חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הלכות הכשרת כלים לפסח בשפה קלה ופשוטה

כיצד מכשירים את הבית לקראת הפסח? מדריך הלכתי

הכשרת הבית לפסח נראית לעתים מורכבת ומסובכת, אך למעשה, לאחר למידה של מספר עקרונות הלכתיים בסיסיים, ההלכה היא פשוטה ובהירה. ריכזנו עבורכם את כל פרטי הלכות הכשרת הכלים לקראת הפסח בשפה קלה ובהירה.

הכשרת המטבח לפסח – הלכה למעשה:

מדוע איסור חמץ חמור כל כך? כי האוכל כזית חמץ בכדי אכילת פרס חייב כרת (כזית – היינו חמץ בנפח של זית בינוני), וכן כי חמץ אסור אפילו במשהו, ולא בטל אפילו באלף, בניגוד לרוב האיסורים. בנוסף, אנחנו רגילים בחמץ ולא בדלים ממנו במהלך השנה, בניגוד לטרפות או לבשר בחלב למשל.

מהו חמץ? אחד מחמשת מיני דגן: חיטה, שעורה, שיפון, כוסמין (לא כוסמת, שהיא סוג של קטניה) ושיבולת שועל, ששהו במגע עם מים 18 דק' ומעלה בטמפרטורת החדר (במקום חם תהליך ההחמצה מהיר יותר). זהו חמץ גמור שיש לבערו לפני ערב חג הפסח.

הכלל החשוב ביותר של הכשרת כלים: כבולעו כך פולטו. כלומר, מכשירים את הכלי בדרך שבה הוא בלע את החמץ. כלל זה לא נוגע לטמפרטורה שבה בלע הכלי את החמץ, אלא לאופן שבו הוא בלע.

הגעלה: כלי שבלע דרך בישול בנוזלים, יוכשר בהגעלה. חשוב לא להשתמש בכלי 24 שעות טרם ההגעלה.
ליבון: כלי שבלע דרך צלייה וכיו"ב. ליבון חמור – כמעט לא מעשי. ליבון קל – בד"כ במקום הגעלה.

סירים: הגעלה. סכו"ם: הגעלה. מחבתות: הגעלה. מחבת טפלון: אין לה הכשר. כלי זכוכית: מחלוקת קוטבית – לדעת רוב הפוסקים אין להם הכשר לפסח, ולדעת הרב עובדיה ועוד פוסקים די בהדחתם במים. ולהלכה המנהג להחמיר, גם למי שמקל בזה בשאר ימות השנה. כלי חרס: אין להם הכשר. כלי פלסטיק: מחלוקת, ראוי להימנע. קרש חיתוך מפלסטיק: אין לו הכשר. כלי עץ: לענ"ד לא ניתן להכשיר לפסח.

הכשרת כלים
תמונה מתוך ויקיפדיה

תנור: לדעת הרבה פוסקים אין דרך להכשיר את התנור לפסח. מי שרוצה לסמוך על הדעות המקילות, דרך הכשרת התנור כך היא: להמתין 24 שעות ללא שימוש, לנקות היטב (עם חומר ניקוי חריף) ולהפעיל על החום הכי גבוה למשך כשעה. לתבניות של התנור אין הכשר, לכן צריך תבניות מיוחדות לפסח. ככלל, הכשרת התנור לפסח היא מסובכת ומומלץ להימנע ממנה.

טוסטר (מצנם) וטוסטר לחיץ – לא ניתן להכשיר לפסח. לנקות היטב שלא יישארו פירורי לחם.
כיריים חשמליות: לנקות עם חומר ניקוי חריף, לשפוך מים רותחים, להפעיל על החום הכי גבוה למשך חצי שעה.
גז: לנקות היטב, לערות מים רותחים על המשטח ועל עיגולי המבערים. את החרצובות יש להגעיל או ללבן ליבון קל. רצוי לעטוף אותם בנייר כסף, וכן לכסות את המשטח בנייר כסף. המקל לערות מים רותחים מכלי ראשון בעת רתיחתם על החרצובות ולאחר מכן לעטוף אותן היטב בנייר כסף, יש לו על מה שיסמוך.

מיקרוגל: להמתין 24 שעות, לנקות עם סבון, להרתיח מים עם סבון עד שהמים יתאדו (3-5 דקות), להגעיל את הצלחת או לערות עליה מים רותחים מכלי ראשון (ויש מקלים בזה). לא להניח אוכל ישירות על צלחת המיקרו במהלך הפסח.
שיש: להשתדל לא להניח מאכל שאינו כשר לפסח חם על השיש במשך 24 שעות. לנקות בסבון ולהערות מים רותחים מכלי ראשון. יש נוהגים גם לכסות ואין זה חובה. כיור: כנ"ל.
מדיח כלים: להמתין 24 שעות, לנקות היטב (בעיקר את המסננת) ולהפעיל על החום הכי גבוה הפעלה ריקה (עם טבליית ניקוי).
פלטת שבת: להמתין 24 שעות, לנקות היטב, לערות מים רותחים מכלי ראשון, להפעיל למשך כשעתיים ולצפות בנייר כסף.
מיחם – אם המכסה עשוי מתכת, יש להגעיל אותו. יש מחמירים גם בזה.
בקבוקי תינוקות: כדאי להחליף. או להגעיל.
שולחן: לנקות ולכסות.

 

פסח כשר ושמח.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום