חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

נחמה תאנה זכתה בתחרות הקונספירציה הטובה ביותר

טור דעה מאת שמואל פריד אודות הפרשה החמורה בה התבצע "משפט שדה" לכבוד הרב צבי טאו

שתפו :

הנה יצאה שמש חורפית לטהר את שמו של רב גדול וחשוב בישראל. סרטון קצר שפורסם ברשתות חושף יצירתיות מרשימה במיוחד אצל המתלוננת נחמה תאנה, ברמה שלא מביישת את ג'יי. קיי. רולינג, סופרת סדרת הפנטזיה הנמכרת ביותר בכל הזמנים. בתיעוד המצולם נצפית נחמה עומדת לצד אביה ששופך אור על פרשיית המתלוננות באמצעות קונספירציה מופרעת במיוחד שיכולה להוות חומר נהדר לכל תסריטאי אך עם זאת הוא מרסק סופית את רסיסי האמינות האחרונים שאולי נותרו כלפי הגב' תאנה, גם אצל אחרוני הטוקבקיסטים יודעי הדבר ברשת.

אמנם, ציבור יראי ה' ברובו הגדול הטיל ספק כבר מההתחלה באשר לעדות המתלוננות שלפחות אחת מהן לא התבררה בצינורות המקובלים אלא בחדרי חדרים מול רבנים הנושאים על גבם נגיעה אישית מובהקת לפרשה וכי לא מובן מהיכן נטלו את הסמכות לקבל את העדויות, להעניק להן תוקף ואף להדהד אותן מעל גבי הבמה הציבורית כאשר הפרסום נותן למתנגדיו האידאולוגיים של הרב את תחושת ה"אמרנו לכם".

לפני שנמשיך, בואו ניזכר מה קרה כאן בחודשים האחרונים:

בטז' חשוון התשפ"ג (10.11.2022) פורסם כי נפתחה חקירה נגד הרב טאו, נשיא ישיבת הר המור, בעקבות תלונתה של נחמה תאנה (38) שהאשימה את הרב בביצוע מעשים נוראים כלפיה בהיותה ילדה לאורך תקופה ממושכת. מאוחר יותר היא תטען כי מטעמו של הרב הוצעה לה עסקת שוחד תמורת שתיקה.

כעבור ארבעה ימים, בכ' חשוון (14.11) התיישבה דורית לנג מול המצלמה האוהדת של ערוץ 13 והציגה סיפור קורע לב של צעירה שעלתה משווייץ שמצוקתה נוצלה כביכול על ידי הרב וכי שימשה עבורו קרבן למעשי זוועה. העולה החדשה שהתמודדה ממילא עם בדידות ועם אתגרי קליטה נאלצה לעמוד מול טורף חסר מעצורים בעל כח והשפעה בלי שום יכולת להשמיע את קולה המוחלש.

כעת מומלץ לשלוף טישיו ולמחות את הדמעות, שמרו מעט לאחר כך.

הסיפורים קרעו את לבו של הרב דוד סתיו ששמע את העדויות ומטעמים שאינם ברורים, בניגוד לכל כלל מוסרי החליט לפרסם את הדברים מעל גבי דוכן הצדק והיושר שבו כידוע מקובל לעסוק בדיני נפשות: פייסבוק.

"על זכותן של המתלוננות להשמיע קולן ברמה ולפנות לכל הגורמים הרלוונטיים… אין צורך להכביר במילים" הוא פותח את הפוסט, "… כיוון שיש לי מחלוקת אידאולוגית ארוכת-שנים עם הרב הנחשד, חשבתי שאין זה ראוי שדווקא אני אהיה מי שישמיע את זעקת המתלוננות." כאן מצביע הרב סתיו על בעיה הלכתית שמונעת ממנו לעסוק בעניין, אך בכל זאת, שיקולים אחרים גברו על הקושי ההלכתי שמסווג בפוסט כמשתייך לחשש "מראית עין" בלבד ולא כמכשול מהותי ובהתחשב בנסיבות מחליט רב העיר שוהם להוציא את הדברים לפרהסיה הציבורית.

גם הרב יובל שרלו, ראש תחום אתיקה ב'צהר', פרסם את עמדתו בעניין וקרא ברחובה של הרשת החברתית לבדוק את התלונות לעומקן.

הגדיל לעשות הרב אברהם סתיו שעשה את הכל כדי שקוראיו ייטו לטובת המתלוננות, תוך סימון וי על החובה לשמור על חזקת החפות העומדת לרב: "אין לי שום כוונה לחרוץ משפט בטרם הדברים התבררו…אני כן יכול לומר שמכלול הטענות והעדויות נשמע אמין למדי, ויוצר רושם חזק שיש סיבה טובה לחשוש. גם לו מדובר היה באישה אחת, צריך היה לשמוע ולברר את עדותה ולהעניק לה את מלוא התמיכה. אך הצטברות כזו של תלונות מעלה מאד את הסבירות שיש דברים בגו והופכת את החקירה והבדיקה לחובה דוחקת".

לאחר פרסום תיאוריית הקונספירציה הבין גם הרב סתיו ג'וניור כי שגה שגיאה חמורה בהבנת המציאות כשנטה להאמין לדבריה של תאנה. אולם, הוא הסתפק בתגובה מעודנת ומלאה בהסתייגויות:

"קודם כל אני רוצה לשים על השולחן את האפשרות ששגיתי. אולי אפילו שגיאה חמורה. אני לא רוצה שהרצון להגן על בחירות שעשיתי בעבר יעוות את שיקול הדעת לעת הזאת", פרסם הרב אברהם סתיו היום (ד') בצהריים. "יתר על כן, אני סבור שאכן שגיתי. מן הניסוח הסופי של דבריי על פרשיית הרב טאו יכולה הייתה להשתמע הכרעה-למחצה שהתלונות אודותיו נכונות. בשעה שכוונתי המקורית הייתה (כפי שהבהרתי בהמשך) לומר רק שיש בהן כדי חובת בירור ובדיקה ותגובה". שפטו בעצמכם.

חוש הביקורת שעומד לרב אברהם סתיו ככותב ביקורות על סרטי קולנוע, נעדר לחלוטין בעומדו מול דיני נפשות ממש. סיפורים סוחטי דמעות של אישה גרושה ושל עולה חדשה בודדה העומדות לבדן מול רב בעל השפעה וסמכות – עשו את שלהם וחוש הביקורת הבסיסי ביותר נעלם לו.

עכשיו, תוציאו שוב את הטישיו ותזילו דמעה על בזיון נורא של תלמיד חכם צדיק שמוסר את נפשו למען התורה במסירות אין קץ למען עם ישראל ולתקומתו.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
תפי
תפי
1 שנה לפני

העובדה שזו עלילה, לא סותרת את העובדה שיש מקום לחקור טענות מצד נפגעות ונפגעים כשעולות כאלו.
יש גם פגיעות אמיתיות ורבנים לפעמים פוגעים.

יוסי
יוסי
1 שנה לפני
הגב ל  תפי

האם צריך לצאת להתקפה והכתמה תקשורתית (בהסערה רגשית והגברת האמפתיות על השכל) ולא די שהמשטרה/פרום תקנה יעשו את עבודתם?
אם מי שמחליט לפרסם לפחות היה בודק היה מגלה שרוב האנשים שהסתובבו שם כבר אז לא היו סומכים על שפיותם הגמורה

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום