[fvplayer id="419"]
במשך שנים ההגמוניה ששלטה בציונות הדתית ובישיבות הייתה אשכנזית. הספרדים נבלעו ולעתים גם נאלצו לבלוע את עלבונם על ההתעלמות ממסורתם העשירה. בשנים האחרונות מתחילה פריחה גם של ישיבות ספרדיות, אבל נדמה שהחידוש האמיתי הוא ביכולת לשלב ולחבר בין העולמות. בישיבת ההסדר חולון זה מתקיים בדמות שני ראשי ישיבה אשכנזי וספרדי: הרב טל שאוליאן והרב חגי לונדין, שכל אחד מהם מביא את הגוון המיוחד שלו. ישבנו לדבר עם הרב שאוליאן על המקום של עולם התורה הספרדי בתוך הציונות הדתית.
"הרבה זמן הציונות הדתית הייתה אשכנזית, אבל בגלל שהיא דיברה בשפה של כלל ישראל והייתה עסוקה בצמיחה ואפילו קצת בהישרדות גם הספרדים זרמו והבינו שככה זה", מנתח הרב שאוליאן את המצב הסוציולוגי שהייתה נתונה בו הציונות הדתית עד לא מזמן. "בבתי הספר התפללנו בנוסח ספרד שהוא אשכנזי, בסידור תפילת כל פה, גם כשהיינו רוב".
https://tovnews.co.il/%d7%96%d7%95-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%a9%d7%94%d7%93%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%94%d7%9e%d7%a1%d7%95%d7%a8%d7%aa%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%9c%d7%9e%d7%93%d7%95-%d7%a1%d7%95%d7%a3-%d7%a1/
המציאות הזו החלה להשתנות בהדרגה,"ככל שהספרדים קיבלו בטחון עצמי, במידה רבה בזכות הרב עובדיה ששבר כל תקרת זכוכית, פתאום הם גילו שהם יכולים להביע את עצמם. בשבת התחילו להיכנס לישיבות פיוטים ספרדיים וכיום הם חלק משירי השבת כמעט בכל הישיבות. בישיבה בצפת החליטו בראש השנה שתפילה אחת תהיה אשכנזית והשנייה ספרדית", אומר הרב שאוליאן. הוא מוסיף ומספר על הבדל משעשע לגבי אופי הסעודה השלישית, "בסעודה שלישית אשכנזית יש כיסופים. האשכנזים נוהגים לשבת באור אפלולי כדי שתהיה אווירה מתאימה. כספרדים זה היה לנו מוזר, הרי שבת היום ואין אבלות בשבת".
בעוד סממני התרבות הספרדיים זכו לעדנה, לימוד התורה הספרדי עדיין לא מוכר בין כותלי בית המדרש הציוני דתי. "הלימוד הוא עיוני אשכנזי", מסכים הרב שאוליאן. "יש לימוד עיוני של הרב עובדיה והרב מזוז, אך בעולם הישיבות העיון הוא אשכנזי". יחד עם זאת, חשוב לרב לציין שהרבה מספרי היסוד המקובלים בישיבות הם ספרדיים, "מחנה אפרים הוא חכם ספרדי. אדם שלומד רמב"ם עם פירוש משנה למלך למעשה לומד שיטה ספרדית".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a2%d7%9e%d7%93-%d7%91%d7%a4%d7%a8%d7%99%d7%99%d7%9e%d7%a8%d7%99%d7%96-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%9c%d7%99%d7%9b%d7%95%d7%93-%d7%a9%d7%a2%d7%95%d7%a8%d7%a8-%d7%a1%d7%a2%d7%a8%d7%94/
קצרה היריעה מלפרט את ההבדלים בין שיטות הלימוד. הרב שאוליאן נותן דוגמה סמנטית שממחישה את ההבדל הזה "עצם זה שאצל הספרדים הרב נקרא "חכם" ולא רב, זה הבדל עקרוני עם עומק". כך או כך, ברור הוא שעדיין עולם התורה הספרדי לא קיבל את המקום הראוי לו בציונות הדתית. "לאט לאט משהו נפתח אצלנו ומבינים שיש תורה מגוונת ורחבה, וכמו שיש עדנה לתורות חסידיות השלב הבא הוא תורות ספרדיות", אומר הרב שאוליאן בנימה אופטימית.
השאלה הגדולה היא איך מכניסים את הגישה הרב-גונית הזו גם לציבור, ולא רק בישיבות. "זה עובד לפעמים גם הפוך", מפתיע הרב שאוליאן. "כשאתה בא לבית כנסת ביישוב והתפילה משתנה לפי החזן זה ממילא יקרין גם על הישיבות. או כשיש נישואין בין ספרדים לאשכנזים זה יוצר הסרת מחיצות. כשיש מקום בלב יש מקום לכולם. יש מקום ללמוד מכולם, אלו אחים שלי. זה מסקרן ללמוד מסורות של אחרים".
https://tovnews.co.il/%d7%9c%d7%9e%d7%99-%d7%99%d7%a6%d7%91%d7%99%d7%a2%d7%95-%d7%91%d7%95%d7%92%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%a6%d7%91%d7%90-%d7%94%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%9d/
על רקע הפיצול בין הציונות הדתית עם הגוון האשכנזי לעוצמה יהודית הספרדית-מסורתית יותר, עולה השאלה מדוע קשה לנו עדיין להתחבר במגרש הפוליטי? הרב שאוליאן מעדיף לא להתייחס ישירות לפוליטיקה, אבל יש לו עצה שקיבל מהרב דוד חי הכהן. "ברגע שתהיה גם ראש ישיבה וגם רב קהילה, זה מאפשר חיבור. בקהילות יש את כל גווני הציבור, אשכנזים, ספרדים, חוזרים בתשובה, העדה לא מעניינת. השטח הוא מאוחד ויש בו הרבה בריאות, יכול להיות שלצמרת הפוליטית יש תפיסה ישיבתית ועדיין קשה להם להתאחד".
לסיום רק נעיר שהרב שאוליאן עצמו מחבר באישיותו בין העולמות, כבקי בתורת הרב קוק ובעולם התורה הספרדי גם יחד. אם תקשיבו היטב, אולי תשמעו בכך גם הד של גאולה.
נפלא…