Search
Close this search box.

האינטרסים של ארה״ב מצטלבים עם אלה של חמאס

המזרחן ד״ר דורון מצא מזהיר מפני האינטרס האמריקאי להציל את חמאס ולהביא להקמת מדינה פלסטינית

תגיות

שתפו :

מערכות שלובות: הצבאית והמדינית.
למרות תשובת חמאס ולמרות הקשיים במו"מ מול חיזבאללה, אין להתבלבל – הציר המדיני מעולם לא היה פעיל יותר במלחמה הזו שאתמול ממש נכנסה לחודשה החמישי.
ביקור מזכיר המדינה האמריקני בלינקן בישראל נועד לשמר את המאמץ המדיני האמריקני ומבחינת ארה״ב תשובת חמאס היא לא ממש הדבר שציפו לו אבל גם לא סוף פסוק.
בלינקן הגדיר זאת כסוג של מסגרת להמשך הדיונים על הפסקת אש, ולמעשה על הפסקת המלחמה כולה – לשם מכוונים האמריקנים, במקביל למאמץ לכבות את האש גם בצפון מול חיזבאללה.
הביקור של בלינקן בארץ היה כרגיל עמוס בסימפטיה, אבל פחות לצד הישראלי והרבה יותר לסבל הפלסטיני, ודומה כי מעבר לסימפטיה הזו האינטרסים, וזו הנקודה החשובה, של ארה״ב מצטלבים פחות עם אלה של ישראל ויותר עם אלה של חמאס.
בהקשר הזה, צריך לשים לב למנהיג הרשות הפלסטינית ברמאללה שעתיד לצאת לביקור בקטאר כדי לפגוש את ראשי חמאס. הוא מצטרף למארב האמריקני והאיזורי שנועד להציל את חמאס דרך ובאמצעות חיבור לרשות הפלסטינית בסוג של אחדות מזוייפת שנועדה לסלול את הדרך לתקומת רעיון המדינה הפלסטינית.
את זה מבינים בירושלים. לפחות ירושלים של נתניהו כי יש עוד סוגים של ירושלים, ואתמול מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נועדה לבלום את הלחץ האמריקני ובעיקר לגייס את הציבור הישראלי (שבינתיים נמצא לצד ראש הממשלה) להמשך המלחמה.
למרות תשובת חמאס שהיא לכאורה נון סטארטר, המשא ומתן יימשך. חלק מהפרשנויות אודות תשובת חמאס מסבירות את המקסימליזם החמאסי בחוסר מחוברות של סינואר או בנתק בינו ובין צמרת החוץ של התנועה שמקשיחה את עמדותיה בעוד שסינואר עצמו, שנתון תחת לחץ צבאי, מעוניין בעסקה.
לא ברור עד כמה התיזה הזו עומדת במבחן המציאות. הרושם הוא כי התיזה הזו היא סוג של רציונליזציה שנועדה לתווך את הפער בין תשובת הלאו של חמאס לבין ההנחה שלנו על עוצמת המהלך הצבאי הישראלי שלכאורה היה אמור לקפל את חמאס ואת מנהיגיה, אך לא עשה זאת עד עתה.
זו אולי הסיבה למסר של ראש הממשלה אודות הצורך בעוד לחץ צבאי.
זה מתחבר לאחת הנקודות המעניינות בהצהרת ראש הממשלה אודות כוונת ישראל להשלים את המהלך הצבאי ברפיח, אולי כדי לייצר את אותו לחץ שאמור להביא לא רק את שבירת חמאס אלא גם עסקה טובה הרבה יותר להחזרת החטופים, מבלי לסכן את מטרות המלחמה.

 

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום