Search
Close this search box.

"מבחינה ריאלית להקים ממשלה, גנץ במצב הרבה יותר טוב מלפיד"

הקמפיינר והיועץ האסטרטגי יובל מורגנשטרן מנתח את הקמפיין של המחנה הממלכתי וטוען כי יום אחרי הבחירות ההבטחות של גנץ יהפכו ללא רלוונטיות

שתפו :

צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מחר יפתחו הקלפיות ברחבי המדינה ואזרחי ישראל יצטרכו להכריע כיצד תראה הכנסת ה-25 של מדינת ישראל. מהסקרים שפורסמו בחודשים האחרונים עולה כי הבחירות הפעם הן צמודות למדי ויוכרעו על חודו של קול. מפלגות רבות זיהו את הקהל הדתי הלאומי, ככזה שאפשר יהיה לפנות אליו על מנת לקבל עוד מנדטים. אחת המפלגות האלה היא המחנה הממלכתי בראשותו של בני גנץ, שלמרות איחודים עם שורה ארוכה של גורמים במפה הפוליטית, לא מצליחה להתרומם בסקרים ונשארת על 11 מנדטים בלבד. שוחחנו עם הקמפיינר והיועץ האסטרטגי יובל מורגנשטרן שניתח עבורנו את הקמפיין של מפלגת המחנה הממלכתי.

"הם אכזבת הבחירות. אני חושב שמה שהם חשבו שהולך לעבוד להם ביג טיים לא עבד להם כמו שהם ציפו" אומר מוגרנשטרן. "היה פה ניסיון ליצור רשימת כוכבים שהיא תהיה איזושהי מפלגת מרכז ותוכל לתת פייט אמיתי ללפיד. שהיא גם תיקח מהמרכז, גם תיקח מהימין הרך וגם תביא מהשמאל הציוני, כמו שמנסים לצייר את גנץ שהוא רבין מודל 2022. אבל הציפייה לא עבדה כמו במציאות".

"שהביאו את אייזנקוט הוא לא הביא את הבום שהם ציפו שיקרה, והוא גם מסנדל אותם קצת בראיונות שהוא אומר ש-12 מנדטים זה לא מספיק לראשות ממשלה, זה גם לא עושה להם חסד ולכן גם גדעון סער התנער מזה. אבל באמת נוצרה איזושהי קונסטלציה שזה לא מספיק מבחינת מנדטים".

אמנם המצב בסקרים של גנץ לא מחמיא, אך מורגנשטרן סובר שהסיכויים של גנץ להקים ממשלה עדיין גבוהים. "מבחינה ריאלית להקים ממשלה, גנץ במצב הרבה יותר טוב מלפיד. גנץ לא צריך 25 מנדטים כמו לפיד היום בסקרים כדי לקבל אפשרות ריאלית כלשהי כדי להקים ממשלה. אנחנו נמצאים בפוליטיקה של הפרת הבטחות. זאת הפוליטיקה החדשה. עכשיו השאלה איזו הבטחה אתה מוכן להפר תמורת ההתקדמות הפוליטית שלך. נפתלי טבע את זה בצורה מאוד משמעותית וזה הלך נגדו; הוא הפריד בין הבטחות ליבתיות לבין הבטחות אחרות. בתמורה להבטחה ליבתית אתה יכול להפר הבטחות אחרות שנתת לציבור הבוחרים שלך. ומי שמחליט מה זה הבטחה ליבתית זה רק אתה בלבד. לצורך העניין, אם גנץ יחליט שראשות הממשלה זה משהו שהרבה יותר קריטי לו, הוא יבוא לחרדים, ויכול להיות שזה באמת יקרה – להיות ראש ממשלה עם 12,13 מנדטים שיהיו לו. וזה המשחק של לפיד עכשיו, לבוא ולמזער את גנץ כמה שיותר, כדי שהלגיטימציה שלו להיות ראש ממשלה תהיה יותר נמוכה".

https://tovnews.co.il/%d7%a2%d7%9d-%d7%a0%d7%aa%d7%a0%d7%99%d7%94%d7%95-%d7%99%d7%9c%d7%9a-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%91%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%a2%d7%9d-%d7%91%d7%9f-%d7%92%d7%91%d7%99%d7%a8-%d7%90%d7%95/

 

אתה רואה מצב שבו אלקין וסער הולכים עם נתניהו?

"אם ראינו ממשלה של בנט, איילת, מירב מיכאלי, ניצן הורביץ ומנסור עבאס, אז הכל אפשרי. הפוליטיקה היום היא פוליטיקה של הפרת הבטחות. זאת פוליטיקה שכולם היום יודעים שזה לא משנה מה אמרו לך במהלך הקמפיין. אחרי הבחירות כל הקלפים מתערבבים מחדש. אם איילת שקד עוברת זה סיפור אחד, אם היא לא עוברת זה סיפור אחר לגמרי והכל יכול להשתנות. לכן גנץ הוא בעמדה הרבה יותר טובה מלפיד. אין כלפיו את האנטי שיש לחרדים כלפי לפיד וכלפי ליברמן".

איך אתה מסתכל על הקמפיין של גנץ עד עכשיו?

"הקמפיין הראשון של גנץ נפתח עם סדרה של סרטונים שניסו לשים את גנץ במקום הביטחוני. ומה שקורה עכשיו זה שהם מחזירים אותו למקום הזה. הקמפיין שעלה מיד אחרי החגים זה "גנץ ראש הממשלה בביטחון". אם אתה היועץ של גנץ ואתה מסתכל על המפה ואתה אומר מה היתרונות שלו כלפי אחרים, הכי קל בעולם: הוא היחיד שהיה פה רמטכ"ל. היחיד שיש לו את היתרון הביטחוני ועל זה הוא יכול לשחק. יכול להיות שגם בסקרים הם ראו שהיתרון היחסי של גנץ זה שהציבור רואים בו יותר את הדמות הביטחונית יותר מאחרים ותוסיף לזה כמובן את אייזנקוט".

"זה היתרון היחסי היחיד שיש לו, אין לו עוד יתרונות אחרים שהוא יכול למכור לציבור חוץ מהקשר הטוב לחרדים וגם את זה הוא לא רוצה לקלקל ולפגוע בסיכוי שזה יקרה. לכן, המצב הביטחוני עכשיו הוא משחק  לידי בן גביר אבל הוא משחק טוב גם לטובת גנץ. הם מנסים למצב את גנץ כיחיד שמבין בביטחון. וזה נכון שבתמונת המנדטים זה שהוא לא הצליח עד היום, אבל אצל גנץ מזהים בקולות הצפים את האפשרות להתחזק על חשבון המפלגות האחרות".

אנחנו רואים שהם מנסים מאוד לקרוץ לקהל של הציונות הדתית, אתה מאמין ששווה להם למקד את הקמפיין בציבור הזה שהוא ימני ברובו?

"בוא נעשה סדר; זה נכון שהציונות הדתית במצב המדיני נמצאת בימין, אבל במצב הדתי יש שם חלקים נרחבים שהם שייכים כביכול לשמאל הליברלי וזה החלוקה שבמחנה הממלכתי עושים. אתה יכול להסתכל על חילי טרופר ולהגיד 'זה בנאדם שהייתי רוצה שהבת שלי תתחתן איתו'. כי אתה רואה אותו אדם דתי, מאוד נאהב, תרם כליה, איש חסד. אתה רואה את מתן כהנא שאתה יכול לזהות אותו בין החברים שלך בוגרי הצבא. בוגר סיירת, טייס בחיל האוויר. הם הולכים למקום של הסנטימנט הדתי לאומי לא בהכרח המדיני. לכן הסרטונים שהם מוציאים על בני עקיבא ועזרא זה לשחק על הסנטימנט שבא להגיד לך 'אני כמוך. אני זה אתה ואתה זה אני' ולאנשים שמחפשים את המתינות הדתית זה כמו כפפה ליד".

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%99-%d7%99%d7%94%d7%99%d7%94-%d7%a9%d7%a8-%d7%94%d7%91%d7%99%d7%98%d7%97%d7%95%d7%9f-%d7%94%d7%91%d7%90-%d7%92%d7%a0%d7%a5-%d7%95%d7%a1%d7%9e%d7%95%d7%98%d7%a8%d7%99%d7%a5-%d7%91%d7%98/

"באים האנשים ואומרים מדינה פלסטינית כנראה לא תהיה כאן בשנים הקרובות. אבל מאבק על הכשרות, מאבק על הגיור, מאבק על השבת זה כן יהיה. ועכשיו אתה צריך את האנשים הנכונים באותה תפיסה. זה האירוע. לכן, כולם הולכים על הקולות של הדתיים לאומיים, שיש שם חצי מנדט – מנדט וחצי. הרי סוף כמו שאנחנו מתעסקים עשירית האחוז אצל איילת בסקרים, אנחנו נתעסק בחצי מנדט, מנדט שהוא יגרום לשישים ואחת כן או לא. זה האירוע".

"שאני עבדתי עם כחול לבן והסתובבתי בקבוצות של דתיים, היה הרבה פחות דיבור של דתיים שאומרים אנחנו שוקלים להצביע לכחול לבן. היו, אבל הרבה פחות מהיום. אבל היום אתה הרבה יותר שומע, ובמובן הזה זה הצלחה. אם לפני כמה שנים נפתלי בנט היה הבית של הדתיים האלה, אז היום הם מחפשים את עצמם. איילת לא עוברת בסקרים, אז היא חייבת להצביע למישהו שכן עובר בסקרים וגנץ הוא אופציה. זה שהוא אופציה זה כבר הצלחה".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום