[vplayer id='20752']
פתחנו את הבוקר עם עיצומים של המורים, נראה לפי האיומים שלא בפעם האחרונה. ריקי ממן עמיתת מחקר בפורום קהלת, האם את מזדהה עם דרישת המורים להעלאת שכר?. ממן משיבה: "הדרישה היא רחבה וגורפת ולא בהכרח מה שמבקשים בהפגנות זה מה שמבקשים בחדרי המשא ומתן, ושם הבעיה. הסתדרות המורים רוצה לתת תוספת שכר גורפת לכל המורים בצורה שתתגמל יותר מורים ותיקים ועיקר הבעיה של מערכת החינוך קשורה לאיכות ההוראה". ומסבירה: "שלא מגיעים מספיק צעירים איכותיים לתוך המערכת. אם כבר צריך לתגמל יותר את המורים המתחילים ושם לתת את עיקר התוספת. למיטב הבנתי זו עיקר המחלוקת בין הסתדרות המורים למשרד האוצר ושם השיחות תקועות".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a1%d7%aa%d7%93%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%97%d7%a8%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%a2%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%9c%d7%99/
התפיסה של ההסתדרות כארגון מונופוליסטי אינה חדשה לנו. הוא תובע תנאים מיטיבים לוותיקים על חשבון החדשים ולכן תלושי השכר של המורים החדשים מדוללים. אך האם השכר הוא הבעיה האמיתית?. ממן משיבה לשאלה: "לא, זה בהחלט לא הבעיה. כשמגיעים לוותק של 15-20 שנה במערכת החינוך, השכר סביר. הבעיה היא שברגע שמגיעים לוותק שכזה אין שום תמריץ להתקדם". ממן ממשיכה ואומרת: "אין אפשרות אמיתית לפטר מורים ממערכת החינוך ולתגמל מורים מצוינים שתורמים לתלמידים ולמערכת. ולכן, כל מבנה ההעסקה מייצר מערכת תמריצים לקויה שרק משאירה את המערכת בתוך הבינוניות שלה, וכל תוספת השכר שתהיה על המבנה הקיים- לא תעשה שום השפעה ואנחנו נמשיך לראות את אותן תוצאות לא מזהירות של המערכת".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%9e%d7%97%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%9e%d7%95%d7%a6%d7%93%d7%a7%d7%aa/
ממן נשאלת האם מדינות אחרות הצליחו לפצח את השיטה, שהרי ממן כעמיתת מחקר חשופה לנתונים על מדינות העולם. היא משיבה: "יש הרבה מדינות שאפשר ללמוד מהן, הולנד, פינלנד, אנגליה ואסטוניה". ומחדדת: "היתרונות במדינות האלה זה הגמישות בתוך המערכת. הן מאפשרות גמישות בניהול כוח האדם, התקציב ומנהל בית הספר יכול לנתב את משאבי ההוראה והתקציבים לצרכים שהוא רואה לנכון. הגמישות הזו כמעט ואינה קיימת בישראל. המערכת מנוהלת באופן מאוד ריכוזי על ידי משרד החינוך שגם מעסיק את כל המורים, קובע את שכרם בצורה נוקשה, כמה שעות ואיך ללמד. המערכת הזו תקועה בגלל כל הבירוקרטיה".
https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%97%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%94%d7%94%d7%a4%d7%92%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%99%d7%90-%d7%9c%d7%90-%d7%a4%d7%97%d7%95%d7%aa-%d7%9e%d7%90%d7%96%d7%a2%d7%a7%d7%aa-%d7%a6/
לשאלה האם יש בארץ מפלגות או ח"כים שמבינים את הבעיה לעומק ופועלים לשינוי יסודי, עונה ממן כי: "יש כמה ח"כים שמבינים את זה, אפילו היה אפשר לראות במצע המפלגות בבחירות האחרונות. זה הופיע במצע של ימינה ושל תקווה חדשה- ממנה הגיעה שרת החינוך ועדיין אנחנו לא רואים את השינויים האלה". לאחר מכן, היא מונה ח"כים שמבינים את הצורך בשינוי מהותי יותר: "משה טור-פז, אביר קארה ושרן השכל". אך היא לא מצביעה על שרים חזקים או ראשי מפלגות בעלי כוח כבד מדי. בתגובה אומרת ממן: "לצערי לא. אולי היה אפשר לשמוע את שרת החינוך לפני שנכנסה למשרד מדברת קצת אחרת, היום פחות". היא ממשיכה ואומרת כי שר האוצר ליברמן: "מדבר על דרישות מצד המורים ולא רק תוספות, תגמול למצוינות והתאמת לוח החופשות. אבל נראה מה העמידות שלו לנוכח שביתה ארוכה יותר משעתיים בבוקר. ואין סיבה לא ללכת לשם, זה יקרה".