היות שהוא מחוסן אבל המעיים שלו לא מוגנים, המחלה עוברת דרך מים ומזון לא נקיים. הייתה מחלה מאוד נפוצה בעולם בשנות ה-50".

על המאמצים לגמר את המחלה אומר פרופסור דוידוביץ': "המחלה הראשונה והיחידה בעולם שהצליחו לבער מהעולם זה אבעבועות השחורות. מחלה שיש לה חיסון. המאגר שלה זה רק בני אדם והסימנים הקליניים שלה מאוד מאוד ברורים. ב-1980 מגיעים לארדיקציה של המחלה. ואז ארגון הבריאות העולמי מתחיל ויכוח מה תהיה המחלה הבאה. חלק אמרו מלריה חלק אמרו מחלות אחרות והוחלט על פוליו. הצליחו להפחית ב-99 אחוזים את מקרי הפוליו הקליניים".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%a7%d7%a8%d7%94-%d7%94%d7%93%d7%91%d7%a7%d7%94-%d7%a0%d7%93%d7%99%d7%a8-%d7%91%d7%a4%d7%95%d7%9c%d7%99%d7%95-%d7%91%d7%a9/

אך למרות דעיכתה של המחלה, בשנת 2013 היא חזרה לצערנו לכותרות: "ב2013-14 מגלים בביוב, בעיקר בדרום הארץ, פוליו, ועושים מבצע חיסון בכל הארץ. היום שוב מגלים את זה בביוב. בעצם היום אנחנו יודעים שכבר בחודש אוקטובר התגלו בהתחלה בירושלים וגילו שזה מתפשט. והדבר שמאוד מאוד משנה את הסיפור, שלא מזמן ילדה בת שלוש ותשעה חודשים מאזור מאה שערים מתוך אוכלוסייה שהיא פחות מחוסנת מגיעה ויש לה את אותו שיתוק רפה שהוא חד צדדי. במצב כזה עושים בדיקות של פוליו ומגלים שהיא חיובית לפוליו. וזה משנה את כל הסיפור".

לדבריו, במשרד הבריאות משקיעים אנרגיות רבות בניטור וזיהוי המחלה: "יש עשרות נקודות וערים שמנוטרים בכל הארץ, והרבה יותר בריכוזים לצערי של אוכלוסייה חרדית. הסיפור הוא שזה אוכלוסייה פחות מחוסנת. ראינו שיש משפחות, נניח שיש עשרה ילדים, חמישה ראשונים מחוסנים מצוין, ואז פחות מחוסנים. הרב קנייבסקי זכרונו לברכה היה בעד חיסונים, ובזכות זה שהייתה את העבודה יחד איתו והוא, וגם אנשים סביבו ורבנים אחרים יצאו בקריאה להתחסן, ניצלו חייהם של אלפים של אנשים".

פרופ' דוידוביץ' מצביע על הדברים שלדבריו צריכים לעשות על מנת למגר המחלה: "צריך לעשות מבצע חיסון. יהיה מבצע חיסון ארצי, כרגע התחילו אותו בירושלים. מי שכבר קיבל 2 מנות של החיסון חי-מוחלש לא יצטרך לקבל חיסון, הוא מוגן. וצריך ללכת לעשות עבודת שטח כנגד אותה הססנות חיסונים. אני יוצא מכאן בקריאה מול המצלמה – לכו להתחסן, תבדקו את החיסונים של הילדים ואם הם לא קיבלו עדיין את כל מנות החיסון של הפוליו לעשות את זה. צריך להיות במצב לפחות שכל ילד יקבל מנה אחת בזריקה ואחרי שישה שבועות מקבלים את החיסון בטיפות ולאחר מכן עוד שתי טיפות".

ואי אפשר בלי להתייחס לקורונה: "הקורונה תישאר איתנו. אנחנו לא הולכים לארדיקציה של קורונה כמו עם הפוליו. מחלה נשימתית, הרבה יותר קשה לעשות ארדיקציה של מחלה מהסוג הזה. גם כאן החיסונים הם קריטיים. החיסונים הצילו עשרים אלף איש ממוות".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום