חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מדינת ישראל חייבת להישאר מדינה יהודית, אחרת היא לא תישאר"

עטא פרחאת מתמודד על המשבצת הדרוזית בפריימריז לליכוד; הוא מספר על הבושה בהתמודדות של אתי כרייף, דעתו על הלהט"בים, ומדוע אינו מסתדר עם סמוטריץ'?

שתפו :

play-rounded-fill

עטא פרחאת הוא יו"ר המועצה הציונית הדרוזית ומועמד רשמי בפריימריז הקרובים בליכוד. הוא מספר כי: "יש פריימריז בליכוד. הליכוד היא תנועה דמוקרטית, ויש הסכמה בין מועמדים מסוימים ובין תנועת הליכוד שקיבלה תוקף פסק דין, שצריך להיות פריימריז במחוזות וברשימה הארצית. נכון לרגע זה יו"ר המרכז שהוא יו"ר ועדת החוקה, מעכב את כינוס ועדת החוקה כדי לקבוע את תקנון הפריימריז החדש מהסיבה שיש לו רצונות לשריין או לתת למישהו מקורב אליו להתמודד על המחוז כאשר הוא מכהן עכשיו כח"כ. זה פוגע בתנועה ובצמיחתה". פרחאת מספר כי מדובר על חיים כץ. פרחאת אומר כי הנקודה שמפריעה היא: "שעד היום חוקה בליכוד שמי שכיהן שר או ח"כ או סגן שר לא יכול להתמודד על אותו מקום שהתמודד בו קודם במחוז או מגזר, ולכן הוא צריך להתמודד ברשימה הארצית.". לדבריו חיים כץ רוצה לשנות את זה "וכביכול זה נותן פור למכהנים כרגע בכנסת להיבחר עוד פעם. אני חושב שתהיה מהומת עולם בליכוד אם זה יקרה".

פרחאת מספר מה גרם לו להצטרף לליכוד: "מה שמביא אותי זה להסתכל על הדברים שקורים במדינת ישראל. דבר ראשון, אני מייצג את הדרוזים ואני רוצה להרים את הדגל הדרוזי ולטפל בבעיות של היישובים הדרוזים, דיור, רווחה, תעשייה, תעסוקה, שירותי דת וחינוך. כל מה שיש לנו בעיות אני רוצה להביא לקדמת הבמה ולנסות לפתור אותו במסדרונות השלטון. דבר שני, אני לא מתכחש ורואה את המצב המסוכן שנקלעה אליו מדינת ישראל. הגופים שהלא נבחרים שולחים את ידם לחקיקה של הכנסת ולמקומות ללא רשות, סמכות ולא על פי אף חוק ואנחנו צריכים לפעול למען נצח ישראל כדי להגביל גופים לא נבחרים אלו שיעבדו". הוא מציין בתור דוגמה את בית המשפט העליון "שלא פעם אחת שלח את ידו לחקיקה, לסטטוס קוו, התערב ברגל גסה בהחלטות של להכניס מחבלים מעזה לטקס זיכרון אלטרנטיבי וכפה את זה על שר הביטחון".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%94%d7%aa%d7%a7%d7%a9%d7%95%d7%a8%d7%aa-%d7%9e%d7%a0%d7%a1%d7%94-%d7%9c%d7%94%d7%a1%d7%aa%d7%99%d7%a8-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%95%d7%96%d7%99%d7%9d-%d7%a9%d7%91%d7%a2%d7%93-%d7%97/

פרחאת מסביר מאיפה נובעת המוטיבציה לשימור הזהות היהודית של ארץ ישראל: "יש במערכת הבחירות שתי אפשרויות: לבחור במדינת ישראל יהודית ודמוקרטית או לבחור במדינת כל אזרחיה שנשענת על פוסט ציונים או אנטי ציונים. אני בוחר באפשרות הראשונה. מדינת ישראל חייבת להישאר מדינה יהודית אחרת היא לא תישאר חס ושלום".

לשאלה מה מניע איש שאינו יהודי לדאוג לזהותה היהודית של מדינת ישראל? עונה פרחאת: "אנחנו שותפים של מדינת ישראל לפני הרבה שנים וזה קיבל משנה תוקף בקוממיות של המדינה כאשר נלחמנו כתף אל כתף עם אחינו היהודים. זה היה פרדוקס כי היהודים היו הצד החלש והערבים הצד החזק". הוא מוסיף ואומר: "זה התחיל בתקופת משה רבנו והמשיך עד תש"ח, ועובדה שהיישוב הדרוזי הצטרף לכל המחתרות כי הוא גם ספג את נחת זרועם של כנופיות הטרור הערביות שהיו באותן שנים. אם מדינת ישראל לא תישאר מדינה יהודית היא תעלם תוך פרק זמן קצר. אם היא תהפוך למדינת כל אזרחיה הם יכולים לבקש איחוד משפחות. אני כבן מיעוט רוצה שהמדינה תמשיך להיות דמוקרטית והיא דמוקרטית בגלל שהיא יהודית".

על השאלה כמה אנשים מדברים כמוך בעדה הדרוזית?, השיב פרחאת: "המון אנשים. העדה הדרוזית ברובה ימנית. צריך דבר אחד לעשות עם הדרוזים- להסתכל עליהם בגובה העיניים, לחבק אותם ולבוא לטפל בבעיות שלהם". פרחאת מפרט על המצוקות איתם מתמודדים הדרוזים: "מאמצע שנות ה90 ועד שנת 2000 היו תוכניות של הרחבות ביישובים הדרוזים ומאותן שנים ועד היום אולי ביישוב אחד או שניים עשו הרחבות לזוגות צעירים". פרחאת נשאל האם לדעתו הליכוד שהיה שנים רבות בשלטון אחראי להזנחה הזו: "לדעתי זאת בעיה של כולם. הירוקים תמיד מרימים דגל ברגע שבאים להרחיב יישובים. רשויות מקומיות לא היה להם את התקציב הנדרש כדי להרחיב. בעיות של תחומי שיפוט למשל שרי הפנים". פרחאת מביא דוגמה שרק לאחרונה חתמו לדליית אל כרמל על הרחבת תחום השיפוט של ועדה שהייתה ב2017. "מחכים 5 שנים לחתום על ועדה של תחומי שיפוט. איך אני כראש רשות יכול לתכנן אם אין לי תחום שיפוט? אלו דברים שהיו חסרים. זה עולה אולי שני f35 ואז פתרת את כל הבעיות של הדרוזים. הממשלות הזניחו את זה וזה עניין סימבולי. העם היהודי צריך להראות שהוא אוהב את בני בריתו, האנשים שאוהבים אותו והולכים איתו כברת דרך. לא הלכנו עם היהודים כדי לקבל תמורה אבל אנחנו גם אזרחי המדינה ולכן צריכים לקבל את מה שמגיע לנו כאזרחי המדינה".

https://tovnews.co.il/%d7%97%d7%9b-%d7%9e%d7%99%d7%a7%d7%99-%d7%96%d7%95%d7%94%d7%a8-%d7%9b%d7%9f-%d7%90%d7%99%d7%aa%d7%9e%d7%a8-%d7%91%d7%9f-%d7%92%d7%91%d7%99%d7%a8-%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%9c-%d7%9c%d7%94%d7%99%d7%95/

פרחאת נשאל מהי עמדתו לגבי חוק הלאום והשיב: "חלק מאחיי הדרוזים ראו בו בעיה כי החוק פגע בהם. ואני אומר שיכול להיות שהם צודקים ואני לא נכנס איתם לוויכוח, אבל אני מסביר להם שנניח הייתה פגיעה מידתית – אני מוכן לפגיעה מידתית מדודה שבה אני חי במדינה בטוחה על כל אלטרנטיבה אחרת שהיא גרועה, מסכנת את ישראל ומעמידה אותה בפני כיליון". הוא מרחיב ומסביר כי: "חוק הלאום אינו סותר את חוקי היסוד אלא משלים אותם. בנוסף, הוא מגדיר את זהות המדינה ולמי יש זכות להגדרה עצמית כלאום בארץ ישראל- וזה רק ליהודים. אם היו מבטלים את הסעיף הזה כפועל יוצא מזה חוק השבות מתבטל כי אז לא רק ליהודים יש זכות לעלות לישראל אלא גם לכל אזרחי המדינה ולאומיה יש זכות עלייה לארץ". פרחאת מוסיף: "אני רוצה להגיד גם ליהודים דבר אחד, אף פלמ"חניק שהסתער על הקסטל ליד ירושלים לא דמיין שפה תקום מדינה קודם כל דמוקרטית, הוא דמיין קודם כל מדינה יהודית".

בנושא אתי כרייף אומר פרחאת: "הסיפור הערכי הזה מאוד קשה. אני חושב שחוקית אנחנו לא יכולים למנוע ממנה להתמודד אבל אם אתה שואל את הדעה שלי אני נגד זה ואין לה מקום בליכוד. מי שלא נאמן למשפחה שלו לא נאמן לאף אחד. מה מבדיל אדם מן הבהמה? שיש לו התנהגות ערכית ומוסרית אחרת היינו כמו החיות חס ושלום".

https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%90%d7%aa%d7%99-%d7%9b%d7%a8%d7%99%d7%99%d7%a3-%d7%9e%d7%aa%d7%9b%d7%a0%d7%a0%d7%aa-%d7%9c%d7%a8%d7%95%d7%a5-%d7%91%d7%a8%d7%a9%d7%99%d7%9e%d7%aa-%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9b%d7%95/

שינויים מרחיקי הלכת קורים היום סביב הלהט"בים. פרחאת מספר כיצד החברה הדרוזית מתמודדת ומתייחסת לסוגייה: "בדת הדרוזית זה דבר ברור לחלוטין, אין מקום לדברים האלו. אם מישהו ירצה להשתייך לקהילה הזו אי אפשר למנוע ממנו בכוח. אם אתה רוצה להשתייך לשם תשתייך אבל זו בעיה, רצון והחלטה שלך". פרחאת מוסיף כי לו אין שליטה על המשתייכים לקהילה אבל שיעשו את זה בבית שלהם כי המרחב הציבורי הוא של כולם "תכבד אותו ואל תתריס בפני את האמונות שלך". על מצעדי הגאווה אומר פרחאת "אל תתריס בפני את עמדתך כמו שאני לא מתריס בפניך את עמדתי".

לסיום נשאל פרחאת על יחסיו עם הציונות הדתית, והשיב: "אני אוהב את כולם שם ומעריך את כולם. יש אחד שאני לא מסתדר איתו וקוראים לו סמוטריץ'. הוא פעם עלה לדוכן הכנסת וגידף את אחיי הדרוזים והוא צריך לבוא ולהסביר למה הוא עשה את זה. אנחנו נלחמים עם עם ישראל ביחד ומרגישים שאנחנו שייכים לעם ישראל". פרחאת מוסיף כי חלק מהדרוזים התנגדו לחוק הלאום כי הוציאו אותם מהקונצנזוס שהם ביחד עם היהודים והם לא רוצים להיות עם האחרים. על שאר הדמויות המזוהות פוליטית עם הציונות הדתית אומר פרחאת : "אבי מעוז הוא חבר שלי, איתמר בן גביר גם חבר והוא אפילו הלך ליישובים הדרוזים לדבר. אבל מי שמגדף את הדרוזים ומוציא את דיבתם רעה אנחנו לא נשתוק לו ונצא נגדו. אנחנו אפילו חושבים ימנית יותר מאדון סמוטריץ' כי אנחנו מפוכחים".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
joana
joana
1 שנה לפני

עטא אח דלנו.פטריוט ישראלי אמיתי. מצביעים לו,כמובן

יעקב רזיאל
יעקב רזיאל
1 שנה לפני

אני אתך לאוך כל הדרך בהצלחה.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום