חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ישראל, המציאות וחמאס מציבים מכשולים בפני האמריקאים

המזרחן ד״ר דורון מצא מצביע על נצחון איראני משולש: מיטוט מסגרת הסכמי אברהם, החזרת הסוגיה הפלסטינית לשיח המדיני והתשת ישראל

שתפו :

ממשל ביידן נחוש להפוך את האירוע המלחמתי לתבוסה ישראלית.
אתמול, לפי אחד הדיווחים, הודה נסראללה כי מתקפת ה-7 באוקטובר נועדה לסכל את הנורמליזציה הישראלית סעודית.
אם נכונים הדברים, הרי שהלחץ האמריקני על ישראל בנושא היום שאחרי והקמת יישות מדינתית פלסטינית מקבל משמעות חדה במיוחד.
במהלך ה-7 אוקטובר לא רק שהצליח חמאס להשיב את השאלה הנעלמה הפלסטינית לסדר היום העולמי והאיזורי, אלא שם מחדש על השולחן את האיום האסטרטגי הגדול ביותר למדינת ישראל: אופציית המדינה.
קשה להסביר את הדיסונאנס האמריקני ואת הסתירה הלוגית שבין עניינם לקדם את האופציה הזו לבין המשמעות שעולה ממנה ומשתקפת באירוע של ה-7 אוקטובר.
אבל למרות הקושי, זה מספר משהו על כוחו של "הטבע ההכרחי" ועל כוחם של אלגוריתמים, מחשבתיים ותפיסתיים, שהם כאן כדי להישאר.
מכל מקום, המכשלה הגדולה של ביידן בקידום הפנטזיה אינה רק נתניהו (שבתפיסת עולמו מחזיק בגישת האוטונומיה הפלסטינית) אלא דעת הקהל הישראלית שרחוקה שנות אור מהפרדיגמה הזו.
לא פחות תקשה על האמריקנים המציאות בשטח, הן ברצועה והן בצפון, שהופכת את האסטרטגיה לעניין שמצד אחד מצוי על סדר היום הרעיוני ועל שולחן השרטוטים, ומצד שני לתפיסה שכרגע איננה תואמת את פני המציאות.
המציאות היא שחמאס טרם הוכרע ומבחינתו המערכה אמורה להסתיים (כך לפי התנאים שהעמיד לעסקת חטופים) בנסיגה ישראלית מלאה ובמחוייבות שלה שלא להמשיך בלחימה.
מנקודת הראות הזו, אפילו חמאס מעמיד בפני ביידן מכשול מהותי בפני הרעיון האסטרטגי של המדינה הפלסטינית תמורת נורמליזציה עם סעודיה.
מי שודאי צופה על מצב העניינים ומרוצה הם האיראנים שהצליחו למוטט את מסגרת הסכמי אברהם, להחזיר את הסוגיה הפלסטינית מחדש לשיח המדיני ולהתיש את ישראל במערכה קשה, ארוכה ורבת קורבנות ומשאבים.
אתמול 'החזירה' ישראל לטהראן על הפגיעה במה שפורסם בכלי תקשורת חיצוניים כמתקן מודיעיני בעיראק, וחיסלה בכירים במשמרות המהפיכה בסוריה.
האירוע הזה מהווה תמונת מיקרו של מציאות גדולה יותר: מצד אחד, הישגים ישראליים במישור הטקטי, ומצד שני, תמונה פחות מרשימה מבחינה ישראלית במישור האסטרטגי.
כל זאת, כאשר המלחמה בצפון מתדפקת בדלת בואכה האביב-קיץ הקרוב. בצה״ל מדברים על הפתעות לחיזבאללה. לנוכח ההפתעות שצה״ל נחשף אליהן ברצועת עזה, מוטב להיות צנועים לגבי הצפון ובעיקר להכין היטב את המערכה (אם יש כוונה להיכנס אליה) על מנת שנוכל גם לצאת ממנה לשלום.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום