[fvplayer id="477"]
פתיחת שנת הלימודים עדיין עומדת בספק, האוצר והסתדרות המורים עוד טרם הגיעו להסכם מסודר והשביתה עודנה מאיימת על הראשון בספטמבר. אם יש מישהו שמבין כיצד פועלת המערכת מבפנים זה עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר. אלא שאדרי מביא זווית אחרת לנושא, ומבקש לעסוק בכך ששכר המורים הוא הנושא המרכזי שצריך להיות בראש המשא ומתן.
"אני יודע כמו שכולם יודעים ושומע מהתקשורת. אני חושב שאנחנו נמצאים בזמן לא טוב. תקציב המדינה מאוגוסט 21 ואנחנו נמצאים באוגוסט 22. הייתה שנה שלמה למדינה לעסוק בהסכם שכר שהיה ברור שיגיע. לצערי הביאו את זה לדקה תשעים והיום זה כבר מונע מלחצים פוליטיים, כי אנחנו בתקופת בחירות. זה לא הזמן הכי טוב למשא ומתן", אומר אדרי.
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8-%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9a-%d7%9c%d7%94%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%9c%d7%99%d7%91%d7%a8%d7%9e%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%97%d7%90%d7%aa-%d7%94%d7%9e%d7%95/
הוא מסביר מדוע לדעתו העיתוי הנוכחי בעייתי בכדי למצוא פתרון למשבר. "כל אחד מושך לכיוון שלו, בורחים מהעיקר, השכר הוא לא העיקר. אבל אנחנו בזמן הזה ואני חושב שזה אמור להסתיים בימים הקרובים לאחר שכל אחד יגזור את הקופון שהוא רצה מכל הדבר הזה".
אדרי אומר שעד שלא עבר תקציב אי אפשר היה לחדש את הסכם המורים שהרי המורים עבדו ללא הסכם. "עבר התקציב ובמקום לעסוק בזה כל השנה הם התבשמו מהחזרה לשגרת לימודים. עכשיו אני מעריך שזה יסתיים בפלסטר ולא יותר מזה. מערכת החינוך צריכה לעבור רפורמה גדולה מאוד. היא לא מותאמת לזמנים שלנו ולא מעניקה לתלמידים מספיק כישורים ומיומנויות שנדרשים במאה העשרים והאחת, ידע זה לא הכול".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%a4%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%9c%d7%9e%d7%a9%d7%91%d7%a8-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9a-%d7%94%d7%9b%d7%a9%d7%99/
אחת הבעיות הגדולות של התלמידים כיום היא לא בצבירת הידע, אלא בדברים מסביב, אדרי מספר על כך. "הם יודעים להשתמש היטב בפלאפונים אבל חסרים להם כישורי חיים והמצב הנפשי והרגשי שלהם מורכב מאוד. אנחנו לא מעניקים להם את המיומנויות והכלים הנדרשים בזמן הזה ובעתיד. תלמידים מסיימים בית ספר ללא אנגלית דבורה, עברית קלוקלת, ללא חינוך פיננסי ואז אין להם יכולת להתמודד בחיים".
לטענתו הרבה יותר קל להתמקד בנושא השכר במקום ברפורמות הנדרשות, "לדעתי מדובר בסקטור שעובד הכי קשה במדינה. היום המורה מתמודד עם כל כך הרבה דברים מסביב והוא עומד באמצע וצריך להיות המקור הכי קרוב אל התלמיד. מזכיר לך שבגל הראשון האוצר רצה לקצץ בחמישים אחוז את שכר המורים כי הוא אמר שללמד מהבית זה הרבה יותר קל. לא רק שזה לא היה יותר קל אלא הרבה יותר מורכב. עצרנו את הקיצוץ ההוא אבל הסיפור המרכזי זה מעמד המורה ההולך ונשחק".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%95%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%a9-%d7%9c%d7%9b%d7%9d-%d7%a8%d7%a7-%d7%a0%d7%a9%d7%a7-%d7%90%d7%97%d7%93-%d7%a0%d7%92%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%96%d7%99%d7%a8/
"כילד ברעננה הסלבים ברחוב היו המורים. כשהיית רואה אותם היית מלא הערכה ויראת כבוד למורה. לצערי עכשיו אנחנו בתקופה אחרת והשחיקה היא בגלל שהמערכת לא מותאמת לאתגרים שאנחנו נמצאים בהם היום", נזכר אדרי.
הוא אומר כי הדברים שהמערכת צריכה לתת כיום חייבים להיות מותאמים לימינו. "כיוון שהתפקיד של המערכת השתנה והיא צריכה להעניק כישורים ומיומנויות ולתווך ידע. היא נדרשת לתת כישורים אחרים של למידה עצמאית, סקרנות, חקר, ניתוח, פרויקטים, עבודה בצוות וכל מה מה שנדרש כיום. אנחנו בנינו את תוכנית "גפן" – תוכנית גמישות פדגוגית וניהולית שמאפשרת למנהלים להתאים את הלמידה באופן ספציפי. אי אפשר ללמד בכל מקום אותו דבר".
https://tovnews.co.il/%d7%a1%d7%a1%d7%95%d7%91%d7%a8-%d7%9e%d7%a9%d7%a8%d7%93-%d7%94%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9a-%d7%9e%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%a8-%d7%a2%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%9c%d7%9e%d7%93-%d7%91%d7%91%d7%aa/
הוא טוען שצריך למידה אחרת, כזאת שלא מוכתבת במאה אחוז באופן ריכוזי, דבר שלא מאפשר גמישות למנהלים ולמורים. "חייבים להתאים את הלמידה לפי התלמידים שנמצאים בכיתה. איך עושים זאת? על ידי משאבים וגמישות בשעות וביכולת שלך להתאים את הדברים. אתה שם גבולות ומגדיר את התוצאות הנדרשות אבל לא את הדרך, תביא את התוצאות לפי הדרך המתאימה לתלמידים. היום השקענו תשתית ב-4600 בתי ספר וחילקנו 150,000 מחשבים. גם החברה החרדית הצטרפה ב-600 בתי ספר למרחב הדיגיטלי. אנחנו שם ולכן אנחנו יכולים ללמד היום לגמרי והתפקיד של המורה היום הוא לחנך ולתווך את הידע ולא להעביר אותו באופן גנרי".
https://tovnews.co.il/%d7%92%d7%9d-%d7%94%d7%a9%d7%9e%d7%90%d7%9c-%d7%94%d7%a1%d7%95%d7%a6%d7%99%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%a1%d7%98%d7%99-%d7%9e%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%a9%d7%99%d7%a9-%d7%91%d7%a2%d7%99%d7%94-%d7%91%d7%91%d7%a8/
אדרי חושב שהעסקת המורים צריכה לעבור רפורמה. "נדרש פה שינוי ואני גם חושב שהוא גם יקרה. כל מודל ההעסקה צריך להיפתח מחדש. דרך אגב לא חייב שבבתי הספר יהיו מאה אחוז מורים. אפשר לקחת גם מורים וגם אנשים שיועסקו על ידי בית הספר וילמדו דברים ספציפיים מתוך הידע שלהם. אנחנו בדיוק חיים בעולם כזה, גם הבן שלי עובד מהבית מבלי לראות את המשרד בכלל".
הוא מתייחס אל הערכה החלופית ואומר כי "חושב שהצליחו לעשות יחסי ציבור לא רעים כנגד תהליך שהוא לא רע ומתבקש. בסוף התלמיד בוחר היום לעשות עבודה בין תחומית או רב תחומית. זה מחבר בין מורשת, למקום התנכי והמיקום הגיאוגרפי שהוא חי בו. תלמיד במודיעין יכול ללמוד גם את היסטוריית המקום וגם את החלק המקראי והתנכי. הוא עושה עבודה ולומד על זה. אם אני עכשיו אבחן את התלמידים במבחן רגיל על סיפור תיבת נח או שנמחיז את זה בהצגה, מה יהיה יותר זכיר?".
https://tovnews.co.il/%d7%91%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%9b%d7%aa-%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%94-%d7%9e%d7%a1%d7%a8%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%94%d7%95%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9c-%d7%9e%d7%94-%d7%91%d7%90%d7%9e%d7%aa-%d7%9e%d7%97/
הוא מוסיף כי "אסור לבטל מקצועות ותכנים, את הגמישות ביניהם כן ניתן לעשות אך ביטול לא. לא היה מקצוע אחד שהתבטל, היה יחסי ציבור שזה מה שהולך לקרות, ההפך, בתקופתו של גלנט נוספו תכנים. אני מקווה שהפרסומים ששומעים הם לא ביטול אלא התאמה. הסיפור הוא לחזק ציונות, מורשת ובכלל את כל הסיפור היהודי. בסוף צריך להתחבר לארץ ולהבין את מערכת הערכים שאנחנו חיים בה".
אדרי מסביר מדוע מורה טוב לא יכול לקבל נכון לכרגע שכר כפי המגיע לו, אך יש לו אמירה לעתיד. "כשאתה נמצא במערכת ההעסקה המאורגנת הגדולה ביותר במדינת ישראל שמעסיק למעלה מ-160,000 עובדי הוראה ועוד 70-80 אלף נוספים, ההסכמים אחידים. צריך לעשות שינוי מהותי, לא אומר על כל המנגנון אבל כן בתוך המנגנון. במשא ומתן עכשיו היה תגמול על מצוינות שזו פריצת דרך מאוד חשובה וגם על ביקוש צריך להיות מתוגמלים".