חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"גם משה רבנו היה ניצול שואה"

הרב ישראל מאיר לאו מספר על יציאת מצרים שלו מאושוויץ

שתפו :

 

לכבוד חג הפסח הרב צחי קליין מתארח בביתו של הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, הרב הראשי לישראל לשעבר ויו"ר יד ושם. הרב לאו אומר כי אם במרכזו של חג החירות והפסח ניצב ליל הסדר, אז במרכזו של ליל הסדר ניצב הילד, הילד ששואל את כל ההגדה. מטרת ההגדה לקיים את הפסוק "והגדת לבנך". הרב לאו מדגיש שגם היום וגם לפני 3300 שנה זהו אותו בן. "הילד הוא ילד עם נשמה של ילד, דמיון תקוות וחלומות. מעט ניסיון ומעט חוכמת חיים. זה לא נשתנה".

הרב לאו אומר כי משה רבנו היה ילד השואה הראשון וניצול השואה הראשון, ואפילו שמו מנציח את היותו ילד שואה. הוא נקרא משה כי נמשה מן המים. חסידת אומות העולם הראשונה בהיסטוריה היא בת פרעה, היא זאת שמושת אותו מהמים.

ושם יש פסוק מעניין "ותפתח ותראהו את הילד והנה נער בוכה ותחמול עליו ותאמר מילדי העברים זה". הרב לאו אומר כי "ברגע שהיא פותחת את התיבה היא רואה ילד או נער בוכה, תחליטו? הפסוק מתחיל בילד ונגמר בנער. היא רואה את הנער אבל היא לא שומעת את בכי הילד. זה ילד יהודי".

בעקבות זה היא מבינה שהוא מילדי העברים, היא ידעה את זה משום שהוא בוכה כמו נער ולא כמו ילד, בוכה ללא קול. "מבין משחר ינקותו שאסור להשמיע קול כדי לא להסגיר את עצמו ואת הוריו שעברו על החוק ש"כל הילוד היאורה תשליכהו". הילד הזה בוכה בשפתיים חשוקות".

הרב לאו מוסיף כי אין הבדל מהותי בין הילד של אז לילד של היום. "גם אם תעמיד היום במבחן את ילדי ישראל, במבחן של קיום, הם יגיבו באותה צורה אנושית וחכמה. הילד הזה הוא המרכז של ליל הסדר והוא מבטיח את עתיד האומה. העתיד טמון בדור הבא שמיוצג בידי הדור הצעיר, הילדים והנערים. ברגע שאתה רואה את התנהגותם הבוגרת והשכלית שנטועה בהם זה מבטיח ש"עם שיש לו עבר יש לו גם עתיד"".

הראיון המרגש מצורף במלואו, אל תחמיצו!

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אלנתן
אלנתן
2 שנים לפני

פלאי פלאות. תודה

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום