חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: האחדות הפוליטית לא מצליחה לייצר ״קיר ברזל״

המזרחן ד״ר דורון מצא מזהה בשלות של הציבור הישראלי אל מול מערכת פוליטית שנותרת מאחור

שתפו :

"העסקה הקטנה" = תרופות לחטופים תמורת חמצן לרצועה (ולחמאס) יצאה לדרכה.
למרות המאמץ הישראלי לג'נגל עם שני הכדורים (החזרת החטופים והכרעת חמאס) באוויר בו זמנית, ומבלי לייצר תיעדוף ביניהם, הרי שבפועל ישראל מתקדמת לצומת דרכים גם בהקשר הזה.
הביטוי לכך הוא, בין השאר, מאפייני הפעילות בחאן יונס שמתנהלת באיטיות ובזהירות בשל ההערכות על הימצאות חטופים במרחב, ובפועל האיטיות והזהירות גוזרות שיהוי במיטוט חמאס ובהשגת היעד הכולל של המערכה.
זו לא צומת הדרכים היחידה של ישראל. צומת נוספת נוגעת לאופן הכולל של ניהול המערכה ברצועה שמעלה סימני שאלה (מוצדקים) לגבי המשך הדרך.
מול אלה נמצא הדרג המדיני הבכיר כמו גם זה הצבאי במגננה. אתמול – היתה זו הצהרת ראש הממשלה על המשך המערכה וההסברים של דובר צה״ל לגבי אופן המלחמה שניסו לבלום את המיני-אינתיפאדה הציבורית בנושא. האם הצליחו? סימן השאלה במקומו.
מה שברור הוא שניהול המערכה הפך לעניין מורכב, עמוס סתירות, קונפליקטים וחוסר ודאות גבוהה.
אין ספק כי סינואר עדיין אינו מפרפר ומבחינתו המערכה נקלעה לאיזור שבו יש לו מרחב תמרון. הוא עדיין שורד, מפעיל חלקים מהמערכת הבינלאומית, מרתק את ישראל בחזית הצפונית, מכדרר את העולם בים סוף ובעיקר מעמיד את ישראל בפני אתגר עצום.
שרידותו של חמאס ומציאות של הפסקת הלחימה והורדת הלחץ הצה״לי מעל הרצועה זה הפסד ישראלי לא משום שישראל לא תתקיים פיסית ביום שאחרי, אלא מאחר שאותה סיסמא שמנסים לטפח ולהשתמש בה אלה המבקשים בתוכנו בחירות עכשיו נוסח "החוזה נשבר", תהיה רלוונטית מתמיד אם תיפסק הלחימה.
את זה מבין הדרג המדיני ונראה אף כי מבינים השותפים החדשים של ראש הממשלה וחבל שמעשה המרכבה של האחדות הפוליטית אינו מתרחב בעת הזו כדי לייצר "קיר ברזל" פוליטי אל מול המקום שמבקש סינואר לגרור אותנו אליו. בהקשר הזה נראה כי בעוד הציבור הישראלי ברובו בשל לכך, המערכת הפוליטית מפגרת מאחור בעניין הזה.
ובזירות אחרות: האיראנים פתחו חזית מול פקיסטאן שאין לה קשרים דיפלומטים עם ישראל, אבל איך אומרים: האויב של האויב הוא לעיתים ידיד, גם מבלי להכריז על כך. מה שברור בכל ההתרחשות הזו הם עומק האירוע שמתחולל במזרח התיכון וגם התעוזה האיראנית אל מול האסטרטגיה המגומגמת שמעמידים האמריקנים.
ביהודה ושומרון – צה"ל חזר לפעילות יותר אינטנסיבית וכך נדרש בראי עומק האיום. חומת מגן 2024 היא עדיין דבר נחוץ. האזהרות מפני קריסת המערכת הפלסטינית ביהודה ושומרון בלתי רלוונטיות ודי מזכירות את אלה שנשמעו עוד לפני ה-7 אוקטובר. הרעיון הוא אכן למנוע גלישת האוכלוסיה הרחבה להתנגדות אבל הצורך לפרק את מוקדי הטרור שצמחו שם בשנים האחרונות אינו נופל בחשיבותו מגזרת הרצועה.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

orna
Author: orna

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
רפאל
רפאל
3 חודשים לפני

נצחון אך ורק אים הולכים בשם ה׳ בשמחה 🌿🎻
לצערי עדיין לא נפל האסימון לרבים על 7 אוקטובר

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום