חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

למה צריך מוסדות לאומיים כשיש לנו מדינה? ראיון עם יו"ר הסוכנות היהודית בפועל

המוסדות הלאומיים קמו כדי להקים את המדינה היהודית. 70 שנה אחרי שזו כבר קמה, למה עדיין צריך אותם כאן ומה הם עושים?

שתפו :

יעקב חגואל, יו"ר הסוכנות היהודית ויו"ר בפועל של ההסתדרות הציונית העולמית, ישב איתנו לשיחה על המוסדות הלאומיים, עלייה ואנטישמיות.

 

בראשית דבריו מספר יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל על פעילות הסוכנות בהקשר של המלחמה באוקראינה: "אנחנו מאז שהמלחמה הזאת פרצה, פתחנו מוקד טלפוני שבו יש מספר חינם גם אוקראיני וגם ישראלי. וקיבלנו עשרות אלפי פניות של יהודים שביקשו עזרה. בראש ובראשונה לצאת מתוך אוקראינה לאחת המדינות השכנות והדבר השני, חלק גדול מהם התעניין לעלות לישראל. אנחנו עזרנו להם להיחלץ מתוך אוקראינה אל  המדינות השכנות. שכרנו 18 בתי מלון, 6000 מיטות, ברומניה, בפולין, בהונגריה ובמולדובה ושם אנחנו משכנים את היהודים ומי שבוחר בכך אנחנו עוזרים לו לעלות לישראל. עד לרגע הזה עלו סביב האירוע של המלחמה מהאזור יותר מעשרת אלפים יהודים מישראל".

על התחושות של יהודי אוקראינה אומר חגואל: "צריך להבין, האווירה של מקום שמופץ, שמופגז, שאתה צריך לברוח מהבית שלך. לפעמים עם שקית ניילון, עם הילדים ללא הבעל .לראות כל כך הרבה אנשים שמחכים בתור במעבר הגבול ובדרך כלל קר שם מאוד עם שלג. מינוס 4 מעלות, מינוס 10 מעלות, לא פשוט בכלל לראות כאלה אנשים. גם אנשים מבוגרים מאוד מעל גיל 60 כי אסור לגברים עד גיל 60 לעזוב את אוקראינה. זה לראות אנשים פליטים, שלא מרצון עוזבים את ביתם ומחפשים בראש ובראשונה מחסה ובורחים מהבית שלהם". אבל מעבר למציאות הקשה יש גם חזון, חגואל מסביר: "ועל הדרך חלק לא קטן מהם מתעניין בלהגשים את החלום הציוני ולעלות לישראל. והשילוב הזה שתוך שבוע לעזוב בית, את המדינה שגדלת בה, לעזוב שפה שאתה מכיר, סביבה שאתה מכיר, הורים לפעמים, בעל לפעמים, ולעזוב למדינה שכנה ולאחר מכן לקבל החלטה באותו שבוע לעלות לישראל זה מצב לא פשוט. לראות עיניים של אנשים שעוברים הלם גדול מאוד, טראומה אמיתית מצד אחד. משני שני להגשים את החלום הציוני שנמצא אצל כל אחד מהיהודים ברחבי העולם".

https://tovnews.co.il/%d7%97%d7%9b-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%99%d7%aa-%d7%94%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%90%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%90%d7%9d/

חגואל מדגיש שהעזרה של הסוכנות היהודית היא לא רק ליהודים שרוצים לעלות לארץ: "אנחנו עוזרים לכל יהודי לחצות את הגבול. לעזוב את אוקראינה, את מקום הסכנה הזה. ולאחר מכן הם או עוברים לאחת המדינות השכנות כמו שאמרתי או מחפשים לעצמם קהילות יהודיות ברחבי אירופה. יש מאות ולפעמים אלפי יהודים שמגיעים לארצות אחרות, לקהילות. צריך להבין, יש לנו עם מדהים. צריך לראות איך היהודים עוזרים אחד לשני, איך הערבות ההדדית, איך הסולידריות בהקשר הזה. אנחנו בסוכנות היהודית שמחים לעזור לכל יהודי באשר הוא יהודי. כמובן שאנחנו נשמח להגשים את החלום הציוני ולעלות לארץ אבל רק מי שבוחר כך. מי שלא בוחר בכך מתחבר לקהילה יהודית וממתין עד יעבור זעם באוקראינה. ואולי יחזור, אולי יתחבר לקהילה יהודית אחרת ואנחנו מאוד מקווים שכן יגשים את החלום הציוני ויעלו לארץ".

גם המצב של יהודי רוסיה לא פשוט, וחלקם רוצים לעלות לישראל בעקבות המצב: "אני יודע עליהם שיש התעניינות שלהם גם בעלייה לישראל, אני יודע על חלקם שהגשימו את החלום הציוני ועלו גם בתקופה האחרונה לישראל, גם בעקבות המלחמה. אבל צריך להבין עולם לישראל בממוצע בעשור האחרון כל שנה כשלושים אלף עולים מכל העולם. רק מאוקראינה הממוצע הוא 5000. בעשור אחרון עלו 51 אלף יהודים מאוקראינה לישראל זה נתון, עוד לפני המלחמה. אנחנו כרגע צופים שאם המלחמה הזאת תמשך ואם אנשים יחפשו את העניין ואנחנו נשתדל לעזור להם בזה, אפשר שיעלו עשרות אלפי יהודים מהאזור של ברית המועצות לשעבר כולל אוקראינה בשנה הקרובה".

https://tovnews.co.il/%d7%99%d7%a9-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%9c%d7%a7%d7%9c%d7%95%d7%98-%d7%99%d7%95%d7%aa%d7%a8-%d7%a4%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%95%d7%a7%d7%a8%d7%90%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%9d/

לסיום, חגואל אומר כי יש חשיבות כלכלית עצומה לעליית יהודים לישראל. וללא קשר, צריך לראות איך מחברים אותם ומשלבים אותם לחברה הישראלית: "צריך לזכור, העלייה הברוכה מברית המועצות לשעבר שהעלתה לפה כמיליון עולים לישראל רובה היא חלק מהחברה הישראלית בצורה מדהימה. גם בחינוך, גם בכלכלה, גם בצבא, גם בפוליטיקה. הם עם ישראל צריך להבין זה מנוע הצמיחה הטוב ביותר שהיה למדינת ישראל. לא סתם אנחנו ברמה כלכלית גבוהה שכזאת. זה חלק מהעלייה. כל עלייה שהגיעה לארץ החל מקום המדינה ועד היום. זה נכון, חלק מהעליות נשארות בתוך עצמן. אני גר בנתניה אני מכיר כאלה שכונות או מניינים של דוברי צרפתית ודוברי אנגלית ואלה חבר'ה שפחות מתחברים לחברה הישראלית. אבל לטנגו צריך שניים, זה לא רק הם, זה גם אנחנו בחברה הישראלית. מתי בפעם אחרונה הזמנו לסעודת שבת את השכן העולה שלנו? מתי בפעם האחרונה עזרנו לשכן שלנו העולה למצוא עבודה, למצוא רופא טוב? אנחנו צריכים לחבר אותם. זאת משימה של כולנו".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום