חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החובש שקיבל את עיטור העוז בקרב על גבעת התחמושת – ונהרג ביום הכיפורים

טל ברקאי על חמיו יגאל ארד: "זה האיש שאני הכי מכיר שלא פגשתי"

שתפו :

 

טל ברקאי מנהל התוכן של ערוץ TOV הוא החתן של יגאל ארד, חובש בקרב על גבעת התחמושת. הסיפור של חמיו מתחיל ממשפחה של מתבוללים, וברקאי מספר: "ארד נולד בשנת 1940 במלחמת העולם השנייה. ההורים שלו היו לוחמים פרטיזנים. את המלחמה הוא העביר כתינוק עם אמא שלו ובסוף המלחמה הם חזרו לפולין". ברקאי אומר כי: "הם פחדו אחרי ההרג המטורף שהיה שם והסתירו את היהדות. לפני המלחמה הם בטח לא היו משפחה דתית אבל אחריה הם כן שמרו על היהדות". ברקאי מספר כי חמיו מגלה את זהותו בסיפור מדהים ומלא השגחה: "הוא גדל כילד ונער פולני לכל דבר בורשה. בגיל תיכון מגיע לידיו הספר אקסודוס והוא קורא את הספר ונדלק. הוא מתעמת עם אמא שלו ושואל. הוא יודע שהוא יהודי באיזשהו מקום, אי אפשר להסתיר את זה לגמרי ואז הוא מוודא את העניין ומגלה שכן. הספר שהסעיר אותו מאוד גורם לו להעלות לארץ באונייה בגיל 18". לדברי ברקאי, ארד מגיע לנמל חיפה בתחילת שנות ה60. "החברים והמשפחה מספרים על הקסם האישי שלו. כשהוא מגיע לארץ אינו יודע מילה בעברית וכבר רב החובל הופך להיות החבר הכי טוב שלו ומאמץ אותו. הוא גם מתחבר לאיזו חבורה חיפאית ומתגייס לצנחנים ולאחר הגיוס עובר ברית מילה". ברקאי מסביר כי: "הוא נולד בפולין והשם שלו בפולנית הוא פאבל בוקסר וכאן הוא משנה ליגאל ארד והופך להכי ישראלי שיש".

https://tovnews.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%a8%d7%97%d7%95%d7%a7-%d7%94%d7%99%d7%95%d7%9d-%d7%91%d7%95-%d7%a0%d7%97%d7%96%d7%99%d7%a8-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a9%d7%9c%d7%99%d7%98%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%94%d7%95%d7%93%d7%99/

"ואז פורצת מלחמת ששת הימים", אומר ברקאי. "ארד היה עם הגדוד שלו של הצנחנים. הם מגיעים לגבעת התחמושת וזה קרב מאוד ידוע ומסופר. יש אש תופת וירדנים מכתרים אותם מכל כיוון, יש הרוגים ופצועים על ימין ועל שמאל והוא החובש הפלוגתי". ברקאי מציין "שעד היום התפקוד שלו תחת אש נחשב אתוס ונלמד בקורס חובשים. הוא משתמש בכל האמצעים שברשותו כמו מדים של חיילים הרוגים, כדי להציל חיים". הוא מספר כי: "בסופו של דבר הקרב נגמר עם הרבה מאוד אבידות לנו, אבל הירדנים נסוגים. ארד יוצא מהקרב ב"ה בריא ושלם ואמנם הם לא הפלוגה הראשונה שמשחררת את העיר העתיקה אבל הם מיד באים בעקבותיהם וכך הוא הופך להיות אחד ממשחררי ירושלים. על התפקוד שלו בקרב בגבעת התחמושת מקבל ארד את עיטור העוז".

אבל הסיפור אינו נגמר. "ארד חוזר לחיפה למשפחתו ועובד בחברת החשמל, הם משפחה קטנה ומאושרת. הוא עובר כל מיני מבצעים אבל הסיפור העיקרי הוא מלחמת יום הכיפורים שבה הוא בן 33". ברקאי משתף שלפני המלחמה גילו לארד אולקוס ואמרו שהוא חייב לעבור ניתוח. "הרופא אוסר עליו לעבוד עד שיעבור את הניתוח אולם פורצת המלחמה. הוא כמורעל אמיתי לא ישאיר את חבריו לבד, הוא עוזב את משפחתו ויורד לסיני", אומר ברקאי. "ארד עובר את כל המלחמה עם סיפורי גבורה בתור חובש מילואים עם כל הקרבות הקשים. ביום האחרון לאחר שמוכרזת הפסקת אש הוא נכנס לסואץ על טנק בתור מלווה, מוציא את הראש מהטנק וצלף מצרי פוגע בו. לצערנו הסיפור נמשך עוד מספר חודשים כי החברים נאלצים להשאיר את הגופה שלו מאחור בהבנה ברורה שהוא כבר נהרג". "נוצרה סיטואציה שמספר חודשים היו גופות שלא הושבו", מספר ברקאי. "וכך גם המשפחה של ארד אינה יודעת מה עלה בגורלו. ורק במסגרת החלפת שבויים כעבור כמה חודשים הגופה מוחזרת".

https://tovnews.co.il/%d7%99%d6%b0%d7%a8%d7%95%d6%bc%d7%a9%d7%81%d6%b8%d7%9c%d6%b7%d7%99%d6%b4%d7%9d-%d7%aa%d6%bc%d6%b4%d7%a8%d6%b0%d7%90%d7%95%d6%bc-%d7%90%d6%b6%d7%aa-%d7%94%d6%b7%d7%a9%d6%bc%d7%81%d6%b0%d7%9c%d6%b5/

ברקאי משתף שמבחינתו עד היום "הסיפור של יגאל ממשיך להדהד, זה האיש שאני הכי מכיר שלא פגשתי. אי אפשר להסביר במילים כמה הייתי שמח לשבת איתו אפילו למילה אחת. שיראה את כל הנכדים שלו, את כל המסע המופלא שלו, והאישיות ואנחנו רק לומדים אותה מסיפורים ואנשים". ברקאי אומר כי אחרי הרבה שנים המשפחה של יגאל התחילה תהליך חזרה בתשובה. "כל נושא היהדות והמצוות התחיל להיות לנו מאוד חשוב וגם אצל אדם אחיו הצעיר של יגאל ואמא שלהם שעולים לישראל. כך בעצם מצילים את אדם מנישואים לחברתו הפולנייה ומהתבוללות גמורה", משתף ברקאי. לדבריו, "אדם עולה לארץ ונולדים לו שלושה ילדים שאחד מהם חוזר בתשובה. אנחנו שכבר בתוך העולם הזה, מגלים יום אחד דרך חומרי ארכיון פולניים שיגאל מגיע ממשפחה של לווים מצד אביו וכוהנים מצד אימו. גילינו שאנחנו משפחה של לווים, וכל האחיינים מגלים שהם לווים". "בעיניי", אומר ברקאי, "יש פה סוג של סגירת מעגל כי המחשבה מבחינתי הייתה שהמקום שכל המשפחה יכלה להימצא בו, המהלך שהוא עשה והגבורה שלו".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
טלי
טלי
1 שנה לפני

אמיצי הלב וטהורי הנפש. כמה חבל שאיבדנו אותו בטרם עת.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום